HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi och Barn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:56:21  Show Profile Send stargazer a Private Message
Lystring alla HiFi-intresserade föräldrar (och andra som gillar barn)!

I den här tråden tänkte jag att man postar bilder, anekdoter, tips och annat som har med HiFi och Barn att göra! Gärna dråpligt och/eller roligt, det brukar ju hända spännande saker när kids är med...

Ett litet lättsmält inslag som lyser upp den mörka årstiden

kom igen nu, pappor/mammor och andra - det finns säkert massor av kul att visa / berätta!

/ Hifi-pappan stargazer

Edited by - stargazer on 2003/11/26 11:39:39

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:04:04  Show Profile Send stargazer a Private Message
För att starta lite, tänker jag visa hur det gick till första gången jag uppgraderade signalkablar.

Upp med förpackningen, osså dra fram riggen för att frigöra baksidan på CD/förstärkare och ... nya signalkablarna BORTA!



Se där hur kul det är med kablar - och bra för barnen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:12:48  Show Profile Send hal a Private Message
Vad månde bliva...
Tänk på det alla gamla vresiga hifigubbar. Glädjen finns därinne någonstans

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:19:16  Show Profile Send John a Private Message
Åh vilken bra tråd!!! Har nyligen blivit päron och ser gärna att denna tråd fylls med tips, tips, tips åsså lite råd! Har själv ett låsbart skåp och har införskaffat en hörlursrigg som nu står för ca 75% av all lyssning.

/en john som oroar sig lite för framtiden

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:47:53  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ibland svänger det så man bara inte kan stå still!!!


Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/11/27 09:33:37
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:00:40  Show Profile Send stargazer a Private Message
YES! Härliga bilder, ledzepp!

Se där john, framtiden som HiFi-förälder är något att se fram emot!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:04:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Kul topic!

Man våndas dock för den dagen man blir ett päron (inte bokstavligen) Jag har bor för tillfället inneboende hos en kille. TV:n och hifianläggningen står i samma rum..... Att inte få lyssna på musik när man vill... GAAAHHH!!! Det är första gången i mitt liv det har hänt och jag märker att humöret förändras när man inte kan lyssna när man vill.

Ursäkta, men hur FAAAN blir det när man får barn Har svårt att tänka mig att man vänjer sig.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:20:48  Show Profile Send stargazer a Private Message
Merkurius, livet är för kort för att våndas inför framtiden...

Det roligaste i en Hifi-förälders liv är att få med barnen i intresset. Låt barnen få vara med och upptäcka, lyssna, sjunga och dansa. Musik, sång och dans är bra för barn. Ju mer desto bättre. Och barn älskar verkligen musik!

Jag lovar, upplevelsen att se dina (kommande) barn, som du älskar över allt annat i hela världen, sjunga, dansa och ha härligt roligt till musiken framför din Hifi-anläggning slår det mesta vad gäller upplevelser här i världen Du kanske inte tror det nu, men när du väl står där och ler från öra till öra av pur lycka kommer du att förstå vad jag menar.

Kolla ledzepps bild som exempel.

Och din coola 140 000 kronors-rigg fungerar även för "bamses dunderhits"

Och sen somnar ju barnen på kvällen, då kan du plocka fram dina favvoplattor och koppla av... Tro mig aldrig någonsin har man uppskattat en avkopplande stund framför hifiriggen som efter en jobbig dag (jo sådana finns också...) med barnen.

/ stargazer

Edited by - stargazer on 2003/11/26 12:38:12
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:01:51  Show Profile Send Ledzepp a Private Message

Här är min son då 6år, när han och jag åkte ner till förra Arkenmässan i Göteborg.
vi bor i Dalarna och det är en bit ner, men han pratar fortfarande om mässan och vi hadde en riktigt bra dag ihop!
Det ska börjas i tid!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/11/27 09:36:36
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:02:01  Show Profile Send John a Private Message
Om inte annat så tar min 10-veckors i helt överlägsen stil hem utmärkelsen "Mest ljud för pengarna!", alla kategorier.

/en john som har en vän vars dotter tyckte att videoluckan var helt optimal för kaviarmackor... samt att usb-minnet var ett perfekt trappsteg

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:58:24  Show Profile Send stargazer a Private Message
JonasQ, jag har svårt att avgöra huruvida ditt inlägg är allvarligt menat. Då smileys saknas, utgår jag från det och svarar utifrån det.

Det är svårt att för ett barn förklara vad ett forum är, ännu svårare att förklara vad ett forum på Internet är och allra helst svårt att förklara begrepp som integritet, lagstiftning etcetera.

Således ser jag det som svårt att tillfråga barnen vad gäller just detta fall. Svaren är heller inte alltid tillförlitliga, vilket alla föräldrar vet. Om du har barn själv JonasQ - har du det? - förstår du vad jag menar.

Då min avsikt med tråden är att ta fram det goda och härliga med barn i anknytning till musik och HiFi, ser jag inte att det på något sätt kan vara anstötligt.

