HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är motsatsen till Linn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:24:32  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
När jag började läsa här på forumet för x antal månader sedan så märkte jag ganska snabbt att märket på min nuvarande stereoinvestering gav upphov till väääldigt många låsta trådar, för att formulera sig fint
Lika bra att undvika att späda på dem, men nu med när jag fått ihop ett gäng posts på det här forumet har jag tagit mod till mig att starta en egen tråd ang. Linn

Hur som helst, jag tycker själv inte riktigt att mitt system låter så mkt annorlunda än andra stereoprylar i ungefär samma prisklass. Finns ju bra och dåliga system men har inte lyckats direkt kategorisera olika märken med olika typer av musik. Däremot har jag förstått som så att många är antingen väldigt negativa eller väldigt positiva till märket...vilket ju antyder att det borde vara "annorlunda". Eller..??

För att komma till frågan: Vad ska jag lyssna på om jag vill lyssna på någonting som är "motsatsen" till Linns ljudideal? Eftersom mitt egna "hifi"-intresse inte varat så många år så kan säkert några med lite mer erfarenhet ge tips på vad jag ska lyssna på för att få höra något annat. Roligt att veta tills nästa gång jag går in i en stereo-butik...

Tackar för svar relaterade till frågan och för att tråden inte ska behöva låsas

www.linnforum.se

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:29:39  Show Profile Send n0p a Private Message
Du kan väl till att börja med lyssna på någon rundstrålande högtalarkonstruktion skulle jag tro.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:44:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mycket är det väl Linns retorik som retat folk, mer än deras produkter. Linn ett märke bland andra helt enkelt,
Däremot försöker väl Linn se till helheten mer än detaljerna, stampa takten, så ett mer detaljerat ljud kan kanske ses som motsatsen.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:45:00  Show Profile Send ekman a Private Message
inverterat linn-ljud? =)
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:46:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
För mig är Linn ingen ytterlighet. Linn låter bra i mina öron, men jag tappar inte hakan.

Om du istället vill ställa två skolor mot varandra så lyssna på Audions nya förstärkare i lämpligt system och ställ den upplevelsen mot t.ex. Bladelius förstärkare.

Edit: Om du är ute efter att höra skillnader, så byt ut Audion ovan mot Rega.

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2003/11/26 17:48:11
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:47:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
O-Linn

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:53:16  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Smart ekman, ska försöka göra ett exjobb som heter "Inverterat Linn-ljud"
..tur det är 1 ½ år kvar..lär ju ta sin stund att övertyga någon att handleda det..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:31:56  Show Profile Send bliss a Private Message
mr ekan: kan du utveckla det där du skrev om audion och rega. vad skulle du säga är skillnaden mellan regaljudet och audionljudet? frågar för att jag funderar på att byta mina regasteg mot audionditon.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:38:48  Show Profile Send Saro a Private Message
Motsatsen till Linn.. Svårt att säga eftersom jag aldrig fått höra Linn uppställt på ett bra sätt. Försök från min sida att få ändra på uppställningen har även varit förjäves eftersom det tydligen inte skulle låta bra (iaf enligt säljaren).

Sony har varit här hemma hos mig och lyssnat och han är defenetivt ingen "Linn-ist" (eller så var han bara rädd för mig ).

Raka motsaten till Linn är nog Magnepan eller liknande konstruktioner.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:47:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Motsatsen till Linn. Mnja. Det skulle kanske vara något som låter väldigt stort, romantiskt och blommande liksom. Audio Research kopplad till Martin Logan ligger ganska långt från Linns ljudiedeal. Quad II och ESL 989 är lite samma sak fast det låter å andra sidan inte alls som Martin Logan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:58:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
bliss, du har pm.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/26 :  19:39:12  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Samuel: Jo, du verkar ju vara den där hetlevrade och aggresiva typen, satt verkligen och skakade i din soffa Är nog ganska rak med vad jag tycker, sedan har jag absolut inte någon emot att andra har en annan åsikt så jag sa nog vad jag tyckte...även om man får linda in det lite med folk man inte känner. Kan dock så här i efterhand erkänna att det låter riktigt bra, vilket jag nog också sa.

Obetalbart roligt när du berättade om dina försök att få Stereokompaniets (del)ägare att flytta ut högtalarna ett par meter och ställa dem några meter bredare...det måste ha varit en syn...

Angående din högtalarplacering så tycker jag den är duktigt märklig men uppenbarligen fungerade den ju riktigt bra hemma hos dig!

Har en granne som har några elektrostathögtalare (oklart märke) med copeland-elektronik. Han tyckte att våra prylar var i lite olika ändar på ljudskalan. Tycker någon här att det ligger något i det?

Finns ju en hel del folk här som säljer hifiprodukter, ni måste ju ha riktigt bra koll på hur olika märken har olika ljudieal som utgångspunkt eftersom ni ju måste välja ett antal märken att ha hemma i butiken. Ni måste ju ha massor av intressant att berätta


www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/26 :  19:40:50  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
brumel: Kan vara något, har inte RC några ML-högtalare?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/26 :  22:47:16  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo annars skulle jag nog aldrig ha hört dom. Låter stort och luftigt; får bara aningar att det händer oavsett vad man spelar. Inte min cup of tea direkt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:32:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
SONY

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:02:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linn låter väl bra? Förstår inte varför det skulle uppstå upprördheter egentligen. Jag har
inte ägt en enda Linn-apparat men går ett par gånger om året till Tonläget och lyssnar.
Det brukar bli skivköp av det hela. Linn har en del trevliga skivor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:57:17  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Ursäkta mitt namn då...men det var enkelt att komma på eftersom det står så på skärmen hela tiden, började använda det på ett icke-hififorum och tänkte det var lika bra att köra vidare på det då...om det är ok!

Bernt: Jo, det tycker jag med, annar skulle jag knappast ruinerat mig på dem och fått hela familjen att undra om jag blivit knäpp när jag köpte en stereo för nästan ett års studielån...

Dock har jag sett många skriva att det låter speciellt, och därför var jag nyfiken på om någon visst något annat märke som har en ljudfilosofi i andra änden av spektrat så att säga. Är ju en hel del diskussioner om neutralt ljud hit och dit. Jag tror aldrig att man kan få ett rum att låta exakt som en orkester, även om det kan bli väldigt likt...istället lyssnar jag på det som gör att jag tycker det är rolikt att lyssna på min musik..okej blev off-topic där men...

Men det kanske är mer Linn-anhängare och Linns brist på blygsamhet som retar upp folk. Förstår dock inte riktigt varför det ska skapa sådana diskussioner, tror alla har ett favoritmärke av olika saker...bilar, stereo, klockor etc..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:35:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fanatism är aldrig bra, man ska inte hålla på med korståg. Det är då folk blir förbannade, precis som du säger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000