HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SP 31.7 och ljudkalibrering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:03:24  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag har nu suttit hela kvällen för att installera min nya processor Primare SP 31.7. Jag lånade hem en mikrofon som levereras med Pioneers AX-10:a. När jag försöker kalibrera systemet står det "low signal". Jag har sedan många år en kondensatormikrofon som drivs av ett 1.5 volts batteri. In med ett nytt batteri och så körde jag kalibreringen igen. Denna gång höll processorn på och kalibrerade i ett antal minuter för att sedan visa meddelanden att kalibreringen "failure". Vad är det för fel ?

Ni som har SP 31.7, har ni råkat ut för detta ?

Hasse

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:55:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det verkar som att den är känslig för utnivån från micken. Kanske rekommenderar Primare nån speciell mic? För skojs skull kan du ju testa med ett halslött batteri.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:16:06  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
När jag frågade vad man skulle ha så sa dom bara en dynamsik mätmicrofon....nu vad dom menar med.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:10:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det brukar inte sitta batterier i dynamiska mikrofoner. Dom är passiva. Försök hitta en dynamisk mic, då tror jag det löser sig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:31:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När jag köpte min SP31.7 av Audioactive på Arken- mässan 2002 följde det inte med någon mikrofon. När jag frågade om detta blev svaret att det var bättre att lyssna sig fram till hur man ville ha varje kanal. Så tyvärr har jag inte heller testat att kalibrera med mikrofon.

Men rådet är att du får testa dig fram.Om det nu iofs kan vara till hjälp. MvhKristofer
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:08:31  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Vad jag vet så följer det inte med nån mikrofon alls. Men samtidigt så var nog det svaret du fick bland det sämsta jag hört. Har testat vissa ljudkalibreringsystem och inte varit enormt impad av nån direkt och föredrar att ställa in själv men det betyder ju inte att man inte ska kunna använda det.

Får ställa frågan igen och även till Primare istället. Nån mikrofonmodell eller liknande måste dom ju haft i åtanke när dom byggde den.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:09:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte vad Primare SP 31.7 är för en apparat men vad jag ville säga är att när man mäter med hjälp av mikrofon så bör man ha en speciell mätmick. Mätmikrofoner kan man köpa från Behringer för några hundar spänn och det ska vara en rundkännande småmenbran- mikrofon. Det som säljaren sa att det är bättre att lyssna sig fram till hur man ville ha varje kanal det tycker jag är skojeri och okunnigt. Det var nog så att det egentligen skulle ingå en mick men dom saknade den.

gcs
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:21:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mycket troligt. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:23:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Samt att mitt exemplar var ett av de första, vilket kan vara en förklaring , möjligen.MvhKristofer
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:43:55  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Har inte sett att det följt med nån mikrofon i senare exemplar heller dock.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/11/29 :  15:35:57  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
När jag frågade om det för länge sen ang. Sp31.7 när den vara på prototyp stadiet så skulle dom inte ha med mät-funktionen pga av att det var ingen som andvände den och dom tyckte den var onödig men den vart visst kvar, men jag har och kommer nog att aldrig att andvända den. Kommer att andvända en decibel mätare.

Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:39:29  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Nu har jag provat en dynamisk mikrofon som jag hade låg. När jag kopplade in den stod det "Low signal" i menyn. Alltså kan jag inte heller använda den. Min kondensatormic gav ju i alla fall en signal. Har mejlat till Primare men har ännu inte fått något svar. Eftersom mitt första (måndags)exemplar av SP 31.7 var i så uselt skick så känns det inte bra att det inte går att autokalibrera systemet med den andra processorn jag fått. Känns som om det även kan vara fel på den här. Ingen rolig känsla när man betalat en ganska stor summa pengar för svensk High-End.

