Author |
Topic |
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 20:42:00
|
Jag har en Sony CDP-XB920 från -99 (testvinnare bla bla ni vet vilken) som jag varit hyggligt nöjd med.
Jag skulle gärna få ta del av erfarenheter ni har av andra Sonyspelare, hur bra dom är, vilka som har kvaliteter som transporter och så vidare, och vad man kanske skulle få betala för dem i dagens läge.
Anledningen till att jag frågar är att jag såg en gammal annons på en CDP-X5000, toppmatad som jag tyckte såg rolig ut. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15229
Är spelare ur ES-serien något att fundera på till exempel? |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2003/11/25 20:54:16 |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 21:29:46
|
Tror ES-serien är sonys high-end variant. Ljud och sånt vet jag inget om.(inte intresserad av sony-spelare). |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 08:35:17
|
Jotack. Någon som ÄR intresserad av Sonyspelare? |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
BluesBoy
Member
160 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 10:05:57
|
Hmm, den där minns jag. Den fick oerhört bra kritik då den var på tapeten, men det var ju några år sedan. Själv har jag ägt xb930, som jag anser vara en av de mest prisvärda cd-spelare jag stött på. Kvaliteten på de dyrare apparaterna är hög, få märken kommer upp i den klassen. Numer gör ju inte Sony några dyrare rena cd-spelare, vilket jag tycker är synd. För det priset som killen skall ha så är det väl inte så mycket att fundera över. |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 10:22:52
|
Soulman har postat sitt system på Medlemmarnas system och han kör med en xb930 och separat DAC. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22260 Kolla med honom vad han tycker.
Äger själv en xb930 som jag tycker har en grym kvalitetskänsla för pengarna. Dessutom är ljudet bra vilket gör det till en mycket prisvärd produkt. |
Mvh Patrik B |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 19:18:16
|
Halloj!
Sitter själv med en Sony XA 20 ES Cd-spelare och måste säga att kvalitén är nog bland det grymmaste jag någonsin stött på!Ljudet är varmt behagligt,Trevligt mellenregister och mjuk men detaljerad diskant. Men se upp lite med botten då den är ljup men lite bumlig med fel grejer.CD:n ska tydligen svara riktigt bra på uppgraderingar hos Harmony Design. Ett bra köp och han lär inte ångra sej!
Lycka till! |
Trött på folk utan vett |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 22:24:54
|
filikoster Johan Björklund här på forumet har en sådan spelare fast av Es modellen.Jag och Larsho har samma fast 3000 es.Jag är väldigt nöjd med min men kommer nog till att köpa en seperat DAC senare. |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 08:09:26
|
Har en moddad 30 ES och är mycket nöjd, jag lät Harmony Design modda min CD och resultatet blev mycket bra. |
Linkan
|
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2003/12/01 : 16:29:56
|
tack för synpunkterna!
mvh |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/12/01 : 19:58:31
|
Har en XA7ES som jag köpte beg för 6000kr.Det var först med den spelaren som mina Martin Logan lät som ett par elektrostater.Fantastisk byggkvalitet och ljudkvalitet som nu uppgraderats hos LC Audio med clock3 och Zapfilter.Borde dyka upp snart, ska bli intressant och höra om den kan bli bättre. ////////////////// Sven-Åke /////////////////// |
Skeptiker |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/12/01 : 21:19:08
|
Jag har ägt en XA5 under ganska lång tid och en billig variant som jag inte kommer ihåg vad den hette. XA5 maskiner låter mycket bra och är en väldigt bra transport. Den är inte så transparant och detaljerad som min Bel Canto DAC eller som några andra maskiner jag hört. Digitalutvecklingen har ju gjort stora framsteg unde de år som den funnits.
Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med en XA5000 och när du vill gå vidare så har du en mycket fin transport.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/12/01 : 21:20:37
|
Hej!
ES-spelarna är ruggigt välbyggda maskiner. Jag har haft ett antal ES-maskiner och de har aldrig krånglat på något som helst sätt.
Välutvecklade och mekaniskt mycket stabila spelare som man kan nöta på länge utan några som helst problem. Det går att tweaka dem så att de spelar ifrån det mesta....
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
|
Topic |
|