HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 spännings regulator och filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrZigZag
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:13:17  Show Profile Send MrZigZag a Private Message
hejsan

Jag håller på å bygger en dator till bilen (inte direkt hifi) men ialla fall så skulle jag behöva nån typ av filter att filtrera spänningen till datorn med.
Den gå på 12V, så det är inte så, märkvärdigt men hur ska man filtrera bort all skit(spikar och störningar) som finns i en bil?

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:11:31  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
En dator??? Är drivspännigarna verkligen 12V?
Detta är inget expertråd, men snarare ett empiriskt råd: Om du behöver 12V , hur stor ström ???
Eftersom ett bilbatteri vill ha ca 14V för att ladda, ger en Bilgenerator ifrån sig betydligt högre spänningar, 20V topp är ingen ovanlighet, Laddningesregulatorn skall ta ner den till resten av bilen. Medelvärdet ligger då runt 14V. Men kan´sjunka betydligt.
Detta räcker inte till "vanliga regulatorer" typ 7812 etc som gärna vill ha 2-3Volt extra.
Jag skulle testa följande: En avstöringsspole (finns i närmsta biltillbehörsaffär) direkt efter den en "bauta-ellyt" mellan + och chassie , för att hålla ev dippar borta. Paralellkoppla denna el-lyt med en plastkonding ca 0,1 UF. Beroende på hur stort strömuttag du har, antingen ett effektmotstånd i serie till "datoruttaget" samt en effektzenerdiod 12V direkt över utgången, eller en serietransistor NPN som tål MINST 5ggr din ström. + till collektor, emitter ut, bas via en zenerdiod 13V till jord , samt ett motstånd från + till basen för att zenerdioden oich basen skall ha ström .

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000