HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-utrustning i skivstudion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:13:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
När man tittar på vilka system en del av medlemmarna i detta forum har blir man väldigt imponerad, många gånger är dessutom anläggningarna värda rejält med pengar.

Om man läser ett reportage från en skivstudio kan man ibland se bilder på någon "vanlig" stereo bland all elektronik, det är sällan direkt high-end.

Det fick mig att fundera lite: Vet de som mixar/mastrar en inspelning alltid hur den låter i ett "riktigt system"? Jag antar att man provlyssnar en skiva i ett vanlig stereo (inte studiomonitorer) innan man börjar trycka den, men vad används då?

Vad jag vill komma till är: Kan det vara så att anledningen till att det ibland är så dålig kvalité på en inspelning vara att man helt enkelt inte har speciellt bra grejer i studion, dessa "uppenbara" brister kanske helt enkelt inte hörs?

Så, vilken hifi-utrustning finns i en "vanlig" studio?

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:21:24  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
det kan väl vara bra att de mixar den utifrån en genomsnitsanläggning så att så många som möjligt kan få något kvalitativt ur det hela.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:36:26  Show Profile Send flintan a Private Message
Det är ju såklart ganska olika från studio till studio.
Men studiomonitorer till referenslyssning eftersträvas alltid att vara så ofärgande som möjligt. Sen lär ju sig ljudteknikern hur monitorerna låter, alltså om/hur dom färgar ljudet.
Samtidigt är det också viktigt att en inspelning låter hyfsat bra i sämre anläggningar också. Därför finns det i en del studior "hemmastereos" av lägre kvalitet bara för att testa hur indpelningen ter sig i olika anläggningar. Men jag tror inte att det är många seriösa tekniker som använder skräpanläggningar som enda referenslyssning.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:45:18  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
my point exactly, yes.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/28 :  20:09:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men det beror väl också vad man menar med "skräpanläggning"? Med hififorum.nu-mått mätt är ju i princip allt som säljs av Siba, On-Off osv skräp

Ett konkret exempel som jag själv märker: Baskvalitén under ungefär 60 Hz varier ganska kraftigt mellan olika inspelningar, det händer rätt ofta att jag undrar om det som mixat verkligen vet hur det låter, å andra sidan klara ju inte en "normal" anläggning av att komma speciellt långt under 60 Hz så om man använder en sån som "test" är det ju inte så konstigt om det ibland låter underligt.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:57:47  Show Profile Send Machine a Private Message
Min erfarenhet av studioarbete är att man ska ha ett par lite billigare system för att se till att man inte rör till det för mycket för den stackaren som ska lyssna i slutändan, det finns trots allt många anläggningar sålda på ovan nämnda kedjor ute i landet....! Dessutom ska man ALLTID göra en kontrolllyssning i mono innan man skickar på press så att allt hörs även i farmors gamla radio eller kanske en liten Tivoli! Observera att det finns gott om fasfel därute i skivställen......

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:21:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag läste att Roger Glover kontrollerade ljudet i sin egen bil. Bra där-bra hos lyssnarna.

Sen är det som vanligt mycket olika beroende på vilken sorts musik som skapas. POP blir idag skapad hemma hos artisten i stor utsträckning med , ibland, mycket tveksamma anläggningar. Då är det kanske inte så konstigt om resultatet blir trist. Klassisk musik är väl lite annorlunda, där tro jag att man eftersträvar lite mer verkligt ljud och använder bättre prylar eftersom kraven är större.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:45:54  Show Profile Send Anton a Private Message
Jag förvånas över hur vissa låtar t ex. kan ha en högfrekvent ton som ligger och stör konstant. Är de som lyssnar så pass lomhörda att de inte upptäcker de borde de ju köra med en spektrunanalysator eller dyl. för att kunna upptäcka sådant.
Likadant att vissa skivor har mycket lågfrekvent bas (<10Hz) som endast har den effekten att högtalaren riskerar att bottna.

Så ibland kan man verkligen undra hur noga de lyssnar på slutresultatet.
Dock har väl bolag som t ex. DECCA rätt bra utrustning i sina studios.

