HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dual mono
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/11/29 :  15:03:53  Show Profile Send potatis a Private Message
är det bättre att satsa på en cd med en dac (eller fler) per kanal om man tänker koppla den till en "dualmono"-stärkare, t ex densen dm-10?
(mina högtalare är iofs bara billigare stativare: alr/jordan entry 2m)

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:35:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det torde inte spela någon roll så vida inte den cd som du söker med dubbla DAC:ar är en mer påkostad och därmed också dyrare konstruktion. För signalmässigt gör det ingen skillnad om du använder en eller två, eller flera, annat än att konstruktören kan kosta på cd:n bättre DAC:ar om det bara används två. Annars ingen skillnad.

Det påverkar inte förstärkaren, så vitt jag kan se. MvhKristofer
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/11/30 :  02:29:16  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Vad menas egentligen med "dual mono" på t.ex. ett slutsteg. Betyder det att det inte är en gemensam nätdel?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/30 :  03:40:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Borde betyda det i alla fall, det innebär exakt 2 lika uppsättningar förstärkningar med separata nätdelar, men i en låda.
Egentligen borde det väl innebära 2 nätbrunnar också men så brukar inte vara fallet, exempelvis Gamut. se:

http://www.gamutaudio.com/

under rubriken "Technical" vidare "Technical philosophy on Gamut amplifiers".

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/30 :  10:53:46  Show Profile Send mace a Private Message
Jag kan välja Dual Mono på min gamla Quad 33 -pre.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/30 :  11:34:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Vad menas egentligen med "dual mono" på t.ex. ett slutsteg?"

Det är i stort sett detsamma som i en konstruktion med monoblock. Dvs att man använder två stycken monoförstärkare i en och samma låda istället för som i ett monoblock där man separerat upp signalerna ytterligare genom att ge varje förstärkarhalva egen tillgång till nätet.Men egen låda.

Det här skall, i teorin i varje fall, ge en ytterligare mindre signalpåverkan, men pga att det åtgår längre väg för signalen i en monoblockskonstruktion pga lådan, så blir skillnaden mellan dualmono och ren mono mindre.

Men jämfört med det vanliga förfarandet där varje förstärkahalva delar nätdel och kretsar med de andra förstärkardelarna så är vinsterna i kraft och kontroll märkbara.

Dock så kostar denna typen av förstärkarkonstruktioner även mer än de vanligare konstruktionerna,men jag hoppas att det här kan vara till hjälp för att beskriva skillnaderna mellan vanlig mono, dualmono och den vanligare förstärkaruppbyggnaden. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000