HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Behringer DSP8024 / DEQ2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/02 :  00:56:24  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag är väldigt intresserad av åsikter kring Behringes Ultra-curve produkter DSP8024 och DEQ2496 + tex. mät-mic ECM8000.

Alla ni som varit i kontakt med ovanstående...snälla gör ett inlägg här.

1. Är det stora skillnader mellan DSP8024 och DEQ2496?

2. Är det en stor nackdel att använda de analoga in och utgångarna jämfört med de digitala? (hur har ni kopplat in den?)

3. Kan man med fördel använda dom till att autokompensera fullrange eller är de enbart lämpade för att korrigera och stävja resonanser i de nedre regionerna?

4. Vilka funktioner använder ni?

5. Summa summarum...vad är ert totala intryck av produkten?...ange både plus och minus. (gärna rena lyssningsintryck)

Jag vore mycket tacksam för svar.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/12/02 :  08:47:46  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag har ägt och provat båda produkterna,min högst personliga åsikt är att de är fruktansvärt prisvärda.DSP 8024 har en lite mer lättbegriplig meny,med det är inte sagt att den är enkel.Båda maskinerna rättade till en del konstigheter i mitt rum,men kurvorna blev inte lika i dom båda.Man bör undvika köra analogt in,i mitt fall blev det bättre ljud digitalt in.2496:an avkodar just det formatet också det klarar inte 8024:an av.Ska du köpa en 8024 se till att det sitter senaste uppgraderingen i den ,första versionen var behäftad med en bugg som gjorde att den inte funkade riktigt.Jag autokompenserade fullrange med båda,2496:an fick man manueltt ställa in att kompensera i den nedre regionen eftersom Behringer anser att kompensation där bara ställer till det ????.Man fick justera till autokurvan lite efter tycke och smak eftersom en relativt rak frekvensgång låter tråkig.Wide funktionen var en kul grej i 2496:an där kunde man verkligen få stereobredd om man så önskar det.Som ren D/A omvandlare är dom jäkligt bra.Har du en cd spelare för max 10000 är de här apparaterna ett rejält lyft.Det är när man har dyrare spelare som det kan bli lite vanskligare tycker åtminstone jag.Eftersom dyrare spelare oftast presterar ett mer homogent och renare ljud så verkar det som förtjänsten av eq delen försvinner.Fråga mig inte varför men så blev det hemma hos mig.
För dom här pengarna så hittar du inga produkter som ens är i närheten av vad dom här kan.
///////////////////// Sven-Åke ////////////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/02 :  09:30:49  Show Profile Send Softman a Private Message
Ahhh...trevligt med informationsrika svar, särskilt från en "skeptiker"
Du nämner att man bör undvika de analoga in o utgångarna och köra digitalt i stället...jag har en 8024 + 8000 mät-mic på väg till mig...skall jag komplettera denna med AES/EBU-OPTION AES8024
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=AES8024&lang=eng

Bu nämner även att den första utgåvan av 8024:an var behäftad med en bugg...finns det möjlighet att uppgradera "programvaran/eprom:et" i den?
Var det knepigt att bygga kablar till den?