/A
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:52:54  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tyvärr verkar det ofta inte spela så stor roll hur det "lät" i studion. Som jag har förstått det är det viktigaste i vår digitala ljudvärld själva mastringen! (Gäller iaf rock) Har hört flera färdiga "slutmixar", som bränts på cd i studion och det låter då ofta rent för j******! (hopptryckt, grötigt och odynamiskt mm) Orsaken är då att man eftersträvar ett helt annat ljud när det väl har mastrats. Så om jag förstår saken rätt får man i mixen ta hänsyn till hur man vill att det ska låta efter mastringen. Så vad har man där?
-Jo. ofta eftersträvar man en "hängmatta", som låter illa i en bra anläggning men som låter kanon på bilradion!!! Där man tydligen förväntar sig att presumtiva köpare lyssnar mest...
Sen är det i och för sig riktigt att de flesta studios har minst tre par högtalare i olika storlek och av olika "kvalitet".
Men som sagt vad spelar det för roll när det är den som mastrar som har hela makten? Fram för garanterat "Absolut HiFi" som märkning på skivorna!
Apropå en annan tråd...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:01:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Absolut ren musik

den skulle jag köpa, finns den på 75 cl flaska?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:37:34  Show Profile Send ryst a Private Message
Så ni menar att något som låter bra i en HiEnd-anläggning låter skit i bilstereon ?

Låter som resursslöseri att mixa något som låter bara bra i burken från elektrojätten. Chansen är väl ändå större att om man mixar det för HiEnd så fungerar det även bra för normalanvändaren.


______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/29 :  00:30:36  Show Profile Send nin a Private Message
Alla studios har inte skräp grejer. Spana in vad som står bakom den legendariska Bob Ludwig


Inga taskiga högtalare för att lyssna på masteringen med!

Edited by - nin on 2004/01/29 00:31:48
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/01/29 :  07:40:13  Show Profile Send DonMega a Private Message
Per Gessle lyssnar på ljudet i sin bil, låter det bra där så är det bra enligt Per.

Hans senaste skiva låter förjävligt tycker jag.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/29 :  07:55:32  Show Profile Send Flint a Private Message
nin
Bilden är arrangerad. Har du sett något kontrollrum med palmer i? Brukar vara trångt ändå utan grönsaker. Dessutom är bandaren knepigt placerad mitt i och dessutom (2) kör han säkert digitalt. Den där bandaren verkar vara en analog gengasmodell.

Edited by - Flint on 2004/01/29 08:02:25
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/29 :  09:01:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men det är faktiskt en hel del av det bättre studiorna i världen som har riktigt bra grejer, vet tex att vissa använder B&Ws stora Nautilus 800 som monitorer, samt en del har rörslusteg ala Manley osv för drivning..

Så visst finns det HighEnd grejer i studiorna.. Och det där med att testa på sämre grejer är tycker jag helt fel, varför nöja sig med att det låter ok i en bandare ?!?! Varför inte se till att det låter bra i en riktigt bra anläggning, då kommer det nog oxå låta bra i en sämre, men inte alltid åt det andra hållet...

/M
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/29 :  12:21:09  Show Profile Send SebastianG a Private Message
"Det som låter bra i en bra anläggning, låter säkert bra i bilen..." Beror säkert iof även på vad man har i bilen, men tyvärr är det ofta precis tvärtom, om man antar att det sitter en billig "stereo" i bilen. För då gäller det att skapa "ljudtryck" för att kompensera för vad dåliga högtalare, förstärkare mm kan prestera! Ingen idé med en rak frekvensgång där inte..., så man EQ:ar och komprimerar mm för att det ska upplevas som häftigt. (Försök bara att lyssna på tex en inspelning av akustisk musik tex piano eller fiol på en billig anläggning och man förstår att de behövs göras något för att de ska funka i bilen...) När man sedan lyssnar på denna typ av snabbmats-mastring så låter det trist i en bra anläggning!

Att man har olika typer av högtalare i studion är även för att motverka "lyssningströtthet" när man mixar.

Angående att man mixar med tanke på vad som ska hända vid mastringen, så behöver naturligtvis inte detta bara vara av ondo, utan tvärtom nödvändigt för att kunna nå ett bra resultat med PCM-formatet. Vill bara påpeka att det måste vara mycket svårt och kräva stor erfarenhet för att lyckas! Trots allt finns de ju exempel på att cd-formatet kan låta bättre idag än i dess barndom...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/01/29 :  14:22:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
En utbredd myt är att professionella fonogramproducenter avsiktligt mixar och mastrar så att det skall låta bra i skitanläggningar och skit i bra anläggningar. Som om det vore nån konspiration. Detta är inte sant, inte någonstans. Det handlar ljudideal, inte nödvändigtvis om kvantifierbara "hifiparametrar".

