HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc/LTS-3v-F1 vs LTS-3v-F4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:42:55  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag funderar lite på att köpa en hård julklapp till mig själv :)

Men jag har lite svårt att bestämma mig, jag vill ha något som håller länge men sammtidigt så vill jag ha utrymme för förbättringar.Just nu funderar jag på att bygga någon av dom högtalarna som står i topicen. Just nu är det två kanaler som gäller men jag vill gärna kunna bygga ut till ett surroundsystem utan att byta ut frontarna och där vinner nog LTS som redan har matchande bakkanaler.

Jag hittade en gammal tråd om ProAc vs LTS-3v-F1 och där kom man fram till slutsatsen att ProAc var lite snällare mot inspelningar och LTS högtalaren lät bättre än ProAc när inspelningarna var bra.

Är det värt nästan dubbla pengarna att gå upp till LTS-3v-f4 eller är det lätt att bygga om 3v-F1'an senare så att den blir likadan som F4'an? Min budget ligger på ungefär 15kkr, dvs lite mindre än F4 och lite mer än Proac/f1.

Jag skulle också vilja ha möjligheten att köra med biamp/triamp, är det någon som har provat det med någon av dom här högtalarna?

Föresten, är det kanske bättre att satsa på en dipolhögtalare, typ Phoenix/orion/bob, dom blir lite dyrare endå och kräver mycket mer jobb.

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:51:01  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Föresten så skulle jag gärna vilja testa att bygga ut till biamp/triamp. Är det någon som har testat eller har hört något om möjligheten att göra det med någon av dom här högtalarna?
(ja, jag vet att dipolhögtalarna är designade för att vara triampade)
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:14:52  Show Profile Send daja a Private Message
Jag har provat att biampa mina KlonAc och jag måste säga att det var ganska häftigt, trots vissa uppenbara nivåskillnader. Detta skedde med min integrerade Rotel RA-01 i toppen och med ett Luxman M-120A steg i botten. Gjorde väl ingen genomgående jänmförelse direkt utan bara lite snabbt en vardagskväll. Det man kunde märka på en gång var att man fick mycket mer skärpa i basen och i regel mer kontroll över hela registret.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:14:02  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Okej, det verkar ju kul. Jag tänkte i sånna fall bygga egna förstärkare, antagligen gainclones.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:04:23  Show Profile Send LJN a Private Message
Jag anar eller tror att du redan har svaret?

"Jag hittade en gammal tråd om ProAc vs LTS-3v-F1 och där kom man fram till slutsatsen att ProAc var lite snällare mot inspelningar och LTS högtalaren lät bättre än ProAc när inspelningarna var bra"

Det finns högtalare som är "ännu" snällare mot orginalet men är du ute efter en sån? Varför fuska

Sammanfattning: LTS 3v-f1 vinner i längden! Du bad ju om åsikter så nu har du fått min, lycka till!

/Lennart
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:05:17  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jo, det lutar lite åt en lts-högtalare just nu. Jag är väldigt sugen på 3v-F4'an. Jag är rädd för att om jag köper 3v-F1 så kommer jag nog snart tycka att det är dags för uppgradering igen.
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:37:03  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
JAg sitter själv med ett par LTS 3v-f1 och är mycket nöjd. Funderade också på om f4 skulle vara värt det, men dessa ger endast högre db med bibehållen låg distortion. Fast vill man spela högt så är förvisso f4a att föredra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000