HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vivaldi - La Stravaganza
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:05:36  Show Profile Send Mattias a Private Message
En skiva som tagit mig med storm! Återkommer om några dagar med mer info/data.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/21 16:36:54

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:30:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ser fram emot inspelning och skivinformation.

Bravo
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:29:07  Show Profile Send Mattias a Private Message



Forumdeltagare, jag känner min plikt att delge något chockartat, nämligen följande platta som varmt rekomenderaras.





Det handlar om Vivaldi och en samlig Violinkonserter kallad La Stravaganza, opus 4. Det är 12 stycken Violikonserter kring 7-10 minuter vardera.
Aldrig har jag hört en Violinkonsert hemma på detta sätt!!!

Rachel Podger är solist och backas upp av Arte Dei Suonatori Baroque Orchestra.

Bakom inspelningen står bolaget Channel Classics som för övrigt har en bra policy, deras SACD kostar inte mer än en normalskiva
Det var lite omtumlande när man dessutom noterade efter inköpet att skivan är den dubbel cd.

Skivan är en SACD med multikanalsmöjlighet och enbart cd spåret har avlyssnats på hybridskivan. Skivan har för övrigt fått utmärkelsen: Vinnare av Gramophone awards 2003.

http://www.channelclassics.com/

Skulle vara förvånad ifall någon på forumet har denna platta, men är så fallet. Skriv gärna vad du tycker
Denna platta i SACD är inte lätt att få tag i! Har försökt ett tag i via näthandel utan resultat.
Status Stockholm i lördags, fanns några ex på Åhlens i Stockholm (centralt) bottenvåningen. Som CD utgåva finns den på Mega (plattan).

Om cd-spåret låter på detta sätt hur skall då SACD-spåret låta


/Mattias
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:52:31  Show Profile Send Telarc a Private Message
Tack för tipset Mattias.

Jag har hittat den på (www.skivhugget.se) De har enligt mig det klart bästa utbudet när det kommer till klassiskt. De har en krånglig sökmotor, vanligen får man göra flera sökningar på symfoniorkester, titel eller artist för att hitta den skiva man letar efter.

Denna skiva ska genast inhandlas samt en svenskt SACD skiva med Oscar's Motet Choir som har fått lysande recensioner av en amerikansk recensent. Den har tidigare varit en referens skiva sen den släpptes på LP 1976 och nu är den alltså remastrad till SACD med hybridspår.

Klicka på länken och skrolla ner till HI-RES OF THE MONTH (http://www.audaud.com/audaud/OCT03/HIRES/hires2OCT03.html)
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:35:59  Show Profile Send Mattias a Private Message


Telarc, tack för tips om deras sökmotorn på Skivhugget. Tidigare har motorn och jag inte varit vänner om man säger så

Cantate Domino finns alltså i SACD numer, 3vligt. Den e grym! Bertil Alving som står bakom inspelningen (via Proprius) har minsann koll

Hoppas du får tag på La Stravaganza via Skivhugget, om jag inte missminner mig var det där de inte lyckades få fram skivan till mig, när jag tidigare beställde den. Hoppas jag minns fel.

Mvh Mattias

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:42:00  Show Profile Send Mattias a Private Message

Här kommer Channel Classics nummer på inspelningen, La Stravaganza.

SACD hybriden: CCA SA 19503
CD: CCS 19598

Har nog inte i klartext nämt att inspelningen är genomförd iår, 2003.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/21 16:42:50
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/22 :  06:10:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns en SACD-hybrid till med samma musiker som är nyutgiven.

CCA SA 19002
Rachel Podger
J.Ph.Rameau - Pieces de Clavecin en Concerts

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  00:16:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Mattias: Jag har den men har ännu inte lyssnat på den. Jag försöker att återkomma om den senare.

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/23 00:17:23
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:21:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har i dag lyssnat på "La Stravaganza". Det är två SACD hybrid-skiva med Vivaldis 12 violinkonserter. Jag kan ännu inte säga vad jag tycker, jag måste jämföra den med en annan inspelning som jag har på DECCA. Jag har en känsla av att den senare inspelningen går ganska fort. Jag har i alla fall lyssnat på den i surround och tycker väl inte att den är sensationell när det gäller ljudupptagningen. Det är inte dålig men den låter ungefär som jag hade förväntat mig. Rummet låter lite större...precis som det ska göra med klassiskmusik i surround. Vad jag tycker är märklig är att det inte finns något ljud i subbasen. Jag tycker att det är viktigt att det finns bas i subbkanalen....alla har inte stora högtalare runt om. Men däremot så finns det ljud i centerkanalen. Jag vet inte hur pass vanligt det är med ljud i centern på musikskivor..men det kanske är bra vad vet jag.

gcs
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:40:56  Show Profile Send Mattias a Private Message
gcs, kör du sacd och i 5 kanaler?

Själv har jag bara kört cd-ljudet i tvåkanal. Svårt att sätta ord hur det låter, men hos mig är det
Har nog blivit förförd av musiken, eller nåt

Btw, i brevlådan kom idag mitt exemplar av skivan som beställts från Skivhugget för länge länge sedan. Jag som hade gett upp hoppet.... har nu två exemplar av denna fina musik

Spela på

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/24 22:49:18
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:07:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag kör 5-kanaler men skivan är tyvärr inte i 5.1 vilket nog hade varit bra. Tyvärr tog jag fel...jag trodde att jag hade en DECCA inspelning också av den, men när jag kollade så var det Albinoni´s 12 violinkonserter på Decca med Christopher Hogwood. Vad har du betalat för dina två skivor...jag betalade 185 spänn för två SACD skivor. Det tycker jag var billigt.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:42:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vilken inspelning går långsamt "gcs"?
Enligt viss forskning är det högst troligt att man spelade i ett högre tempo för och det har visst gjorts några inspelningar.
I mina LPgömmor i källaren har jag ett exempel på detta snabbare spelsätt av Vivaldis "De fyra årstiderna".

Bravo
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:51:10  Show Profile Send Mattias a Private Message

Mitten av september provlyssnades denna skiva på en musiktillställning för klassisk musik. I samma veva beställdes den för 179 pix (Skivhugget)... och när den aldrig kom och när jag gett upp, hittade jag den på Åhlens i Stockholms innerstad för 195kr och köpte den.
Visst är priset kanon! Två SACD skivor för detta pris. Sånt gillar jag

Visserligen har jag nu två exemplar men ändå

/Mattias
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:56:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Bravo: Tänker du på I musici för dom var ju erkända Vivaldi och jag tror Albinoni tolkare.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:24:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "gcs", jag tror inte att det var "I Musici", jag har flera inspelningar med dem.
Alla skivor står i källaren då jag inte har möjlighet att spela vinyl alls, och tyvärr går de inte att få fram utan att i princip tömma hela källarförrådet.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/25 :  10:55:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Bravo: Gör inte det för jag vet precis hur det är med det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000