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/29 :  17:04:13  Show Profile Send nin a Private Message
Flint, Nej, han använder dom i sin studio. Såklart han inte har sakerna som på bilden, det har han ställt för att få med dom på ett bra sätt. Men han använer dom när han kollar sin mastering.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/29 :  17:10:15  Show Profile Send nin a Private Message
Vad sägs om Bob Ludwigs "lilla" system han använder när han mastrar?
Without giving away my secrets, the basic path is: the tape machine goes into what I think are the best electronics in the world. It is a custom-built system using parts and engineering from George Massenberg and Sony Studios in New York. It is a true audiophile piece of gear, even the output fader can be switched out of the circuit if it is not needed! That feeds the Pacific Microsonics HDCD analog-to-digital converter. I monitor with two EgglestonWorks Ivy loudspeakers in stereo, and five EgglestonWorks Andra loudspeakers for 5.1 surround. The Ivys (serial numbers 1 and 2) retail for $100,000. They have 23 drivers in each cabinet operating in an isobaric mode. They are powered by two bridged Cello Performance Mark II amplifiers (6000-watt peaks!), and I use the top-of-the-line Transparent Audio speaker cable. I use Transparent Audio cable throughout the studio; we probably have a few kilometers of it installed in my one mastering room, three production rooms and DVD-authoring room.
http://www.soundstage.com/music/features/interview_bob_ludwig.htm

Skitsystem?
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/29 :  23:47:19  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
En utbredd myt är att professionella fonogramproducenter avsiktligt mixar och mastrar så att det skall låta bra i skitanläggningar och skit i bra anläggningar. Som om det vore nån konspiration.

Filikoster, nej jag tror inte att det är en konspiration, bara en naturlig följd av "sunt" "kommersiellt tänkande" från skivbolagen! Tyvärr, är det ju oftast inte producenter eller artister som bestämmer såvida man inte är "megastor"!
Vore ju självmord för ett skivbolag att inte tänka på hur majoriteten av konsumenterna upplever produkten. Dvs den musik man vill tjäna pengar på måste funka i FM-radio, bilstereo och mikroanläggningar för 900 kr etc...
När skivbranschen går dåligt så gäller det att spara pengar! Mindre tid i studio för inspelning och mixning är naturligtvis lockande om man kan "rädda skräpet", genom att trixa i mastringen. Lyfter man fram saker som inte är rätt gjorda från början låter det inget vidare i bra anläggningar, men kan funka riktigt bra i billigare...
Självklart att tex Bob Ludwig har bra grejor, men hur många sådana killar och studios finns i tex Sverige...

Vad jag ville lyfta var bara några av problemen med ljud i PCM-format, som man kan knyta till många Hifi-diskussioner, bla här på forumet. (Om man så önskar.) Nämligen att "Ljudet"/Musiken vandrar lång väg innan den når våra öron och att den pga "praktiska faktorer"(läs PCM, MP3 mm), måste anpassas till mediet för att bli njutbar! Jag tror inte att det viktigaste för hur slutresultatet blir, är förekomsten av "Hifi-utrustning" som referens i studion, utan pengar och/eller konstnärlig integritet, parat med stor kunskap om hur man får PCM-ljud att bli någorlunda uthärdligt...

Mvh Sebastian

Ps: Håller dock med dig filikoster om du med "ljudideal", menar att rocken i sig är en egen konstform, där det gäller att skapa ljudbilder och klanger som egentligen inte finns utanför elektroniken... Då är "naturtrogen" ljudåtergivning inte alltid speciellt intressant...





"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/01/29 23:49:30
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/30 :  00:15:53  Show Profile Send erik olsson a Private Message
det där med billyssningen är relativt vanlig (abba gjorde så). filosofin är att det ska vara så "lättlyssnat" att det låter bra i ett skitsystem (läs: kass bilstereo).

men att studior har kassa högtalare tror jag inte på. b&w:s nautilus 802 är en av de vanligaste "studiomonitorerna" som finns när man kommer upp till de lite störra studiosarna (hmmm, konstig pluralform).

"jack just left town"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/01/30 :  09:58:34  Show Profile Send Tomas a Private Message
En seriös ljudtekniker lyssnar på 2-3 par högtalare/system i sin studio, hemma, i bilen, hos polar´n, hos farmor och i lurar. Men de är ju också människor och människor är ju olika seriösa...alltid