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/12/02 :  11:17:34  Show Profile Send oliver a Private Message
Softman.
Glömde nämna att du absolut bör köpa AES/EBU optionen.Digitalt ut behöver du inte köra om du inte skall använda en extern D/A,nåt som du inte behöver för den inbyggda är väl så bra.Men digitalt in kontra analogt in,där finns det skillnader som är hörbara.Bättre upplösning och ljudbild digitalt in.Kablarna är enkla att göra själv det finns beskrivet i manualen hur man gör.Vad beträffar manualen så glöm den Svenska för den är värdelös,hur viktig information som helst är helt utelämnad på flera ställen i den så läs den Engelska.Uppgraderingen består av ett chip som man får gratis av dom som säljer maskinen,mer info finns på Behringers hemsida.Om den är uppgraderad ska det stå Ver.1.2 eller 1.3 i displayen vid uppstart minns inte riktigt står det 1.0 är den inte uppgraderad. Ett tips när du ska tillverka kabel till mätmicken,för den brukar ju bli några meter.Köp Cat5 kabel( nätverkskabel) hos nån data affär c:a 5kr metern dela upp ledarna i tre ungefär lika stora buntar och löd på en XLR kontakt i varje ända.Cat 5 kabeln är otroligt prisvärd som signalkabel.
///////////////////// Sven-Åke /////////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/02 :  12:38:22  Show Profile Send Softman a Private Message
Tack för alla råd, jag skall kolla vad det är för kablar som säljaren skickat med, annars kommer jag att löda ihop en Cat5-XLR-kabel till micken enl. din rek.
AES/EBU kommer att köpas till om den nu inte redan sitter där.
Tack för tipset med eprom chipet. Vidare har jag nu laddat ned både Svensk och Engelsk manual.
Jag väntar nu otåligt på prylarna.

/Johan

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/02 :  22:14:08  Show Profile Send Softman a Private Message
Tänkte bara lyfta tråden en gång till innan den faller i glömska. Detta för att se om det möjligtvis fanns någon mer där ute med åsikter kring dessa apparater och dess användningsområde.

Gärna med med lyssningsintryck...

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:00:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Harmony Design håller på och moddar min 8024 nu.
Hela den analoga delen byts ut samt recievern i den digitala ingången.
Själva DACen är samma í Ultracurven som Harmony Design använder i sina egna DACar.
Skall bli spännande att se om jag hör någon skillnad.
Jag tror det blir kanon.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:15:27  Show Profile Send Leon a Private Message
Intresant! Björn-Ola

Berätta gärna om dina intryck före/efter uppgraderingen.. MVH/Leopn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:53:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder min till två saker.
Dämpa rumsresonanser och att fixa till ljudet på sämre inspelningar.
Man anar inte hur mycket man saknat en sådan här avancerad tonkontroll förrän man skaffat en.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/12/03 :  11:37:04  Show Profile Send oliver a Private Message
Björn-Ola.
Byter han den digitala recievern till crystals 8414 (tror jag den heter)så att maskinen ska kunna hantera 24/96 formatet.var inne på det när jag hade samma maskin eftersom det verkade vara begränsningen.Själv bytte jag analog delen till LC Audios zapfilter vilket blev ett rejält lyft.Köpte sedan DEQ 2496 som jag aldrig blev riktigt kompis med.
///////////////// Sven-Åke /////////////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/03 :  12:34:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag vet faktiskt inte.
Det var bara ljudmässiga skäl som låg bakom att byta recievern.
Vi har aldrig pratat om möjligheter till att ta andra format.
Jag har inte ens tänkt tanken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:10:15  Show Profile Send Softman a Private Message
Björn-Ola>> Vad hamnar prislappen på gällande Harmony Designs moddning?

Det vore mycket trevligt om du ville dela med dig av kommande lyssningsintryck.

Vet någon var jag som billigast kan få tag i kan få tag i optionen AES/EBU'n (digitala in o utgångar) till min Behringer DSP8024 ULTRA-CURVE PRO?

Finns det någon mer som använder 8024 / 2496:an för att kompensera fullrange?...blir/blev det bra...?

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/04 :  08:13:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns olika steg att gå.
Eftersom jag satsade på allt som var vettigt att göra hamnade prislappen på 5500:-
För min del var det inget att fundera över, eftersom det egentligen inte finns några alternativ om jag vill uppgradera mig.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:37:36  Show Profile Send Balthazar a Private Message
En liten fråga till DEQ-användarna.
De är väl många som inte har AES/EBU på sina transporter
antar jag. Funkar det bra att göra en XLR-RCA (digital)kabel
(brygga 1 och 3)?
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/12/23 :  18:48:16  Show Profile Send oliver a Private Message
Jodå det funkar utmärkt,men bäst är att bygga om till AES/EBU med de kit som finns tillgängligt på www.kedab.se.
///////////////// S-Å ///////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000