HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hur blir det med garantin när man köper begagnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:02:17  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Om ni följt mina sista trådar så har jag köpt en begagnad Vincent 238... det är 6 månader garanti kvar på den. Men vad gör jag OM den går sönder? har de europagaranti som tex sony? eller vad gör man? inte måste man åka till affären där den är köpt?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:05:33  Show Profile Send rowa a Private Message
Garanti gäller inte vid ägarbyte tyvär, så om det är 6 månaders garanti kvar eller inte spelar ingen roll. Den försvinner vid ägarbyte enligt kk (konsumentköpslagen).

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:07:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du kan, om du har kontakt med den förre ägaren, be denne hjälpa dig att lämna in den för reparation.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:20:05  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Garantin kan vara överförbar om det står så i garantivillkoren. Inte helt ovanligt...
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:27:00  Show Profile Send JM a Private Message
Det står väl sällan namn på kvitton ? Jag har många kapitalvaror som det inte står mitt namn på kvittot.. (vissa står mitt namn på dock...)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:31:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag brukar göra så att jag ringer den affären som varan är köpt på och frågar hur deras egna policy är och hur dom ser på garanti ärenden i det avseendet. Inte en butik har jag stött på ännu som sagt nej. För den delen smidigare att ta det via mejl så man har kvar det ifall det blir strul.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:03:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
??..jag köpte ett försteg begagnat. Det visade sig att det behövde en service för allt stod inte rätt till. Ringde upp butiken där det var köpt och det var inga som helst problem. Garantin gällde ca. 1 månad till, bara att skicka ner det så repade dem det utan någon som helst kostnad för mig...kanske var en ovanligt bra butik då.

Har iofs själv råkat ut för butiker som har kass service, bla. då jag själv köpte ett par högtalare som dessutom var demo, ångrade mig och ville lämna tilbaka dem efter 3veckor. Fick inte det trots att jag tänkte köpa en ny CD av dem istället. Där ska jag inte stampa takten mer...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/11/25 22:04:54
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:32:22  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Om inte företaget specificerat att garantin är personlig så följer garantin varan och inte köparen.
Ofta står det bara på kvittot att det är "ett års garanti" utan hänvisningar till avtalsvilkor eller liknande.
Då har man som begagnatköpare rätt att utnyttja garantin på samma vilkor som den som köpt varan av butiken.

Den 2åriga reklamationsrätten och den obligatoriska 6 mån garantien följer alltid med och det kan inte säljaren avtala bort.
En förutsätting är att man har kvittot förstås...

Att det skulle stå något annat i KKL är inte korrekt.
Jag har arbetar som butikschef i ett "datorföretag" och kan KKL utan och innan...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/11/26 19:48:28
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:38:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ganska otroligt att garantin inte ska gälla vid begagnat köp. Som exempel är ju bilar, finns ju en uppsjö med begagnade bilar där fabriksgarantier följer med til den dag dessa gått ut. Kanske är annat vad gäller elektronik.





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:47:01  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
rowa --> Detta har jag saxat från konsumentverket...

quote:
Enligt lagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).


Affären kan ju önskas lycka till med att bevisa att det inte är jag som är köparen när det är jag som har originalkvittot. Jag har aldrig hört talas om att garantierna inte skulle följa med produkten och originalkvittot.

j0akim --> Du kan vara helt lugn. Om någonting händer, så fixas det på garantin, under förutsättning att du har originalkvittot eller på annat sätt kan styrka köpet.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:57:37  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
En annan kul grej när det gäller garantin är konsumentkreditlagen...

Köper du en vara med ett kreditkort (inte ett kort där det dras från bankkontot utan ett kort där du får räkning efteråt) så kan man reklamera till kreditkortföretaget :-)

Skulle butiken krångla så kan man alltså vända sig till GE Capital Bank, Bank Invik eller vad man nu har för kort.
Dom kan i sin tur se till att man får det man har rätt till och sedan fakturerar dom butiken om dom haft några kostnader.