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/30 :  10:48:05  Show Profile Send CC a Private Message
Har hört mastrar som låter helt godkänt för att sedan jämföra med den pressade cd:n... Vad som händer vid pressarna vill jag inte veta
Jag har snackat med ljudtekniker ang dessa komprimerade rock o pop inspelningar som släpps ut.
Förklaringen som jag fått är att om man skulle släppa fram all dynamik i vanlig konsumtionsmusik så skulle Asta o Nisse spela sönder sina öron alt. "ljuduppspelare" då "vanlig" hemstereo/bilstereo inte klarar av att återge eländet! Det skulle låta skit! Risken är även stor att de skulle höja volymen på sin dinkytoy radio för att höra vad som spelas för att sedan få hjärtinfarkt när trummorna släpps lösa med full utstyrning! Så antingen så måste vi se till att ALLA har seriösa anlägningar eller så blir det till o leva med den komprimerade skit som är anpassad för Svenssons leksaker!
Ps. Min bilstero passar faktiskt in i den världen Till o med Rock låter bra där!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:15:23  Show Profile Send Conan a Private Message
Hur medelkonsumenten upplever musiken kan man ju verkligen fråga sig med tanke på krisen i skivbranschen och en konstant vikande skivförsäljning! Dagens mastringselände där man komprimerar och limiterar bara för att kunna skruva upp medelvolymen och skapa "heta" inspelningar, tror jag bara medför att folk tröttnar på att lyssna på skiten och därmed köper entrecote och vin för pengarna istället. Musikens själ (även när det gäller rock & pop) ligger väldigt mycket i att låta musiken leva och andas. Till detta behövs dynamik och att därför komprimera ihop alltsammans till en smetig och konstant ljudmatta gör att man inte annat kan än att tappa intresset. DET BLIR UNGEFÄR SOM ATT SKRIVA ALL TEXT MED VERSALER, DET KAN VERKA EFFEKTFULLT VID EN FÖRSTA GLIMT, MEN ATT LÄSA T.EX. EN HEL DECKARE SKRIVET PÅ DET HÄR SÄTTET SKULLE NOG GÖRA EN FÄRDIG FÖR PSYKET...

Det skulle vara intressant om man kunde få se en studie där majoriteten av användarna verkligen uppskattar detta sönderkomprimerade och tokmastrade elände! Har man en stereo från ´73 där ena kanalen flippat ur och går i motfas (personen äger tillsammans 10st CD med Vikingarna, och Robert Wells), en mikrostereo med 100W lyseffekt på equaliserdisplayen (denna individ äger 18st skivor, Absolute Music 21 till 37 samt 2 Panföljtklassiker) eller en fjortis som bara lyssnar på MTV eller MD med "i-örat-lurar" (tankar ju såklart ner all musik från nätet) är man väl ingen välljudssökare ändå!?! Men det är för denna grupp som dagens skivor verkar vara anpassade!!! Till sist radioutsändningar som också är ett "argument" för aggressiv mastring, men mig veteligen komprimerar/limiterar radiostationerna själva sina utsändningar för att kunna skruva upp utsändningen tillräckligt. Snacka om att kasta pärlor efter svin!! Kan man bli annat än förbannad!!?

Kolla gärna in: http://loudnessrace.net/

CC, att spela sönder hörseln med trummor på full dynamik är det ju inte frågan om. Visst ska man anpassa dynamiken på respektive instrument så att det fungerar även att lyssna på dem tillsammans och i "hemmamiljö". Däremot ska instrumenten limiteras/komprimeras på sin egna kanal i multitapen och inte efter mixningen. Är man inne och rotar i mastringsledet är det ju inte bara trummorna som påverkas. Hela inspelningen blir förändrad! Att en ljudtekniker säger på detta sätt bekräftar ju bara misstanken att det står väldigt dåligt till med kompetensen inom branschen...

Sen förstår jag inte riktigt SebastianG´s koppling till PCM-formatet i sig som en ljudförstörare!? Att 20kHz bandbredd och 96dB dynamik inte skulle räcka till är för mig ett ganska extremt uttalande. Kan du utveckla lite hur du menar?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/30 :  17:15:53  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Att 20kHz bandbredd och 96dB dynamik inte skulle räcka till är för mig ett ganska extremt uttalande. Kan du utveckla lite hur du menar?


Det var verkligen en underlig åsikt.

Rockmusik är sällan särkskilt dynamisk, inte om man jämför med klassisk musik. Jag ser det inte alls som särkilt problematiskt med att man komprimerar rock musik, det är faktiskt ofta en nödvändighet. Använder man komprisorer och limiters på rätt sätt kan det få en bra mix att låta klart bättre!
Givetvis finns det en gräns för hur mycket man bör komprimera men cd mediets 96db dynamikomfång räcker gott och väl till rock/pop musik.
Klassisk musik däremot, den behöver sällan komprisorer eller limiters.

Trenden idag är dock att det går mot ett väl platt och för komprimerat ljud inom rocken och popen.
Det är många gånger jag konstaterar att mina något äldre cdskivor med Nirvana, Rage Against the Machine och Pantera låter klart bättre än nya inspelningar med t.ex. Queens of the stone age, Oasis m.f.

Mvh,


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/30 :  23:03:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Conan

visst är det så. Jag tror också att skivbolagen har glömt att många har en hemmabio som är betydligt bättre än de pytte grejor som brukade finnas där och att i bion så hörs eleändet betydligt bättre än tidigare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000