HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ferritkärnor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/24 :  14:33:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, vad händer om man sätter ferritkärnor på högtalarkablarna? Om man ska prova, var ska dom sitta? En i varje ända på kabeln eller??
Jag vet att de vanligtvis används för att dämpa högfrekventa störningar, men vilket frekvensområde ungefär dämpar dom??

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/24 :  14:48:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vid plus-terminalen i slutsteget.
Hindrar högfrekventa störningar från den långa antennen till högtalarna att leta sig in i slutsteget.
Har naturligtvis testat detta också.
Om jag hörde någon skillnad?
Ähum...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/24 :  14:51:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror på vilken typ av ferriter du använder, vanligtvis i MHz området och uppåt (De modeller Elfas säljer går från 10 MHz och uppåt eller nåt sånt).
Du kan sätta dem var du vill men poängen är ju att störningen inte ska kunna passera genom dem, så vanligtvis på in eller utgången beroende på om du vill förhindra en störning att komma ut eller om in.

Personligen tror jag det vore effektivare att sätta dem på signalkablarna, det kan faktiskt finnas en poäng i att hindra störningar från att komma in i käsnliga komponenter såsom DACar och liknande.

Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:14:39  Show Profile Send HMartin a Private Message
Hej, tänkte bara påpeka att vissa tillverkare varnar mot att använda ferriter på högtalarkablar. (T.ex Dynamic Precision) Så var försiktig.


Ferrite must never be installed on loudspeaker cables.
källa:
http://www.dynamicprecision.no/PDF/DPA1_UG.pdf
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:14:43  Show Profile Send SW a Private Message
Det finns ferritkärnor med lite olika sammansättning. Ju högre permeabilitet ju lägre ner i frekvens går de. Amidons kärnor med materialet "H" börjar att dämpa redan under 1000 Hz medan deras "61" funkar först uppe i GHz området. Man kan sätta flera kärnor med olika permeabilitet efter varandra så dämpar de ett bredare frekvensområde.

S
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:21:47  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ferritkärnor har en gång gjort väldigt mycket för mig. I min gamla lägenhet hade jag stora problem med störning och pip som jag förtvivlat slet med. Jag hittade ingenting som fungerade. Så jag mailade Post och Telestyrelsen (ja dom som dealar med 3g-licencer och annat, bestämmer över all radiotrafik osv) helt utan förhoppning om att egentligen få svar. Jag trodde det kunde vara någon sändare i närheten som störde.

Jag blev mycket överraskad att inte bara få svar från dem, utan en av deras medarbetare ringde bara en dag och sa att han var i närheten och gärna kunde komm och titta. Fem minuter senare var han i mitt vardagsrum med alla sina mätapparater uppkopplade. Han kunde inte isolera någon enskild källa till störningar, men han gav mig ett antal ferritkärnor att pröva att linda några kablar om, sedan åkte han. Jag var helt förbluffad då alla störningar faktiskt försvann på en gång när jag testade dem. De var gamla ferritkärnor från Siemens från 70-talet sa han, som Sveriges Radio hade köpt pallvis av när det begav sig. Lagret var vi detta lag nästan slut, sa han.

Kärnorna var svarta ringar ca 6 cm i diameter och 1,5 cm breda. Han instruerade mig att linda kablar runt dem, främst nätkablen, vilket jag gjorde. Jag lindade även signalkablarna mellan för- och slutsteg, då detta fungerade bäst.Det funkade sedan ända tills jag bytte lägenhet. Jag prövade att köra stereon utan ferritkärnor i nya lägenheten och fann att de ej längre behövdes.

Mina erfarenheter säger alltså tydligt att det kan fungera utmärkt med ferritkärnor för att eliminera brus och störningar. Men jag har svårt att tänka mig att ljudet I SIG skulle bli bättre vid användning av sådana om man inte lider av störningar i sitt system.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:42:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Försiktig behöver man inte vara men det är förstås tänkbart att ljudet blir sämre, i det nämnda fallet menar tillverkaren antagligen att bandbredden begränsas på ett negativt sätt.
Jag har faktiskt fått en förbättring på en hörlurskabel och bäst effekt när jag satte ferriten nära förstärkaren och mindre när jag satte den nära hörluren. På en annan hörlur hördes ingen skillnad. Det KAN bero på att kablarna tog upp olika mycket RFI och hade inte heller samma längd.
Annars brukar ferriter mest användas på nätkablar och signalkablar. Det är rätt oberäkneligt om det har någon effekt. Måste bero på hur väl kablarna är skärmade, hur känsliga apparaterna är för RFI och inte minst hur mycket RFI man har i rummet.
Det finns faktiskt en hel del kablar som har inbyggda ferritkärnor eller ferritbeläggning runt ledarna.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:37:18  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack för svaren!
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:56:02  Show Profile Send Chipko a Private Message
För att det ska funka måste båda ledarna, signal och jord, gå genom kärnan. En signal får då ett nettomagnetfält som är 0 medan en störning utifrån skiljer sig från 0.

Finns en bra sida om det som jag givetvis inte kan hitta men http://www.pulseeng.com/pdf/4019.pdf går in på det lite grann.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:09:18  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
någon som vet varför dynamic precision skriver så där. Använder sig inte några av de mer respekterade kabeltillverkarna liknande filter i sina små lådor på högtalarkablarna.

mvh
micke
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:28:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu gissar jag bara men om man har en ferrit som dämpar relativt långt ned i frekvens kan man tänka sig att förstärkaren inte gillar den lasten, ferriter fungerar ju genom att var kraftigt hysteretiska och man skulle ju kunna tänka sig att det kan få förstärkaren att självsvänga (poler i HHP) om den ligger nära stabilitetsgränsen.

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:17:27  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Nu gissar jag bara men om man har en ferrit som dämpar relativt långt ned i frekvens kan man tänka sig att förstärkaren inte gillar den lasten,


Jo, det är säkert så att det finns en risk i detta fall att förstärkaren blir instabil med induktiv last. Det förvånar mig mycket att man säljer förstärkare som riskerar instabilitet med kapacitiv eller induktiv last men det förekommer tyvärr, det finns, (eller fanns) ju tex vissa Naim förstärkare som har dessa problem, där rekomenderar Naim att man bara använder deras egen , (lågkapacitiva) högtalarkabel men man undrar ju vad som händer om man tex vill koppla in elektrostathögtalare.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000