HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thorens TD 125
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:49:42  Show Profile Send cittroman a Private Message
En Thorens TD125 med en SME 3012 i bra skick för 3500:- kan det vara ngt att satsa på?
Finns det ngn me derfarenhet på denna gamla spelare?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/29 :  18:23:52  Show Profile Send EAR a Private Message
En sån har jag men jag gav 10 kr på en loppis med ett perfekt lock tillEn mycket bra spelare trots sin ålder.Thorens ,SME och en Ortofonpuppa är en klassiker.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/29 :  18:27:31  Show Profile Send EAR a Private Message
Du kan gå in på medlemmarnas system och kolla hur den ser ut.
EAR sidan 5

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  19:44:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Du har köpt en bra spelare. Jag hade en TD 125 men sålde den tyvärr. Men jag har kvar min gamla TD 124 typ2 med en SME 3012. Om jag vill spela vinyler idag så använder jag Technics SL 1000 eller Sony TTS 3000.

gcs
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/29 :  21:38:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
EAR: 10 spänn!
Onekligen prisvärd spelare.
Det verkar vara en riktigt stabil spelare, vad tycker du om den?
Idag kör jag på en Dual 505-4 mk2 med ortofon OM40 men funderar på en uppgradering.

gcs:Jag har inte köpt den ännu, den kanske redan är såld såg annonsen idag.
Det satt en OM10 på den idag men det är nog inte den optimala puppan till den precis.

Problemet är att den befinner sig en bit från där jag bor och en gammal spelare vill man gärna känna och klämma på med tanke på lagringarna i arm och tallrik.

Men som sagt en rejäl spelare verkar det vara.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  21:43:52  Show Profile Send gcs a Private Message
I så fall kanske något högt pris för en begagnad spelare. Men å andra sidan så får man tre hastigheter 16 2/3-33 1/3-45 rpm och alla omställningsbara med en knopp. Man måste nog byta rem också eftersom den är så pass gammal.

gcs
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:04:59  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
3500 är bra pris om den är i bra skick, bara 3012:an går väl på 11-12 papp ny. "Long base" modellen som kan ta en 3012:a är ju lite ovanligare än standard 125:an.
Kolla förutom lager på tonarmen även gummibussningen mellan motvikt och tonarmsrör, den brukar torka ihop. På spelaren, kolla även att motoraxeln är rak. Om den är böjd har någon fraktat spelaren utan att ha tagit av tallriken först.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:37:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
bostrowskij:Bussningen borde väl finnas som reservdel att få tag på?
Nått tips på pickup som kan passa till den, helst inte någon extremt dyr.
Så om den är i felfritt skick så är inte 3500:- ett överpris?

Tack för alla tips, hoppas på fler.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:15:37  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Än så länge finns den att få tag på från SME, men vad jag har hört lägger dom ner produktionen på 30XX-serien nu efter 40 år. Men det borde finnas på lager ett bra tag i alla fall, och armen
är ju en klassiker ,så så länge det finns marknad lär det finnas reservdelar.
Pickuper, ja. En billigare MC som passar bra är Denon DL-103.Lär gå att köpa på tyska Ebay för runt 1200:- ( gör en sökning).
Om du inte har MC-ingång kanske en Goldring 1022 eller 1042.
Armen är ju rätt tung, så en pickup med inte allt för hög kompilans ("fjädringsmjukhet") är att föredra. Som du själv påpekar är nog inte en OM10 den bästa matchningen.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:37:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag skall ta och ringa säljaren imorgon och kolla vad det är för modell, har läst att det finns en mk2 variant både på spelare och arm.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:39:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kollade på Veteran hifi i Stockholm på reservdelar till SME. Dom är väldigt dyra t.ex.den lilla antiskatingvikten kostar 500 spänn och knivbladen kostade 2-3000 spänn. Jag har själv en Ortofon OM 20 och 30 och tycker inte att den är dålig. Men jag har inte kört den med SME 3012 armen utan jag har den på en Technics EPA 100P...helt okey.

gcs
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:49:00  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Armen är troligast en series 2 (vanligast). De senare armarna heter 3012R och har knivlager i nylon. Series 1 är mycket ovanlig och saknar antiskating.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:58:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Jag kollade på Veteran hifi i Stockholm på reservdelar till SME. Dom är väldigt dyra t.ex.den lilla antiskatingvikten kostar 500 spänn och knivbladen kostade 2-3000 spänn. Jag har själv en Ortofon OM 20 och 30 och tycker inte att den är dålig. Men jag har inte kört den med SME 3012 armen utan jag har den på en Technics EPA 100P...helt okey.

gcs


Onekligen häftiga priser!
OM serien tycker jag är helt okay, hr som sagt en OM40 på min Dual 505-4 mk2
Får väl hoppas att knivlagringen är juste.

quote:
Armen är troligast en series 2 (vanligast). De senare armarna heter 3012R och har knivlager i nylon. Series 1 är mycket ovanlig och saknar antiskating.


Ok.
Vad är det för material i lagringen på series 2 armen?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/30 :  00:31:11  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Series 2 har metallknivar, stål tror jag. Det finns också att köpa den sk sadeln i brons . Meningarna är delade om vilket material som är bäst , men de flesta föredrar metall framför nylon. Priserna är hutlösa, ja . Lite billigare i England dock.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/30 :  02:34:28  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag kör med en högnivå ortofon till min Thorens(Deras dyraste) och det funkar braAnnars stämmer det som påpekats innan att man kollar upp nållager och motoraxel.Ortofons mc puppor brukar vara bra ihop med 3012 och har du råd och är riktigt nostalgisk skall du köra med Ortofon Spu Gold.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/30 :  11:33:28  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har nu varit i kontakt med säljaren.
Det inte en 125 mk2 utan den tidigare och armen är också tydligen den första versionen, läste att från början fanns den inte med antiskating utan den kom som ett tillbehör senare.
Hans arm hade antiskating men den kan ju vara eftermonterad.
Inget lock fanns till den och plinten behövde snyggas till.

