HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 avskilt delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:16:51  Show Profile Send Wacko a Private Message
Tjänar man något på att ha delnigs filtret separerat från högtalare, tex i en låda jämter?

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:36:25  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bra fråga! Jag undrar om det är någon vits att placera filtret så nära stärkaren som möjligt och om man skall/kan/bör/vill ha olika kablar till olika element då?

Hoppas du inte blir arg för att jag klampar in och ställer fler frågor i din tråd:) Blir du det kan jag ta bort inlägget.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/03 :  10:38:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Viktigt relativt vaddå?

Filterkonstruktionen i sig bör ju exempelvis ha alla spolar roterade vinkelrätt mot varandra (3 positioner att välja på).

Jag har inte testat, men spolar för nära elementens magneter (och därmed talspolar) bör knappast vara bra. Ett av de tester som jag har på todo-listan.

En nackdel med att ha filter externt är att man potentiellt får fler kontakter istället för lödningar.




Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/03 :  11:10:28  Show Profile Send Wacko a Private Message
hmmmzzzzz fler kontakter blir det garanterat, men om jag ska in med filtret i mina hfls så blir det attans tight så dom kommer väldigt nära bas elementet.

Edited by - Wacko on 2003/12/03 11:11:26
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/12/03 :  11:39:11  Show Profile Send Johansson a Private Message
Du slipper ju mikrofoni ifall du placerar filtret i en separat låda...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/03 :  12:52:14  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Det är mycket lättare att komma åt om du vill testa/ändra något. Och högtalarna förberedda för biamping, om du skulle vilja prova på det.
Keld
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/03 :  13:00:25  Show Profile Send Wacko a Private Message
men det blir en massa kablar, inge kul om man införskaffar färdig terminerade sådana

Edited by - Wacko on 2003/12/03 13:01:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000