Hasse
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  18:41:40  Show Profile Send gcs a Private Message
En elektretkondensatormikrofon lämnar betydligt mycket mer spänning ut än den dynamiska mikrofonen. Det handlar om 4-10 gånger högre spänning så jag är inte förvånad.

gcs
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:34:33  Show Profile Send paddan a Private Message
Har provat med den medföljande mic:en till en 2011 med samma resultat (funkar inte).

Ett par andra fenomen jag har på min knappt veckogamla processor är:
Högt brus, särskilt vid låg volym.
När jag använder menyerna brummar det i alla högtalarna tills OSD:n släcks.
När jag använder digitalboxen (digitalt ansluten) knäpper det med 30-60s intervaller.


Jag anser inte att ett Hiend steg ska brusa utan vara knäpptyst. Vidare tycker jag att det är oacceptabelt att en volym förändring renderar i att man inte kan höra ett jota på ca. 3sek. Har haft digitalboxen kopplad till min gamla förstärkare med exakt samma kablage utan att få dessa knäpp.

Är detta ett fenomen som fler upptäckt eller har jag ett defekt ex?
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:42:39  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Låter verkligen skumt då jag själva har ett ex och inte stött på nåt av dessa problem alls.

Sen att jag inte testat autokalibreringen beror delvis på att jag kör 2-kanals nu och sen att jag föredrar att göra det manuellt.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:44:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Paddan lämna tillbaka skiten. Helt oacceptabelt med så pass många
och allvarliga fel.

gcs
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/30 :  10:10:33  Show Profile Send paddan a Private Message
Ja, jag hade tänkt det. Ville bara kolla om någon annan hade samma erfarenheter. Som tur är verkar det vara jag som fått ett defekt ex., så problemet löser sig nog med ett byte
Jag blev lite skeptisk redan när jag packade upp den och en av knapparna låg lös i kartongen
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/11/30 :  12:19:34  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Kan det vara så att Primare dras med en massa kvalitétsproblem. Jag har också noterat en hög brusnivå. Någon påstod att balanserade anslutningar ger ett högre grundbrus. Båda exemplar jag prövat har haft samma brusnivå. Det första exemplaret trodde jag gav en hög brusnivå p.g.a. att det var något glappt i anslutningarna på baksidan. Ja, glappt kanske var fel ord eftersom RCA-anslutningarna saknade skruvar så hela rampen for in i chassit när jag skulle trycka in kontakterna. Dessutom hade apparatlådan skador i bakkant. Jag borde blivit misstänksam redan då jag hämtade processorn. På kartongen fanns en etikett med bokstäverna SP31 tryckta. Sedan har någon med penna skrivit en punkt och siffran 7 bakom. Såg ut som rena EPA-varianten. Min OSD ger också en störning i högtalarna. Det kanske är dags att vi skriver ett gemensamt brev till Primare och kräver att få apparaterna utbytta mot den nya modellen MkII som kompensation för allt strul. Våra synpunkter i detta forum vad gäller kvalitetsbrister ger ju inte Primare speciellt bra rykte.

Hasse
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/30 :  15:35:36  Show Profile Send paddan a Private Message
Tyvärr är det så att jag har en knapp vecka gammal SP31.7 mkII. Jag tror inte att det hjälper att de byter ut våra försteg i så fall
Synd bara att man inte känner sig nöjd när man köpt hela kitet (SP31.7mkII, DVD30, A30.2 och ett A30.5mkII).
Prylarna är som sagt inte en vecka gamla, så det kan ju inte vara att det är slitet.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:50:17  Show Profile Send weezer a Private Message
Hänger med på topicen då jag har ett problem med min SP31:a åxo. När försteget skiftar från AC3 till DTS-ljud i filmer, tex när man går från menyn till själva filmen, får jag ibland inget ljud ö h taget. Måste då byta källa, och sen tillbaka till "DVD" som är aktuell källa. Händer titt som tätt och är riktigt irriterande.

