HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, min sons nya förstärkeri...lite råd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/12/03 :  22:36:57  Show Profile Send marran a Private Message
jag tycker ju då att ungar ska ha stryktåliga grejjer så varför inte satsa på lita kassaskåpshifi a la wadia/krell/mark levinson/accuphase m.fl. :D

allvarligt talat och speciellt som det inte var såå länge sen jag var 13 (de åren kan räknas på ena handen) så rekommenderar jag att han ska få lyssna/mecka/experimentera själv!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/03 :  22:37:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lavardin blir lite väl överflödigt tycker jag, till en 13-årig hifinybörjare.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/03 :  23:33:15  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen

Den här tråden blev nog lite mer om hur grabben (Jens) ska medverka i anskaffningen, än själva lyssningsråden på olika kombatanter.

Men det gör inget,snarare tvärtom....att titta på hifi/musikintressets utveckling från två sidor .

Jag håller med dig *marran*,att han ska få lyssna/mecka/experimentera själv.
Men det blir lite svårt iom att det ska bli en julklapp ,sen har han inte den kunskapen om vad han ska leta pga att det ska köpas begagnat.Inte riktigt det intresset heller,hans intresse ligger i att spela musik.

Meckandet i hans fall nu blir att han brukar vara med och sätta upp grejorna,dra kablar,lyssna var det låter bäst osv.Med tiden lär han sig nog mer tror jag, så att han kan ta över det andra mer och mer.

Ngn skrev...Impa-faktorn är viktig.

Kommer ihåg den tiden, 14-16år,*impade stort* när jag blåste ut brinnande tändstickor med högtalarnas bastryck .Det var ngr år sen om man säger så ,att mina föräldrar stod ut...det är jag *impad* över än idag .

Men ni har nog rätt i att det blir bättre i den åldern med ngt transistoraktigt.Förstod det själv också,men tänkte.....kanske .

Tillbaks till tråden då,...Vad ställer jag mot Roksan Caspian,förslag på kandidater.....

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/12/04 :  01:29:49  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Varför inte en Primare I20? Är mycket nöjd med min. Detaljerat transparent ljud med bra driv.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/12/04 :  08:11:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
peder47. Klart grabben ska ha en bra förstärkare, men inte rör. Kan bli farligt när nyfikenheten tar överhand. ..Vet ju hur nyfiken man själv var i den åldern.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/04 :  16:19:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Borde väl vara mer seriös i mina svar, det räcker inte med en smiley för att visa att man skämtar. När jag sa Lavardin så var det mer tänkt som en present "till sin sjuka mor", om ni känner till uttrycket. Nåja, ett mer seriöst förslag är att du provlyssnar någon av Regas nya förstärkare. Jag blev klart imponerad över vad de presterade på Sheratonmässan i Vinylbutikens rum, trots att jag är en rördåre själv. Jag har för mig att även högtalarna var Rega, kablaget var från Eichmann. Skulle jag skaffa mig en anläggning idag, utan rör (och utan monsterhögtalare som väger 60 kg styck) så skulle jag definitivt lyssna på Rega (kanske för att de på något sätt påminner om Audionljudet). Både högtalare och förstärkare. Ring Vinylbutiken så kan han berätta vad det var han använde. Hur mycket de fina skivspelarna inverkade på det hela vill jag inte spekulera i men utan tvivel så är Regasystemet kapabelt nog för grabbens system att växa i (på källsidan).
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/04 :  16:52:52  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Kul med dessa förslag.

B Peter: Uppfattade dig inte oseriös ,men ditt förslag känns intressant.Bland annat pga att jag själv kör rör och grabben har lyssnat en del på detta,(vare sig han vill eller inte ).

Ni som PM`at om utrustning ni vill sälja,jag kommer att höra av mig senare.

Skulle även vara intressant att få förslag på bra, inte allt för dyrt kablage (signal o högtalar) som passar till nämnda elektronik.
Ha då även Edisonen och Mosen i tankarna.

Varför jag ställer dessa frågor beror på min inställning....att hur mkt man än kan så blir man aldrig fullärd.Sammlad kompetens ger fler infallsvinklar.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:57:29  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Om det är transistor som gäller så finns det en dansk broder som säljer en Rega Elicit för drygt 2000 danska på hifimagasinet. Den lär ju låta mumma och är ju dessutom överkomlig.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/12/04 :  18:29:03  Show Profile Send oliver a Private Message
Tycker bara att det är skönt att man inte är ensam om att köpa hifi prylar åt barnen.Heders åt dig peder47.Vill nog hålla med dom flesta här ,en NAD vore nog inte dumt.Den funkar bra både till musik och tv spel.Kablage måste bli nåt ur Supras sortiment.
/////////// Sven-Åke ////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:15:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
peder47, det här vore en julklapp god nog!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23075

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/12/07 :  22:00:11  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Mårten Design Coltrane kanske vore trevliga högtalare till din grabb

Ville bara säga också att mina barn lär nog också få smak av hifi

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000