HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Artister som byter stil och fans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/27 :  01:08:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Många artister/grupper som har längre karriärer byter ju stil och därmed ofta fans.

Några exempel: R.E.M, Metallica, tafkap=the artist formerly known as prince, Pink Floyd

Har ni fler exempel och varför är det så illa sett att bli lite komersiell? Själv gillar jag REM's "out of Time" bättre än de tidigare eller tex "monster".

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/27 :  08:23:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Genesis.
Jag grät av besvikelse när 80-talsplattorna kom.
Mitt livs värsta upplevelse.
Jag har inte hämtat mig än.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:07:13  Show Profile Send pontus a Private Message
Bob Dylan har svängt till det oräkneliga gånger, både i fråga om stil och tematik. Skiljer sig dock från många andra genom att i alla faser alltid vara mästerlig.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/11/27 :  17:14:14  Show Profile Send filkingian a Private Message
If flames och Hypocrisy för att ta några metalband=)

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/11/27 :  17:32:04  Show Profile Send har-man a Private Message
När bytte in Flames stil ??? vilken skiva?? har bara clayman och reroute to remain och jag älskar dom! har hört nån låt där det låter som en annan sångare som har en röst som är en blandning av den gammla vanliga sunkiga powermetal stuket blandat med metallica sångarens.

/aLEX

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:19:54  Show Profile Send matså a Private Message
Hehe, men Genesis har faktiskt gjort en del mycket mycket bra låtar efter 1980. Home by the sea, dodo, Abacab, Fading lights, Mama osv

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:58:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är inte så många som grejar det konstycket. Att byta riktning samtidigt som egenarten som artist skall behållas. Neil Young och Dylan har lyckats utmärkt. Exempel som kört i väggen är vanligare.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:06:25  Show Profile Send John a Private Message
Ja, hon, vad heter hon, som sjöng i dansband, värsta helylletjejen, sedan blev häftig, vek ut sig nånstans (minns jag rätt) och nu är "tuffaste argaste" rockbruden! Aaahhh, namn...... Hon har nog inte behållit sina fans (fast tanken vore kittlande).

/en john som just kom på att hon nog heter Jenny Öhlund

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:17:29  Show Profile Send emp a Private Message
har-man: Lyssna på Whoracle, Jester Race där har du grejor. Clayman är ok, R2R är ett nackskott :) Sell outs! Nu-metal etc..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:23:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fleetwood Mac.
Fast det är väl egentligen två olika grupper med samma namn?

Deep Purple runt -69. Från symfonisk jass-pop till hårdrock.

Ritchie Blackmore, hårdrock till folkmusik-pop.

Ultravox, från punk till synt.

Jethro Tull, Från blues till riff-rock till symfonisk rockmusik till akustiska visor till folkmusikrock till synt till gubbrock.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:24:17  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har-man: Deras första fullängdare Lunar Strain och nästföljande ep Subbterranean är mina favoriter, och en helt annan stil mot deras senare skivor. Jester race, Whoracle är helt ok, påminner lite om Clayman, med inslag från deras första två. Colony gillade jag aldrig och med R2R så blev det bara för mycket...det är inte samma musik längre! Men band måste utvecklas....=/

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:51:05  Show Profile Send NtR a Private Message
Neil Young har väl ändå rekordet, karln gav ut en Rockabillyplatta, en synthplatta och en traditionell countryplatta efter varandra. I vilken ordning har jag glömt, men skivbolaget ledsnade på honom iaf.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/29 :  10:49:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Trans och Everybody’s Rockin’ kom båda 1983 om man ska kunna lita på AMG.
Old Ways kom 1985. Ingen av dem är någon höjdarplatta, men kan vara kul att ha om man strävar efter att äga så många som möjligt av mirakelmannens musik.
Det är storartad att han har kunnat både förnya sig och behålla kvar sin gamla karisma. Det saknar motstycke i rockhistorien.
Det är bara Neil Young och Led Zeppelin som har gjort som de själv vill utan att bry om vad skivbolagen säger. Alla andra har slickat åt nästan alla möjliga håll. Och titta vilka som är större nu är de har någonsin varit under hela sin karriär!!!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:25:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
Elvis Costellos skivor är inte direkt på ett snöre de heller. Jfr t.ex. Blood&Chocolate med skivan han gjorde med the Brodsky Quartet. :-)
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/05 :  14:10:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Inflames:

Lunar Strain hade ett punkigare, lite mer old school döds metal. Nu låter det mer putsat och tyngre. Jag gillar iaf båda stillarna
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:20:53  Show Profile Send Mikaell a Private Message
PANTERA!!!
Lyssna på dom 3 första skivorna fram till "Cowboys from hell"
Det kallar jag förändring och jag vet att några av dom gamla fansen blev inte direkt imponerade
Dom fick en ny stor publik som gillade det hårda bättre.

/Mikaell.

ps, Cemetary gates är den bästa låt dom har gjort, SÅDESÅ!
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:42:39  Show Profile Send bjurta a Private Message
the scorpions har ju bytt ut deras extrem sköna stil till något helt
annorlunda. ni som lyssnat en del på scorpions, lyssna på
skivan eye to eye.
i och för sig har jag börjat gilla den mer och mer sen jag köpte den.
men det är inte som deras äldre skivor. åååå!! mina armhår reser sig
bara jag tänker på "still loving you" eller "no one like you" för att inte tala om "always somewhere"

björn ohlsson

Edited by - bjurta on 2003/12/06 00:43:31
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/12/06 :  04:48:29  Show Profile Send nalle a Private Message
Har för mig att skivbolaget försökte stämma Neil Young i den veva som han gav ut alla de ovan nämnda skivorna just för att han bytte stil för mycket. Tror dock inte att det gick så bra för dem.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/06 :  16:55:45  Show Profile Send Cortez a Private Message
Jo, jag tror att skivbolaget lyckades, för Neil släppte en skiva till på det bolaget (i enighet med kontraktets regler), vilket resulterade i låten "Prisoners of rock ´n roll". Som jag f.ö tror ligger på den sista skivan han gjorde på det tyska bolaget(?)

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/06 :  17:01:01  Show Profile Send Cortez a Private Message
"Och titta vilka som är större nu är de har någonsin varit under hela sin karriär!!!"


Inte är det Mr Young i alla fall.
Okey, Greendale är okey, men AYP var ju nästan ren skit.
Gubbjävlen håller ju på att bli döv pga av allt lirande förr i tiden, och det avspeglas verkligen på musiken han gör idag.
Om det kommer fler plattor blir de säkerligen rent aukustiska, just pga av hörselskadan han har ådragits sig.



" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:47:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Cortez, Neil Young är STOR nu, i kraft av den musik han gjort tidigare. Jag tycker att nästan alla man träffar nuförtiden har upptäckt Neil Young. Trådar på detta forum som handlar om NY (det är ganska många) blir också fort långa. Synd att han drabbats av hörselskada dock, men kanske inte så konstigt.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/16 :  17:48:10  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nick Cave gick ju från någon form av skrikig punk till ljuva pianomelodier. Men det är bra endå.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000