HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ska, Ska revival & Third wave ska
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:46:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message

Är det någon på forumet som är bra på ska-musik i olika former?

Vore intressant att utreda begreppen som finns och vilka artister man ska söka samt eventuellt också rekommendationer om bra skivor.

Annars hittar man den informationen på nätet, men det vore mer värt om någon av er besitter den kunskapen.

/JJ

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/25 :  10:52:35  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Jag bestitter inte några "kunskaper" att tala om i ämnet. Men jag har lyssnat till Madness och Specials för en del år sedan och tycker fortfarande att de håller. Specials skivor "The Specials" (1979) och "More Specials" (1980) är formidabla. Även EPn "Ghost Town" (1981) är kanonbra. Madness första skiva "One Step Beyond" (1979) är mycket bra; även den andra plattan "Absolutely" (1980) är bra. Senare årgångar av dessa band känner jag personligen inte till.

Ett klassiskt skaband som har släppt plattor ända från 1967 är Skatalites. Jag har bara hört plattan "Ball of Fire" (1998) som markerar Skatalites återförening. Den plattan är mycket bra.

Lycka till med Ska-musiken!

JonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/11/25 10:53:39
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:01:44  Show Profile Send hkan a Private Message
Mitt blygsamma bidrag till dina funderingar sträcker sig till rekommenderad musik: Selecter och the Beat. Specials, Madness och Bad Manners kan väl nämnas i sammanhanget och spelar väl inte direkt Ska utan nåt närbesläktat fast med Reggaestuk. Two Tone Records gav ut en hel del Skamusik tror jag på den tiden det begav sig. Sen finns det väl en hel del Ska ursprungligt från Jamaica tror jag. Jag vet inte om detta var till nån hjälp men..
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/11/25 :  14:06:11  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
All Music Guide har en hygglig sammanfattning om Ska. Även Rocksteady och Dancehall är ju med i släktskapet!
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70311250750050720&sql=C252

Andra artister att kolla upp utöver redan nämnda är Desmond Dekker, Toots & the Maytals och Prince Buster.
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:27:46  Show Profile Send Jalk a Private Message
Att utreda begreppen tänker jag låta bli
men lite skiv rekommendationer kan jag ju
alltid ge.

Madness - One Step Beyond (1979) även de 3 efterföljande
albumen är bra.

Specials - The Specials Singles Collection

Selecter - Best Of Selecter

Liberator - This Is Liberator (Svensk grupp detta är deras första skiva. Med tanke på hur bra jag tycker att denna skiva är så kan jag inte förstå att jag inte ens lyssnat på deras efterföljande skivor).

Judge Dread - The Early Years

Various Artists - Ska Mania (Bra samling som innehåller låtar
mellan åren 1967-1984.

Sen finns det förstås diverse Trojan Boxar tex.
Trojan Ska Box Set
Trojan Brittish Reggae Box Set
mfl.

/Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:07:33  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Wow!

TACK alla som har svarat. Jag visste att det skulle vara några som hade bättre koll än jag själv.

Jag har en samlingsplatta som heter Wellcome to Beatville, CRS CD 904.
Den innehåller skapliga låtar som kanske kan betecknas i närheten av ska och sånt.
Med grupper som Robustos, Freetown, Gangsters, Steady Earnest, Yard Beat, Bim Skala Bim, Tommy McCook och Eastern Standard Time,

Det finns så oerhört många olika stilar att det är nästan omöjligt att hänga med …

Hur som helst, så hittade jag på nätet en bra sajt som berättar mer om det som jag frågade er.

http://members.tripod.com/rytradska/historyframe.html

Läser man den så får man ett ganska bra svar vad som är vad och är värt att köpa.
Håll till godo!

Av någon anledning snurrar det bara runt när jag försöker gå till den adress som är i början av det här trådet. Sak samma när jag försöker hitta på AMG lite om ska revival etc.
Kanske så många som är sugna att hitta bra musik … *s*
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:35:14  Show Profile Send iffe a Private Message
Öh tja.. third wave-ska är ganska popig och inget jag har fastnat för alls. Two-tone är rätt svängigt och schysst, Specials och Madness sticker ut från mängden. Men glöm för allt i världen inte all förstklassig first wave-ska. Skramligt och svängigt med Desmond Dekker, Skatalites, Pioneers eller Derrick Morgan. Tyvärr är det ganska få artister (de två första undantagna) som samlar ihop till en riktigt bra fullängdare så det lönar sig för ovanlighetens skull ofta att köpa samlingar.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:44:14  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tjena iffe!

Japp, smaken är som baken … Bra att vi har olika uppfattningar, annars skulle man inte kunna få lära nåt nytt alls.
Jag vet inte exakt vad det kallas eller så men det svänger rätt så bra i mina öron, fast det är ganska poppigt, det kan jag erkänna.

Lyssnade just tidigare hela plattan som jag tipsade om och det var spår 2, 3, 6, 8, 9 och 13 som var bäst enligt mig.

Jag tror ändå att vi är överens om att de gamla mästarna från den ursprungliga ska-tiden är de bästa! Och jag skulle också helst köpa samlingar, bara man visste VAD ska man köpa då!

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:26:27  Show Profile Send iffe a Private Message
Har hamnat i samma dilemma och har en hel bunt samlingar jag önskar att jag inte hade köpt. Trojan records har en del schysst, även om jag inte gillar just boxarna. De som bor i Uppsala, Sthlm eller Göteborg kan för övrigt se Skatalites live i december! Kan verkligen rekommenderas, jag såg dem för kanske fem år sen och då var det ett jäkla gung.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000