Det ingår i dom avtalsvilkor som gäller när man accepterar en försäljning på kredit i Sverige att man blir solidariskt ansvarig med kreditgivaren mot kunden.

Detta gäller alla former av kreditköp tex räntefritt osv.
Dock inte riktiga banklån eftersom du då betalar själva varan med kontanta pengar.
Långt ifrån alla butiker är insatta i detta och lär bli snopna när VISA norpar tex 35 000kr från deras konto som ersättning för tex en krånglande projektor.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/11/25 22:58:56
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:02:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Dajo: Jo, jag har arbetat med kreditkortssystem och programmering...det är mkt. man inte visste innan som man kan vara hjälp av i framtiden...

Sedan de erfarenheter jag haft från garantiärenden är att man INTE ska blanda in konsumentköplagen förrän i absolut sista utväg...gjorde mistaget en gång att nämna den i förbifarten och butikschefen blev inte glad och jollrade om advokater och sånt...Bättre att vara trevlig och försöka få tillstånd servicen utan hot...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:13:19  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ja, man ska alltid vara trevlig och korrekt. Brusar man upp och "lever fan" i butiken kan det vändas mot en hos tex ARN.
Argumentet "Vi försökte prata med honom men han var helt omöjlig så vi var tvugna att porta honom från butiken" fungerar klockrent hos ARN... Jag har själv haft flera ärenden som slutat med vinst för företaget fast vi hade gjort fel på grund av kundens ovilja att diskutera fram en konstruktiv lösning.

HiFi butiker växer inte på träd i det här landet så man vill nog inte bränna några broar i onödan...

Men skulle det vara något pucko som hittar på egna regler så är det ingen som blir gladare än jag. Det är riktigt kul att knäppa krånglande säljare på näsan.

Jag har fått solfilm monterat på min bil som jag inte har betalt ännu eftersom arbetet inte var tillräckligt bra utfört. Killen som gjorde det har skickat ett antal krav och brev om att jag ska betala 1500 kr+moms+inkasso osv vilket jag avvisat ett antal gånger.

Det sista jag hörde av honom var för 3 år sedan (om 3 veckor då det preskriberas) och då skulle han kontakta "sin advokat" och stämma mig. Sedan dess har det varit tyst... förmodligen fick han ett och annat bekräftat av advokaten om hur det fungerar i verkligheten med priser utan moms till konsument osv.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/11/25 23:15:36
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:20:22  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
För att svara på originalfrågan...

Ja, du måste åka eller skicka varan till butiken där den är köpt.
Har butiken gått i konkurs kan du reklamera till nästa led dvs grossisten.
I vissa fall kan du ta kontakt med serviceorganisationen själv och läman in din vara där för reparation på garantin.

För Harman Kardon funkar tex http://www.elektronikservice.se/ direkt utan inblandning av butiken vilket egentligen är att rekomendera. Man man måste då betala returfrakten (TILL verkstaden) själv...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/11/26 :  20:26:58  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Ok det låter bra :) då är jag på säkra sidan i åtminstonde 1½ år om den skulle gå sönder.. frågan är bara om jag kommer behålla stärkaren så länge

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/11/26 :  21:54:50  Show Profile Send rowa a Private Message
Pinhead: Jag är helt säker på att garanti inte gäller vid ägarbyte, har läst det på konsumentverket. Var tom en hel tråd om det på minhembio.com, ska försöka hitta den ska du få se

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/26 :  22:04:30  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag är 100% säker på motsatsen....

Kom gärna med en länk till konsumentverket...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/11/26 :  23:03:31  Show Profile Send rowa a Private Message
dajo:

Texten är tagen från
http://www.expert.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153

Jag har köpt en ett år gammal TV av en privatperson. Säljaren lämnade även med ett garantibevis som han fått från det företag där han köpt TVn. Nu har den gått sönder, och jag har kontaktat företaget och visat upp garantibeviset. Företaget vägrar dock att ta emot reklamationen eftersom det inte var jag som köpte teven av dem. Gäller inte garantin då ?

Nej, det gör den inte. En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.

