HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 T&P 3-vägare önskar filterkommentarer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/28 :  15:43:01  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Nu är en prototyplåda byggd till mitt T&P bygge. Dte består av C11 diskant+C79 mellanregister i en låda (med separata kammare) och sedan sitter C92 basen i en egen låda. Jag har tyvärr inga bilder på det men det är ganska standard än så länge...

Jag kör med ett filter just nu som funkar förvånansvärt bra men som egentligen inte utnyttjar mellanregistret så mycket. Jag har dock ett nytt på gång som jag skulel vilja ha lite åsikter om...

Jag lägger in bilder på simuleringarna. Peaken som syns vid 15kHz kan bero på mätningen. Dalen mellan 7-9kHz vet jag inte om den beror på kantdiffraktion mellan låda och element. Någon som har en ide'?

Frekvens:


Fasvänt mellanregister


Fasen:


Vad tror ni om att köra med detta? Något som jag bör förändra?

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

Edited by - bernu on 2003/11/28 15:43:55

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:02:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Har du verkligen försänkt elementen?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:23:13  Show Profile Send bernu a Private Message
Nej det är ju ett av förslagen till varför det ser lite skumt ut i toppen på C11:an, tror du det är det?

Jag har tyvärr inte tillgång till någon verkstad så bygget har skett hemma i köket :(


/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:30:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lite oroligt? Nja, tror ni inte att det är att förvänta med lite billigare och enklare element av den där typen?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:31:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag gjorde tester på detta (med en moddad Scan Speak 9700): mätning försänkt och icke försänkt. Resultatet påminner mycket om det du har här...dvs ett repeterat mönster, cykliskt, med toppar och dalar.

Jag sätter en slant på att det är det...

Du har nog inte riktigt 100%-ig korrekt akustisk fas, om man skall lita blint på dessa simuleringar...

...i all välmening!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:40:18  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag tänkte försöka åtgärda försänkningen genom att testa att skära ut för elementen i bitumen (4mm) det borde ta bort det mesta av kanten...

Jag tänkte försöka trimma in fasen genom att vinkla lådorna lite. Just nu står toppen på ca 3cm höga spikes i bakant så att dom är lite vinklade framåt. det förskjuter ju läget mellan mellanregistret och diskanten lite. Jag får se om vi kan mäta upp det senare...

Vad tror ni om områdena elementen får jobba inom. Någon som har erfarenheter av att dom bör delas annorlunda? Nu blir det ju ungefär 600Hz och 3,5kHz

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:46:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hittade dom!




Bry er inte om fasen...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:47:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad är det för programm du använder?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:56:10  Show Profile Send bernu a Private Message
Tack epkpeng! Jag skall se vad som händer när jag löser försänkningen...

Jag snyltar helt och hållet på Mcz:s mätutrustning. Han kör LspCAD till simuleringarna och LspBox till mätningarna...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:00:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
De är uppmätta med LspLAB och filtret är simulerat i LspCAD. Tyvärr hade vi inte tillgång till något ekofritt rum när vi mätte så mätningarna under 350Hz ska ses på med en smula salt.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2003/11/28 17:07:01
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:07:18  Show Profile Send bernu a Private Message
Just det, LspLAB heter det, sorry...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:20:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kan vi inte få frekvenssvaren per elemen, ofiltrerade? Minska gärna ner fönstret lite när ni tar snapshoot...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/28 :  18:03:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
En gissning är att diskantnivån kommer att bli lägre när du väl fått in i en baffel med försänkta element. Kollar man på mina mätningar (iofs helt annat element, men akustiken bör vara motsvarande...eller blir den inte det för fyrkantiga korgar?) så kan man anta att du Bernu har gjort lite "medling" mellan topparna och dalarna.

När du får nya mätningar med nedsänkta element, kommer du få en jämnare nivå men också en lägre nivå.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000