HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Equalizer på datorn? Akustikprogram?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:25:03  Show Profile Send krorre a Private Message
Hej!

Jag sitter här och lyssnar på musik, och inser att mina datorhögtalare är på gränsen till att spöa mina golvare i ljudtryck och bas. Något är alltså fel. Jag har sett att det skrivits om program innan som man kan använda sig av för att hitta optimala(på "pappret") placeringar av högtalare och lyssningsposition. Förslag?

Sen en sak till. Finns det inga equalizers som man jobbar med i datorn? Alltså: man spelar upp ex.vis mp3 i datorn som man sen trixar med i ett equalizerprogram.

Hörs...

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:33:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Byt högtalare !!!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:38:31  Show Profile Send krorre a Private Message
Tror du jag skiter pengar?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:39:58  Show Profile Send dax a Private Message
Det finns väl en enkel EQ i winamp.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:40:27  Show Profile Send krorre a Private Message
Ska tilläggas att det är gott med bas i hörnorna. Kanske ska dra dit fåtöljen. *Funderar*
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:42:22  Show Profile Send iffe a Private Message
Det finns ett program som heter DRC för digital rumskorrigering, men det är rätt trassligt att använda och kräver att du har möjlighet att mäta upp rummet med mätmik. Man skapar filter som man implementera i tex winamp. Har inte hittat något annat som verkar ge acceptabel prestanda.
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:33:15  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Vad har du egentligigen för anläggning? Är det verkligen högtalarna som är problemet. Om mina datorhögtalare lätt bättre än min anläggning skulle jag bli mörkrädd. Men om datorn skapar mer välljud än din anläggning låter det som om du har en...mindre bra anläggning?

Eller du kanske har exceptionellt bra datorhögtalare?

JonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/11/27 13:33:44
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  17:19:02  Show Profile Send CC a Private Message
kanske du kör med närfältslysning på dina datorhögtalare (mindre känsligt för felplacering då) och har dina vanliga stereohögtalare helt fel placerade i förhållande till ditt rum?
Eller så kanske du gillar de normalt sett extremt basburkiga högtalare som vi framför våra datorer måste(?) genomlida? Kanske du helt enkelt gillar sådant ljud? Inget konstigt med det...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:11:42  Show Profile Send krorre a Private Message
"kanske du kör med närfältslysning på dina datorhögtalare (mindre känsligt för felplacering då) och har dina vanliga stereohögtalare helt fel placerade i förhållande till ditt rum?
Eller så kanske du gillar de normalt sett extremt basburkiga högtalare som vi framför våra datorer måste(?) genomlida? Kanske du helt enkelt gillar sådant ljud? Inget konstigt med det.."

-----------------------

He he... ok, SÅ dåliga är inte vardagshögtalarna. Men nästan Högtalarna är ett par Wharfedale golvare med 6,5" mellanregister/bas och en 6,5" bas(jag tror att det är 6,5"), och diskant såklart.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000