En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort. Det är ju inte heller så att namnet på den ursprungliga ägaren alltid står i garantihandlingarna.


MVH/ Niklas
ICQ: 21211745


Edited by - rowa on 2003/11/26 23:04:23
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/26 :  23:25:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Detta har jag mkt svårt att tro, har aldrig hört något liknande och det är ju ej personen som ges en garati det är ju produkten som är garantibeskattad i minste 2år enligt konsumentköplagen.

Jag misstänker att det är div. missförstånd som gett upphov til detta, men kan ha fel även om det är svårt att tro.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/26 :  23:49:50  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Det är sant att en säljare kan avtala om att garantin bara gäller originalköparen efter 6 månader (Dom första 6 mån har säljaren bevisbördan=garanti).
Det är dock mycket ovanligt och det krävs som sagt ett avtal om detta.

Står det inget på kvittot så finns det inga förbehåll alls.

Den 2åriga reklamationsrätten går aldrig att avtala bort.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/27 :  09:20:56  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
dajo --> Precis vad jag avser. Den tvååriga reklammationsrätten går inte att förhandla bort, vare sig med kontrakt eller annat. Säljaren är endast skyldig att lämna 6 månaders garanti, men som kund och ägare till produkten (med kvitto/garantibevis, såklart) är man enligt lag berättigad att kunna reklammera en felaktig produkt inom 24 månader. Likaså står det ju i texten som "rowa" saxat att det inte alltid står vem garantin är avsedd för.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/27 :  09:24:13  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag grundar mitt inlägg om att garanti är bara till "orginalköparen" på ett svar från KO. Vi hade en lång diskussion om detta på minhembio för rätt länge sen och då hittade vi ett svar på KO´s sida om just detta och allt blev rätt klart. Så gärna om nån orkar leta igen så hittar man den säkert eller bara att ställa en ny fråga till dom.

Som sagt har jag frågat en hel del affärer om hur dom ställer sig till det och tex Hifiklubben svarade med att så länge orginalkvitto finns så står dom för garanti på sina produkter oavsett vem som äger den.

En handlare som skulle säga nej till detta skulle absolut förlora kunder när köpare får reda på att deras produkter inte har nån garanti begagnat och får då också ett sämre andrahandsvärde.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:01:29  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
tober: Jag ställde frågan till Konsumentrådgivaren i Trollhättan.


Frågan till Konsument Trollhättan:

Hej

Jag har en fråga angående garanti.

Om vi tänker oss att kalle köper en TV med 2 års garanti.
Efter 6 månader säljer han TV:n till mig.
När jag haft den ett tag så går den sönder.

Kan jag som 2:a ägaren utnyttja garantin?
Jag har originalkvittot.


Svaret från konsument Trollhättan:

Hej !

Som vi ser det på de uppgifter Du lämnat så följer garantin TV
Uppkommer problem så ring oss gärna.

Med vänlig hälsning
*** Namnet borttaget med hänvisning till PUL

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:55:33  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Hmm väldigt skumt. Får senare försöka ta reda på mitt exempel då. Konstigt att dom har två saker som då går helt emot varandra.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:02:07  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
I exemplet på konsumentverket stod det något om "garantibevis".
Jag kan tänka mig att det står en massa vilkor på detta och står det då att det endast gäller ursprunliga ägaren så gäller ju det.
Men det är något väldigt ovanligt.

Dessutom kan man alltid reklamera med hjälp av den vanliga lagstadgade reklamationsrätten.


Jag fick med ett "garantibevis" med min tvättmaskin för några år sedan. Där fanns en massa begräsnignar som att det fick inte vara elfel, lagerfel eller fel orsakade av vattenskador. Jag kommer inte ihåg om det stod något om 2:handsägare där.

Man kan ju fråga sig vilka fel som förekommer egentligen..

Ungefär som Hästens 25åriga garanti mot fjäder och rambrott.
Är det någon som någonsin har sett en sängram gå sönder av sig självt? Eller en fjäder gå av?
Att fjädrarna slitit sig igenom överdelen på sängen efter 5 års användning gäller inte garantin för :-)


Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000