HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Säkringar i bra stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:52:20  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Var hos brorsan igår som klagade på att hans stereo plötsligt lagt av. Han hade lirat ganska högt och plötsligt hade det blivit tyst, sa han och passade på att lägga in några svärfraser i stil med jävla skitstereo o.s.v.

Systemet är väl mycket riktigt i klass med nåt som kan kallas för en "jävla skitstereo" nån Sony "flipperspels"-blinkande tingest. Låter faktiskt rätt sjysst för att vara en sådan. En passiv subba har farsan hjälpt honom hänga på högtalarutgångarna med hjälp av ett par sockerbitar (vilket nog gjorde sitt för att åstadkomma tystnaden)

Iallafall så misstänkte jag att säkringarna pajat och mycket riktigt så hittade jag 2 brända små säkringsrör märkta med 6.3A 250V. När jag såg de två spinkiga säkrningshållarna på kretskortet såg jag genast tweakmöjligheter.
Hur ser det ut i värre stärkare gällande säkringar? Om man öppnar typ en Krell-förstärkare, vad hittar man där? Gulpläterade automatsäkringar? Nån som har lött fast en sjysst strömkabel istället för en säkring ?

- It's getting hot in here...

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:33:50  Show Profile Send ryst a Private Message
Har själv 5A 250V i min Classé, kostar väl 2spänn/st på biltema

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:12:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nån som har lött fast en sjysst strömkabel istället för en säkring

Jag tycker inte att säkringar ska tweakas på det viset.
Säkringen finns där av en anledning, ifall något pajar ihop.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/30 :  11:44:28  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Brorsan var å köpte nya säkringar. När han stoppade i de i stereon så gick de direkt igen... Vad är det han troligast pajat då?
Ser ut som om han får köpa sig ett nytt system. Jag ska guida honom rätt den här gången vid inköpet

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/30 :  11:52:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Just den modellen din brorsa har "Sonys jä..a skitstereo" brukar vinna Eisa Awards m fl varje år. Så helt urdåligt kan den väl inte vara.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000