Fick råd från Audioactive (ÅF), "Det är kodningen på filmen som bestämmer detta, om det är på alla filmer att ljudet inte kommer direkt då är det något fel på mjukvaran i processorn. Tänk på att man behöver slå av SP 31an ibland för att återställa allt som den lägger i minnet (fungerar som en Dator)."

Ngn med likadant problem?

Edited by - weezer on 2003/12/01 18:55:14
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:46:24  Show Profile Send hanse1 a Private Message
I dag var jag i kontakt med Hasse på Audioactive, som är en mycket tillmötesgående och trevlig man. Min första fråga gällde autokalibrering. Enligt Hasse borde denna "finess" varit borttagen på kommande modeller. Detta av den anledningen att det är bättre att kalibrera manuellt med örat, eftersom det är det man hör med och inte mikrofonen. Skulle jag ändå vilja använda mig av autokalibrering ska en rundstrålande mikrofon av njurtyp användas.

Så till problemet med bruset. Enligt Hasse ska det finnas ett visst grundbrus av typen "vitt brus". Detta medför en högre ljudkvalité. Jag erbjöds att antingen komma till Växjö eller skicka ned processorn för en uppmätning. Eftersom jag hade samma brusnivå i den första processorn jag provade är det nog inget fel på mitt nuvarande exemplar. Hasse själv blev först undrande då han provade en av Bladelius första konstruktioner av processorn. Han kontaktade därför Bladelius och fick veta att denne medvetet lagt ut ett vitt grundbrus. Jag kan inget om vitt brus men är mycket intresserad av att få reda på mer.

Du som vet vad Bladelius har gjort med det vita bruset, skriv och berätta i denna tråd!


Hasse
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/12/02 :  14:38:35  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Hmmm..
Detta låter som mitt förra Vincent AV försteg SAV-C1.... samma ursäkt där.
Men men de gav med sig till slut och erkände att det var ett för högt bakgrundsbrus men att det var hårdvarurelaterat och ingen uppgradering skulle komma utan en ny version av försteget under våren 04..
Så jag fick lämna tillbaka det och fick bytat till Rotel 1098 istället...

Detta från en tysk handlare... så jag vet inte hur Septon skulle ställt sig till detta...

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/12/02 :  15:06:30  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Konstigt om det är hårdvarurelaterat när det gäller SP 31.7. Det har ju släppts en uppgraderad modell, MkII, och bruset finns fortfarande kvar. Det märkliga är att både High-Fidelity och HiFi-Musik har testat steget utan att nämna en rad om något brus. Tvärtom var det ett kanonsteg, den bästa processor High-Fidelity har testat fram till nu.

Hasse
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/02 :  17:52:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hemma hos mig så uppstod den största delen av bruset från att anläggningen inte var jordad. Efter jordning så har jag så gott som inget brus längre. mvh Kristofer
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:20:48  Show Profile Send paddan a Private Message
Jag har en jordad anläggning med Voltex nätfilter. Min processor är en mkII.
Var i kontakt med Hans idag, och har skickat tillbaka min SP31.7. Han tyckte som jag att det var oacceptabelt med ett vitt brus som är högre än projjens 28db. Brummet från OSD:n kunde de inte förklara utan de ska felsöka den så fort som den kommer upp. Troligtvis får jag tillbaka den innan helgen. Hoppas bara att de hittar felet, så att man kan njuta hädanefter.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/12/02 :  21:55:26  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Intressant det där med jordningen. Jag har jordade uttag. Tyvärr har jag förutom brus en del irriterande brum som kommer från slutsteget. Jag har nu inte mitt slutsteg jordat vilket jag ska prova. Tidigare tilltog brummet när jag jordade lådan men ska prova igen. När "paddan" skrev om nätfilter kom jag på att jag har dubbla sådana. Ett är av typen Voltex och sitter i sladddosan som matar samtliga apparater. Det andra nätfiltret sitter i slutsteget. Någon har tidigare skrivit i detta forum att man bör undvika dubbla nätfilter. Jag kanske borde prova att koppla bort det i slutsteget.

Hasse
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000