HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket föredrar du dekoder i dvd/förstärkaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:21:47  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Hade en diskussion med min chef angående vad som lät bäst.

Att ha DD/DTS dekoder i dvd:n eller i förstärkaren?

Jag vet inte själv, eftersom jag aldrig testat och skulle därför vilja ha ärliga svar av någon som verkligen har testat. Eller som är riktigt kunnig. Har en Pioneer E06 och vill ha dts.

Varför och varför inte blir det bättre/sämre. Vill ha förklaringar hur det går till.

Min chef påstod att det blir bättre med dvd dekoder pga ljudet går i flera kablar och slipper omvandlandlas i förstärkaren? Är detta bäst, jag tror inte det, men detta är min teori, jag vet alltså inte...

Mvh Niklas

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:35:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
För det första är inte DTS ljud, det är en dataström som innehåller en hel del information för ex. vilken kanal ljudet ska spelas upp osv. Det blir inte ens "digitalt ljud" innan det avkodats och en riktig ljudsignal blir det inte förrän den avkodade singalen delats upp i de olika kanalerna och gått genom D/A-omvandlare. Det är alltså ett ganska långt steg från DTS-signal till "ljud".

Vad som har störst betydelse är antagligen kvalitén på D/A-omvandlarna (DTS-signalen kan inte kodas av på så många sätt eftersom det är en licensierad standard, klockan kan iofs kanske spela roll), så svaret beror helt enkelt på vilken burk som har bäst omvandlare. För DTS så kommer det nog i de flesta fall vara recievern, DTS-avkodning i DVDn är oftast mer ett försäljningsargument än ett verkligt alternativ (bla. eftersom man måste ha 5-kanalig ext. in på recivern för att kunna använda den, alternativt flera separata förstärkare).
Alla som är "seriösa" vad gäller flerkanal har ju andå en reciver som klarar avkodningen (alternativt en separat processor) och som förhoppningsvis har D/A-omvandlare och elekttronik som klarar alla kanaler bra. Dessutom brukar DVD-spelare ha betydligt sämre möjligheter att ställa in fördröjning och nivåer ordentligt, och det har väldigt stor betydelse för flerkanal.

Har förresten inte denna tråd hamnat i fel del av forumet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000