Hmmm.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/30 :  14:02:41  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Kanske läge att pruta då. Jag tycker fortfarande att en 3012 i bra skick är värd 3500, men är det en så gammal arm bör den nog kollas upp ordentligt.
Serie 1 armen känns lätt igen på att den har en klotrund knopp på tonarmslyften, series 2 har en elliptisk. Det fanns mycket riktigt en "clip-on" antiskatinganordning till series 1.
Många föredrar de äldre TD125:orna då de har ett lite annorlunda tallrikslager än de senare modellerna ,själv tycker jag dom är likvärdiga och att skicket är mer avgörande.

Lycka till / Bostrowskij
=> TD150/3009s2 /Ortofon MC30 supreme + TD166/TP11/ShureM91G , för många Thorens är inte nog ... ;-)
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:21:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag är ganska sugen på den

Får väl försöka pruta lite och sedan göra en sväng ner och känna på den, synd bara på locket det lär väl inte vara helt lätt att få tag på.
Gamla rejäla grejor gillar jag, har ett par sköningar hemma.
Revox B77
Pioneer RT-707 Ruggigt trevlig rullbandare med mkt bra ljud och en mekanik som ej är sämre än Revoxen.
Denon DCD 3520 som drivverk (17kg CD )

Gjorde en sväng till Nynäshamn söder om Stockholm på vinst och förlust (70mil t&r) för att kolla på ett par renoverade Sonab OA14 för 1500:-!!! det blev vinst.

Nu blir det bara ca 50 mil t&r, piece of cake.

"För många gamla prylar är inte nog"

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:32:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Eller vad säjs om en Technics 1500 isoloopbandare som är en kopia av 3M´s isoloopbandare som var en mångkanalare. Polar studion i Stockholm har en digital24 från 3M som var den första digitala mångkanalaren som tillverkades i världen. Samplingfrekvens 50KHz/ 16bitar.

gcs

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:44:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Eller vad säjs om en Technics 1500 isoloopbandare som är en kopia av 3M´s isoloopbandare som var en mångkanalare. Polar studion i Stockholm har en digital24 från 3M som var den första digitala mångkanalaren som tillverkades i världen. Samplingfrekvens 50KHz/ 16bitar.

gcs




Du har altså en sådan hemma?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:38:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Menar du att jag har en 3M bandare så är svaret nej. Men jag har en
7 1/2"-15"´s Revox G36 och en Technics 1500 3 3/4"-7 1/2"-15" sedan har jag en Nagra IV-S.Jag vet inte om du vet hur isoloop fungerar men det ser inte ut som en vanlig bandspelare.

gcs
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:22:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
UjUjUjUjUj

Jag har faktiskt ingen aning om vad en isoloop är för ngt, vad använder den för band?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:36:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Asså vanliga band bandspelarband du vet. Rullband tror jag att du sa.
Isoloop ja det är någonting jääätte fint! Bandet vetu det går på båda sidorna om kapstanaxeln asså motoraxeln. Det här gör att bandet löper jätte fint förbi tonhuvudena med ett minimum av det som inte finns idag, det heter svaj och intermodulationsbrus. Det här är kanske lite svårt att förstå om man inte sett det här men faktum är att bandtekniken har ju varit helt dominerande sedan början av 50-talet ända in på 90-talet. Men du vi skulle egentligen snacka om Thoren skivspelare och det är ju också en teknik som funnits jättelänge sedan runt år 1900 och det var en gubbe som hette Leo Berliner som uppfann grammofonskivan. Thoren har funnits nästan lika länge den.


gcs

Edited by - gcs on 2003/11/30 21:41:20
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/30 :  22:56:40  Show Profile Send cittroman a Private Message
Bandet går på bägge sidor av kapstanaxeln låter lite klurigt, måste kanske ses för att förstå hur det funkar.

Som sagt vi får se om jag får ner priset ngt så kanske man kan åka till Hufvudstaden och kika på den.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:38:44  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hittade denna sida.
http://www.tnt-audio.com/accessories/smebronze_e.html
Som hänvisar till denna tyska sida.
http://www.analogtubeaudio.de/deutsch/sme.htm
159 euro för knivlager i brons.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2003/12/01 19:52:02
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/12/01 :  20:42:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Från TNT-artikeln:
"To summarize: the modification is recommeded for the series R tonearms, but objected for the old series 2 tonearms."
Har själv aldrig fått tillfälle att lyssna till de nyare "R"-armarna , men det tycks vara en allmän uppfattning bland audiofiler att "gammal är äldst". Fantastiskt att dessa 30-40 år gamla armar fortfarande är en referens. Dessutom är de ju snygga...

Vill du fördjupa dig i Thorensspelare / SME så rekommenderas dessa sidor:
http://www.theanalogdept.com/
Amerikanske Steve Clark's suveräna Thorens-sida, finns mycket info om 125:an där. Mina egna Thorensspelare finns med i "Thorens gallery"

Tyske Holger Trass har en fantastisk samling med gamla fina skivspelare:
http://www.analogue-classics.com/

Italienaren Dr Stefano Pasini samlar Thorens och EMT:
http://www.stefanopasini.it/

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000