HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 problem med högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:43:43  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
jo det är så att när jag kör basgångar på mina chario får jag nu konstiga ljud, låter lixom lite skrapande. så har det inte varit förut. elementet ser ok ut, men kan det vara så att det har "hoppat ur"?
tack på förhand

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/05 :  23:19:16  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det kan vara så att du spelat på kraftig volym och att strömmen deformerat kragen på membranet som omsluter magneten. Kragen ligger då och gnider mot magneten eller godset, varpå ett skorrande ljud uppstår. Glipan där kragen skall löpa fritt är mycket, mycket smal, vilket innebär att en ytterst liten deformation kan ge upphov till missljud.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:01:52  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
tack! ok, ja om det är så illa kan man renovera elementet eller är det bara att byta? det uppkommer dock först vid ganska höga volymer och inte vid alla frekvenser.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/12/06 :  02:32:10  Show Profile Send Anton a Private Message
Vilka Chario är det frågan om?

Om du trycker på membranet, hörs det något skrapande ljud då?

/A
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/06 :  10:29:50  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej Anton, hur hårt ska jag trycka?
Det är mina Chario Delphinus.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/06 :  10:45:47  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
tog mig nu friheten att trycka lite på känsla..
nej det är helt tyst. inga skrap alls
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/12/06 :  11:14:15  Show Profile Send orthanc a Private Message
Hmmm ,jag hade ett sådant problem för ett par år sedan med ett par högtalare. Skrapade i basen vid djupa basgångar. Beställde ett nytt element och bytte ut det gamla. Satt mig ner och lyssnade. Dra mig baklänges skrapet var kvar.
Blev besviken och satt mig ner framför denna högtalare.
Satt mig ner ganska fort och tappade balansen och tog tag i högtalaren. Och vips så försvann skrapet. Släppte taget och funderade varför skrapljudet försvann.
Tittade efter och såg att jag hade haft handen om den lilla loggan i metall som satt på tygfronten. Visade sig att den börjar sväng fram och tillbaka vid djupare bas och slog i baffeln. Efter att sträckt tyget så var problemet ur världen. =D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/06 :  11:24:07  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Kan också vara så att om du har spelat alldeles för högt någon gång så kan talspolen i elementet blivit såpass varm att limmet som håller spoltråden på plats har lossnat lite. Detta gör att en del av spoltråden ligger och skrapar i magneten. Om detta har hänt är det möjligt att skrapet enbart visar sig när du spelar lite högre och spolen alltså är varm. Till slut kommer i så fall elementet att tystna helt när isoleringen på spoltråden är avskavd och därför brinner av.

Stereotypen
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:15:10  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
orthanc: att det skulle vara något sådan problem har jag svårt att tänka mig. (om det inte är något inne i lådan som låter.

Hajfi: om det är som du säger (låter ganska troligt) bör man lämna in nu eller när de tystnat helt?

Usch jag har ingen lust med det här... är ju jätte nöjd med dem i övrigt. Men faktum är att jag aldrig spelat så högt att de distat eller slått igenom.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000