Ingenstans framställs barn nedvärderande, kränkande eller på annat sätt framställs i dager som kan uppfattas som negativt.
Jag hoppas att du upplever detsamma, JonasQ.

Då intentionerna är enbart goda och kränkning/nedvärdering/negativ skildring av barn och deras personer inte existerar i tråden, ser jag inte varför det skulle vara något problem med den.

Jag hoppas och tror att den skall vara en glädjespridare, vilket jag innerligt hoppas att ni alla andra också tycker och hjälper till att vidhålla den just som en glädjespridare.

Snälla JonasQ, hoppas att du förstår vad jag menar och intentionerna, och att du också försöker få detta till en positiv och glädjeframkallande tråd.

Med Vänlig Hälsning / stargazer

Edited by - stargazer on 2003/11/26 14:00:14
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:54:40  Show Profile Send John a Private Message
JonasQ:
Får man fråga var du forskar, vilket universitet/institution? Frågar för att jag har bekanta som har just barn som forskningområde.

Angående diskussionen (som jag bitit mig själv i pekfingret för att hålla mig ifrån) så är det alltid problematiskt att komma med s a s "mothegemoniska sanningar" och normerande påståenden. Brukar själv vara försiktig med det, kanske för försiktig. Även om man har rätt i sak så kan man ibland trampa nån ordentligt på tårna (har gjort det sååå många gånger!) och då är det ju kanske inte riktigt värt det.

/en john som inser att detta inte alls är ett forum för denna typ av resonemang och ber om ursäkt i förväg

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:07:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Snart två år gammal och energi som inte verkar ta slut, springer min dotter omkring i vardagsrummet som ett yrväder och skjuter minibarnvagnen med dockan i, eller så sitter hon på sin plastmotorcykel och paddlar in i väggar, soffor och bord. Mitt i denna vardagliga circus så står min anläggning öppet och mina högtalare en bit ut i rummet utan frontskydd. Ändå är jag inte orolig! Jag har berättat för henne flera gånger i mycket snäll ton att "den" får man inte röra, "den" är pappas! Och det har funkat helt perfekt. Vi har aldrig aldrig aldrig ens höjt rösten lite utan istället med tålamod förklarat olika saker. Det kan klart var olika för olika barn men min dotter har verkligen lyssnat.

Sedan tycker jag det är märkligt att hon inte ens stannar upp i hennes vardag när jag sätter på Pink Floyd, men när Bamse ljuder då börjar hon dansa.....

Förresten, slits CD spelaren onormalt mycket om man spelar Bamse ofta?


Artphotography
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:07:54  Show Profile Send John a Private Message
JonasQ: Helt ok att inte skriva institutionens namn. Ville mest veta av nyfikenhet och för att jag kursat med en namne till dig (såvida det inte är du?) som har liknande forskningsämne.

Men lyssningstid det blir det inte mycket av med en sambo och en bäbis och en etta i innerstan i andra hand. Blä för det! Ser så otroligt mycket fram emot morgondagen då mina nya lurar kommer, tillsammans med min fixade dac och lite kablar. Mums! Nån fler som lyssnar på lurar av bäbisskäl? Själva idén ger ju WAF i mängder! (eller BFF då, Baby Friendliness Factor).

Och om/när nån liten en med sax råkar klippa i pappas hörlurskabel, ja då MÅSTE han ju få en ny, Cardas eller nåt. Bäbisrelaterade uppgraderingar någon?

/en john som har dan före dopparedan

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2003/11/26 16:09:01
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:20:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
JonasQ: Var ett tjusigt formulerat inlägg, och visst har du dina poänger. Däremot tror jag inte många tror att barnen tar "skada" av att synas på bild här. Däremot var den här topicen ett trevligt inslag i en ibland häts debatt. Trots allt så är ju hifi en hobby och ens egna barn är det som betyder mer än någon annat. Eller det vet jag inte själv eftersom jag inte har några barn men misstänker starkt att det förhåller sig så. Kan inte tänka mig något annat.

Jag tycker inte alls att det "åsidosätter det barns personliga integritet" som du skriver. Det vore annorlunda om bilderna postades på typ AmIHotOrNot.com och liknande, där de plötsligt granskas och poängen är att man ska bedöma "bilder". Dock är det ju uppenbart att så inte är fallet här.

För mig är den här tråden trevliga bilder på barn som har roligt när de lyssnar på musik. Kan den inte fortsätta vara det utan att du skapar en massa bryderier hos föräldrar här på forumet. Man ska inte överdramatisera saker och ting...

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:29:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Av JonasQ
John. Nej, jag vill inte skriva ut institutionens namn. Jag skriver bara som en anonym forumdeltagare och vill försöka hålla isär min arbetsplats och hifi-intresset.



Ändå tycker inte jag att du verkar kunna det. Varför ta upp den saken om man inte vill blanda intresse och jobb, eller var det just arbetsplatsen detta gällde ?!

Nä, låt barn vara barn...
Skulle sen det vara fel med att publisera bilder på barn, så skulle det nog finnas ett hänglås på denna trevliga tråd.

