HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C350 vs H/K 670
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/05 :  10:02:42  Show Profile Send narby19 a Private Message
Skillnaden i pris mellan ovanstående är 1500:-. Om man som jag har begränsade resurser, är det värt att lägga mellanskillnaden? Är ljudet verkligen så mycket bättre? Ska tilläggas att jag bor i lägenhet och därför inte kan spela speciellt högt. Är alltså mer intresserad av kvalitetsskillnaden än kvantitetsskillnaden...

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/05 :  10:13:53  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Låna hem båda två och jämför! Låna dessutom hem ytterligare något alternativ. Varför inte något begagnat?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/09/05 :  10:35:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade gått på NAD tror jag med tanke på vilken kritik deras lilla C300 fick i H&M..Jag har HK 650. Den kan du också satsa på begagnad. Du kanske kan hitta en för under 3000 om du har tur!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/05 :  12:51:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hifi & musik ska man inte bry sig om...stora NAD370 tyckte de var sämre än HK670 då borde väl 350 vara ännu sämre och 300 vara patetisk?

dessutom HK670 sämre än 650 < 690 <680...

sådärja...har vi hierarchin klart...som sedan blir helt ointressant pga matchnings-faktorn
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/09/05 :  13:06:35  Show Profile Send marbrink a Private Message
"dessutom HK670 sämre än 650 < 690 <680..."
sant? är hk650 bättre än 670?

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/05 :  13:13:17  Show Profile Send narby19 a Private Message
Ok, jag fattar att HK:n är bättre, vad jag försöker få klart för mig är hur mycket bättre den är, dvs är det högre priset motiverat om man endast kommer spela musik måttligt högt?
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/05 :  13:36:49  Show Profile Send AKA a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Hifi & musik ska man inte bry sig om...stora NAD370 tyckte de var sämre än HK670 då borde väl 350 vara ännu sämre och 300 vara patetisk?

dessutom HK670 sämre än 650 < 690 <680...

sådärja...har vi hierarchin klart...som sedan blir helt ointressant pga matchnings-faktorn




Tja!
Yalpa, du klankar ofta ner på HK670.
Vad är det som du tycker är så dåligt med den?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/05 :  16:26:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag har fått lite "inside info" från nån(några) som jobbar i en hifibutik och har testat den mot 650 och då var den gamla bättre. Dessutom är den ful och volymkontrollen åker i för stora steg då man kör med fjärren, hysteriskt irriterande.

Jag tror att den är bra för pengarna, men det beror på att allt annat har också blivit så dyrt numera. Bläddrade i en gamal H&M såg Roksan Caspian beggat för 6000kr...där snackar vi prisvärt. Personligen tycker jag inte ens att det bör finnas så billiga förstärkare, ska man ha nåt i 5000 klassen då ska man köpa beggat. Fast det finns en del folk som gillar känslan av nyöppnade kartonger osv., jag kallar det snobism-elitism-(dumhet) när man kan få mer för pengarna. Men alla är får göra som de vill...

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/05 :  16:49:44  Show Profile Send AKA a Private Message
Det är bara det att det är sånt meck med att köpa begegnat.

För det första tar det aslångt tid innan man hittar något man vill ha. Och för det 2a om man väl hittar något, bor personen som säljer saken ofta 100 mil bort...

Men man kan ju ha tur!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/05 :  17:06:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
jo, tyvärr är det så...sen kan det hända otrevliga saker som med högtalarna i en annan tråd...värsta mardrömmen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/05 :  17:09:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja snacka går ju... Yalpa har du lyssnat på någon enda av de
produkter du uttalar dig om överhuvudtaget?

HK 670 har en annorlunda ljudkaraktär mot föregångaren 650.
670 är lite mer "avrundad" i ljudet (dock inte alls lika mycket som NAD) vilket ger lite extra tyngd åt musiken medan 650 var mer traditionellt Amerikansk i ljudet. Jag föredrar definitivt 670 framför 650 och detta har jag kommit fram till genom att lyssna själv. Prova gärna på att lyssna själv innan du konstaterar fakta...

Hifi&Musik tyckte att NAD370 var en aningen sämre förstärkare
än HK670 och det håller jag också med om efter att ha ägt en C370
några månader innan jag bytte till HK:n. Samma tidning gav dock C300 strålande recensioner, troligtvis mycket välförtjänt eftersom det är väldigt ont om hyfsade förstärkare för under 2500:-. Men jag har inte lyssnat på C300 så jag kan inte uttala mig om den...




Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/05 :  17:56:54  Show Profile Send narby19 a Private Message
Känner mig förvirrad än nånsin i valet mellan NAD C350 och HK 670. Dvs, jag fattar att HK 670 är klassad som bättre, det bör den ju göra när den är 1500:- dyrare. Frågan kvarstår dock, om man spelar i en lägenhet = aldrig spec. högt, är det då värt att köpa HK istället? Dessutom vad är själva skillnaden i ljudet? Sämre bas, fyllighet eller vaddå???

Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/09/05 :  17:59:48  Show Profile Send macke a Private Message
Jag sitter nöjd med en c350. Visserligen köpte jag den beg och det var billigt(!). IOF så har jag inte jämfört med så många andra förstärkare men när jag fick ett så bra pris som jag fick så tvekade jag aldrig. Ska kanske tillägga att jag är mycket nöjd.

/Markus

Edited by - macke on 2002/09/05 19:52:43
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/05 :  18:15:30  Show Profile Send celef a Private Message
Ja men, HighFidelity prisade ju HK670, men samme HK670 blev nerskriven av HifiChoice men blev rosad av H&M... en död hund begraven??


______________________________________________________________

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/05 :  19:30:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
Stefan007 japp, jag har hört alla dessa HK-förstärkare, dock inga NAD utom C340 som lät grötig. Jag har inte jämfört HK stärkarna A/B men jag litar på min källa, de säljer ju HK så de borde veta...

dessutom står det i slutet av mitt inlägg att:
"sådärja...har vi hierarchin klart...som sedan blir helt ointressant pga matchnings-faktorn" vad tror du jag menar med detta?

Lilla NAD c300 är säkert jättebra för 2500kr som man även kan få en del bra beggade grejjer för. Ofta står det i tidningarna hur bra nya grejjer är, dessa ploppar upp konstant och överglänser allt som är äldre. Man kan ju undra hur mycket apparater kan utvecklas egentligen, speciellt förstärkare och högtalare? Men det är klart, om alla behöll sina gamla fynd då skulle konsumtions-maskineriet stanna och det är ju inte så bra för vårt samhälle, så jag håller tyst, ni handlar nytt och jag fyndar beggat.

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/06 :  16:00:28  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag skulle hur som helst fortfarande rekommendera HK670:n.

NAD:en är en bra förstärkare för sitt pris, men hk670 är både kraftfullare och mer detaljerad i sin ljudåtergivning. Dessutom klarar den ju av att driva så gott som vilken högtalare som helst med sin pondus, en god och ekonomisk försäkring om framtiden medför kralligare högtalare...

Sen har jag ju en hk själv och vill därför gärna rekommendera den av personlig erfarenhet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000