HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynaudio-filter, nån kunnig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/02 :  08:18:32  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Hej!

Finns det någon med Dynaudio-byggsats-kunskap som kan hjälpa mig.

Jag har nu kommit till filterdelen i mitt bygge av en liten basrelexlåda.
Element:
Dynaudio Esotec D260
Dynaudio Esotec 17WLQ (8 ohm)

Det fanns tidigare byggsatser från Dynaudio. Jag tänkte utgå från ett sådant filter och anpassa det till mina element.
Byggsatsen Focus använder 17w75-XL (4 ohm) och d28/2.

Fråga:
Kompenserar konjugatlänken som sitter i filtret både diskanten och basen samtidigt? Hur ska jag räkna om den till mina element?

Kan jag använda delningen till Focus-byggsatsen eller skall jag titta på t ex byggsatsen Aries som använder den diskanten som jag har fast en annan bas (20w75 4 ohm)?

Jag är lite vilse i filtret just nu och vet inte riktigt hur jag ska
fortsätta.

MVH Fredrik

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/12/02 :  09:56:29  Show Profile Send dax a Private Message
Det underläätar med en bild på filtret du pratar om!

En konjugatlänk impedanskorrigerar inte bas och diskant samtidigt, till detta behöver du två länkar. Iofs så används det inte en länk till diskanten i många fall.

Hur dyu beräknar länken bör du hitta mha sökfunktionen. Sök på konjugatlänk eller RC-länk, alternativt sök efter hemsidan "hur hifi" på nätet.

Vad gäller delningsfrekvenser och sådant och Dynaudio som element så har jag inte mycket info. Du kan ju titta på elementens frekvenssvar, andra filters delningsfrekvenser samt motsvarande elements frekvenssvar. Jag har för mig att Dynaudio gillar låg ordning på filtren så det borde det göra det enklare att testa sig fram!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/02 :  10:33:59  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Nedan är filtret till Aries



Focus


Ok, alltså länken som ligger paralellt över hela filtret (R, C och L), är det konjugatlänken? Eller är C och R som ligger parallelt över respektive element konjugatlänken?
Om det senare är fallet, vad är då R,C,L-länken som ligger parallelt över hela filtret?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/12/02 :  11:00:25  Show Profile Send dax a Private Message
LCR-länken är ett sugfilter, dvs minskar en peak i frekvensgången. Komjugatlänkarna är mycket riktigt de RC-länkar som sitter på vardera element.

Focus-filtret har även ett allpass-filter för att vrida fasen för diskanten (ser ut som ett kryss med olika komponenter)

Du har en LCR-länk på båda högtalarna, men i ena fallet är den ritad vid diskanten och i det andra vid terminalerna. De får samma funktion (men troligtvis inte angreppsfrekvens).

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/02 :  12:51:59  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Kan man se på LCR-länken vilken peak den jämnar ut? Alltså, jämnar den ut frekvensen till basen eller diskanten. Om den jämnar ut peaken till basen bör jag ta den från Focus och om den jämnsar ut peaken i diskantområdet bör jag ta den som sitter i Aries!???
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/12/03 :  10:16:10  Show Profile Send dax a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7198&SearchTerms=,sugkrets

Sök på sugkrets i forumet.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/03 :  12:46:24  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Ok, tack dax!
Då vet jag hur jag ska analysera LCR-kretsen.
Jag hittade formeln i ELFA för resonansfrekvensen hos en seriekopplad LC-krets. Stämmer ioförsig inte riktigt med norrbaggens förslag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000