HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kolla fasen för fasen..!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:04:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Näpp inte min Dac har en dpa i 2 delar. Den pajar om man rycker signal eller digital kabel när den är påslagen. Enligt försäljaren en mycket kompetent person.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/12/04 :  23:47:46  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Om du drar ut signalkablarna när stärkaren är avslagen och sen slår igång den? då borde det väl inte vara några problem

h
micke
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  00:01:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Apparaterna skall inte vara inkopplade till ett jordat uttag när man testar detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/05 :  07:08:43  Show Profile Send goldfish a Private Message
Nu är jag säkert oerhört korkad

Jag har jordat uttag i min "biovägg".
Om jag nu skall kontrollera fasen vid inkoppling så skall det göras via ett ojordat uttag enligt Jorma, hur vet jag sedan att det blir rätt då jag byter till mitt jordade uttag i "bioväggen".
För fasen kan väl ligga på vilken som i uttagen, det är ju därför vi mäter.

Eller är jag bara trött och snurrig.

Den här bör väl fungera som hjälp, eller ?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=42935

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/05 08:49:29
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/05 :  08:58:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kolla du fasen där du ska ha anläggningen uppställd...
Ja den faspennan funkar.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:41:04  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jo, anläggningen skall kontrolleras där den står.
Kan ju dra ojordad kabel från annat uttag i huset, men det känns ju som det blir fel.

Annars kan man ju alltid koppla ur jorden tillfälligt då man kollar fasen.

Jag har ett grenuttag inkopplat i väggen som sedan innehåller ett gäng kontakter till apparaterna, kollar jag fasen i grenuttaget på samma sätt för att sedan gå vidare med varje kontakt ?

Ställer säkert dumma frågor, men jag skall riva ner anläggningen i helgen för det nya möbebygget.
Så jag passar på att göra det här med fasen då apparaterna ställs
tillbaka i nya möbeln.

Har JPC nätkablage i hela anläggningen, även direktmatning från elcentralen.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/05 09:42:22
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:46:40  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har kollat fasen i jordade utag...hmm.
Grenuttaget behöver du inte kolla tror jag , utan vänd apparatkontakterna som sitter i grendosan istället.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:49:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Givetvis måste du först kolla förgreningsdosan !!
Den kan ju också vara felvänd, och det är det första
man börjar med

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:42:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om ni mäter med apparaterna jordade så leds den spänning bort som man mäter i shassiet. Det blir fel då.
Det ska vara ojordat när man gör mätningen.
Om ni använder en testpenna så är det enkelt att se vilken sida som är fas även i det ojordade uttaget. Den lyser vid det hål i uttaget/grendosan som är fas.
Märk upp den sida som är fas på stickproppen när den är rättvänd.
Hur grendosan är vänd har ingen betydelse. Det är apparatsladdarna som ska mätas.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:21:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ett säkrare sätt att mäta på är med en voltmeter. Då ska mätningen göras mot jord, men apparaterna skall vara ojordade.
Det duger inte med ett billigt instrument från Clas Ohlson ellr liknande. Den kommer inte att ge något utslag.
Dett pga. en alltför låg inre resistans.
Det är induktionsspänningar på höljet man mäter och ett billigt instrument leder bort denna spänning till jord utan att ge utslag.
Detsamma händer om man har apparaten jordad.
Om man nu ska krångla till det så är det spänningsskillnaden mellan apparaterna som avgjör jur det påverkar ljudet.
Det kan i vissa fall vara så att om man felvänder alla apparater att det kan bli bättre om spänningsskillnaden blir mindre.
Ett exempel: Om man på förstärkaren mäter 140 V åt ena hållet och 75 åt andra hållet. Och på cdspelaren mäter 132 åt ena hållet och 90 åt andra, så är spänningsskillnaden mellan apparaterna minst med "felvända" apparatsladdar. Den är då 8 V "felvänd och 15V "rättvänd. Det kan vara bättre att "felvända" bägge apparaterna då. Det är dessa spänningsskillnader som tar sig via signalsladdarna och orsakar ett sämre ljud. Det bästa för att undvika detta är att leda bort dessa inducerade spänningar via ledningar som man kopplar utvändigt mellan apparaterna till shassiskruvar om det inte finns jordskruvar. Dessa skall då dras från varje apparat till den apparat som drar mest ström. Alltså inte från apparat via nästa pparat utan varje ledning skall dras oskarvad till en gemensam jordanslutning.
Detta för att undvika jordslingor som kan ge brum.
Det bästa kanske kan vara att lyssna sig fram till vilket håll apparatsladden skall kopplas, och det är ganska lätt i en anläggning som min där jag bara har cdspelare med inbyggt försteg och slutsteg.
Men helt omöjligt om man har många apparater. Och det är inte alltid att det gör någon skillnad i ljudet. Men med andra apparater är skillnaden stor.

Detta är väl inte helt lätt att få rätt på, men det kostar inget och kan ge ett rejält ljudlyft i vissa fall.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:29:29  Show Profile Send Micke a Private Message
En fundering:
Finns diskussionen om rättfasad eller felfasad i USA?
Med tanke på att en jordad amerikansk kontakt inte går att vända på.
Eller sitter fasen alltid åt samma håll på amerikanska vägguttag/apparater?(fast borde bli problem med importerade apparater)
Om inte, så är det såklart lätt för en amerikans diy-snubbe att öppna nätkabeln å dra om tåtarna.
Tänker främst på de amerikaner inom highend värden som sitter på väldigt dyra nätkablar, där det oftast brukar sitta krympslang med företagens logga över kontakterna å typ speciallödningar, vilket borde göra det svårt att öppna dem å själv koppla om ledningarna för att få rätt fas.

Nån som vet hur det ligger till?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:37:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om man nu sitter med en grendosa typ voltex som i sig är ett filter, påverkar det?

Bravo
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:58:43  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Micke: enkalst är väl att öppna i vägguttaget och koppla om där...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:00:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Micke: enkalst är väl att öppna i vägguttaget och koppla om där... "

.........

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/05 :  17:45:12  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Jag gör som vanligt,lyssnar.

Börja med CD´n eller/och skivspelaren,sen försteg,slutsteg.

Alltså samma väg som signalen går genom systemet,en annan sak att tänka på.
Använd helst avlång nätkontaktlist,då ska signalkällan sitta i nätbrunnen närmast inkommande nätsladd,sätt sen apparaterna som signalen går genom musiksystemet även där.

Gör ni så är det relativt lätt att höra skillnad på alla apparater,vissa mindre ,vissa större....men sammantaget för alla apparater så blir skillnaden rätt trevlig .

Lycka till...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:53:52  Show Profile Send DonMega a Private Message
Hjälp!!

Jag får samma utslag på mätaren hur jag än vänder på kontakten på DVDspelaren. (har ej testat andra apparaterna då jag börjar med signalkällan)

Kan någon hjälpa mig?
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:27:21  Show Profile Send magnus a Private Message
Testade vända kontakten till förförstärkaren o det blev en enorm skildnad .cd o slutsteg gjorde ingen skildnad...
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/31 :  08:36:49  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Någon som lyckas få någon skillnad med faspenna (eller örat) på en Thule PR/PA250? Modifierade en sladd och kapade av jorden, men min lilla elfix pep likadant hela tiden. Det enda jag lyckades med var att få automatsäkringen i proppskåpet att gå när jag vände sladden till min PA250, lite hög startström helt enkelt...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000