Låt barnen ha denna tråd. Finns nästan inget roligare än att se de små liven dansa och sjunga med till musiken.
Det är ju vår nästa generation hifitokar som skall uppfostras.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:31:58  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kommer inom kort att sätta in kort på alla mina barn, inomäktenskapliga som utomkvädes. Dessutom kommmer jag i allra högsta grad att ignorera mina barns rätt till sina egna kroppar. Speciellt min sons då han endast är 2/3 år gammal och har svårt att föra sin egen talan, således är jag hans advokat.
Annars gör han sin röst hörd, protesterar högt och gärna när han blir hungrig eller gjort i brallan.
samhällsvetenskaplig forskning............say nomore
barn mår bra av ömhet och närhet vilket brukar skapa trygghet.

ps. jag tror att mina barn gillar Coltrane bättre än Miles, fast bäst gillar de profana eller var det sakrala sånger. Typ!


...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/11/26 16:33:10
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:35:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
JonasQ: förstår att du har många brev att skriva till all världens media då de förgriper sig på människors integritet...om du slutade med det och ägnade dig helhjärtat åt din forskning skulle resultatet bli mycket bättre...förhoppningsvis

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:09:08  Show Profile Send stargazer a Private Message
Med all respekt, JonasQ - jag tror vi förstår varandra - men nu fortsätter jag på temat som den här tråden handlar om!

Under de sista skälvande månaderna av min 12 år långa Linn-period, hjälpte min dotter mig med att tweaka ut det sista av Genkin:



Shakti-stenar, gå och lägg er! Brio rockar
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:25:44  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Undrar om kappla-klossar går lika bra!?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:27:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Zepp>> kappla-stavar heter det faktiskt :p

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/26 :  19:01:49  Show Profile Send JonasQ a Private Message
För att inte denna tråd skall urarta i en diskussion om barndomshistorisk forskning väljer jag att inte svara på några frågor kring min forskning. Frågor om barns rättigheter, integritet osv är dock inte begränsade till detta slags forskning. Det är frågor som växt fram tillsammans med allmänna frågor om rättigheter och har stor politisk relevans och aktualitet.

Det får bli mina slutord i denna diskussion.


jonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/26 :  20:52:41  Show Profile Send stargazer a Private Message
Angående "bäbisrelaterade uppgraderingar" (sjyst uttryck, John!) så har jag faktiskt gjort några.

Med vårt första barn, så bytte en gång från Linn Tukan till Linn Ninka, inte bara av "barn-skäl" men ändå några viktiga punkter:
"Vält-klasse"
Tukan på KanII-stativ var lätt för mina barn att välta. Inte hela alltihop men tar man tag i stålstativet och ruckar lite så kommer högtalaren nerdimpandens från skyn.
Ninka med polymerstativen rubbade inte kidsen...

"Petmojen"
Små barn tycker det är fascinerande att ljud kommer ut ur en låda. Bästa sättet att utforska är ju då att ta fram pekfingret och peta genom högtalartyget... AAAAARGGHH!
Då det var första barnet och jag var nervös och rädd, såg jag snabbt till att leta upp någon högtalare där detta är svårt och/eller omöjligt.
På den tiden var jag Linnist, så det naturliga valet blev då Ninka - med en metallgrill framför mid/basarna och stålribbor framför diskanten. Perfekt! Till och med Frugan köpte förklaringen

Tiden e.l (Efter Linn)
Tiden gick, ett barn till ploppade fram (nåja) och under 2003 så lämnade jag Linn-fåran och då var det ju dags att byta burkar igen. Eftersom då andra barnet var 1 1/2 så var man ju där igen! Fastnade ljudmässigt för B&W 805 matrix, som förvisso är en stativare, men den står på sandfyllda Blackfoot-stativ som baske mig vuxna män får kämpa för att få omkull Sedan är ju låddorna blu-tackade mot stativplattan och det sitter som berg. Frontskydden är dessutom nästan petsäkra (OK det går att peta genom men risken är mindre. Dessutom är man lite mer avslappnad som förälder andra gången ). Perfekt!! Bara att plocka av frontarna sen när barnen sover och det är "finlyssning".

Fler som gjort "barn-uppdateringar"??

/ stargazer
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/11/26 :  21:28:51  Show Profile Send filkingian a Private Message
Trevlig tråd!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/26 :  21:49:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
JmLab Utopiaserien med träbafflar framför när man inte lyssnar är definitivt barnsäkra. Gäller bara att se till att de inte börjar dribbla runt på baksidan av högtalarna.

I annat fall får man väl dela av den delen av rummet där stereon står med ett hönsnät eller dylikt med en grind.
Dessutom kan då inte damen med dammsugaren komma åt sladdhärvorna lika lätt.

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/27 :  01:11:40  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>JonasQ

Jag har väldigt svårt att förstå hur man genom en barndomshistorisk, rent empirisk, forskning om hur barns rättigheter är idag och hur dom varit ska kunna dra några som helst slutsatser om vilka rättigheter barn bör ha och på vilket sätt vi bör hantera dessa frågor som du ställer i dina inlägg.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000