HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på kablar till Linn system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

classik
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/11/24 :  09:08:47  Show Profile Send classik a Private Message
Efter New Order´s testning av kablage så känner jag mig negativ till Linn´s original kablage.

Jag har nu K600 kabel till högtalarna...(funderar i nuläget på att köpa ett slutsteg), Linn´s Silver Interconnect är helt utesluten i mina tankegångar...

Så vad kan vara lämpligt istället?

funderar på att byta ut K600 i framtiden, men till vad?

vill ju helst inte lägga ut 15000:- på högtalarkabel men jag behöver ju minst 2x5 meter.

Har i nuläget:

Linn AV5140 (med nya diskanten)
Linn Classik
Linn K600 kabel


"blir nog så att man får flytta ut TV:en från lyssningsrummet"

LOL

kom med förslag

/Classik

Edited by - classik on 2003/11/24 09:13:44

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:51:31  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Vad sa new order? Själv tyckt att Linns kablar passat bra i Linn system..


//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:12:48  Show Profile Send stargazer a Private Message
Classik> Du bör lyssna själv, oavsett märke!
Låna hem ett par olika och testa, jag lovar att du kommer att bli förvånad över vilken skillnad det är mellan olika kablar.

new order (och undertecknad) skrev ju bara ner våra åsikter och vad vi tycker - det behöver ju inte vara så att alla tycker som oss (även om det naturligtvis vore trevligt).

Om du nu vill låna hem och prova, så här är Tips på "startfält" för signalkablar :

Linn "Silver" Interconnect
Linn funkar alltid bra i linnsystem. Jag har själv haft sådana under min Linnperiod. Jag tycker att den är betydligt bättre än den svarta "standardkabeln". 3150:- tycker jag personligen är lite för dyrt med tanke på prestanda, men det är ju min åsikt.

Kimber Silver Streak
Ruskigt "klipp" och fart i musiken. Riktigt rolig kabel, kanske inte den subtilaste men ändå. En av mina favvisar i prisklassen, det är nog därför jag köpte en själv Funkade riktigt bra till min Linn Genki (jo jag hade en sådan också innan) IMHO.
2300:- för 0.5 m är inget att säga om, enligt min åsikt så krossar den Linn Silver vid direkt jämförelse.

Transparent "The Wave"
Lugn, behärskad återgivning. Inte riktigt lika fantastisk som de dyra Transparent-kablarna (naturligt nog) men bra ändå. Prova, antingen diggar man lugnet i återgivningen eller så tycker man att den är trist. Kostar strax över 2000 om jag inte minns fel.

Nordost Red Dawn"
Öppenhet, renhet, klarhet. Måste provlyssnas. Lite dyr med sina dryga 5000, men kanske dess lillebror Blue Heaven kan funka nästan lika bra (har bara lyssnat på red dawn själv).

Tips på "startfält" för högtalarkablar :
Kimber 4TC
Grym, när jag lånade hem den under min linnperiod så smiskade den k400 rejält tyckte jag.

Nordost (någon av de billigare)
Öppen, härlig klang. Lite för ljus för en del smaker, men prova och se.

Transparent (någon av de billigare)
Lugnet, lugnet, lugnet i återgivningen. Inte för alla smaker, men missa inte att testa den.

Men återigen - ta hem och lyssna själv! Tycker du att det är bättre, är det bättre!

Ännu en klart vinklad post från / stargazer

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:16:55  Show Profile Send stargazer a Private Message
Ooops såg inte att du hade Classik. Om du ändå ska till att uppgradera, kanske det kan vara läge att börja i signaländan? Kablar är ju trots allt "fine-tuning"... Inte för att Classiken är dålig, långt därifrån (den är riktigt bra - för pengarna) men frågan är värd att ställa ändå. Hur mycket har du tänkt spendera totalt? Vill du stanna inom Linn-fåran? Vad är det du saknar?

Kanske några hembesök hos några Hififorum-vänner kan ge dig lite tips på annat?

/ stargazer


Edited by - stargazer on 2003/11/24 15:50:15
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:36:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
Visst kan du börja laborera med kablar, men skaffa först ett LK140 eller en beggad Klout. Det är de som gör störst skillnad i ditt system, inte kablarna. Dina högtalare är lättdrivna, grannen har exakt samma och jag har lånat dem ett tag. De är otroligt bra och förtjänar rejält med kraft, ett steg räcker dock fint till att börja med.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/24 :  14:27:48  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

På den tiden när jag körde aktiva Isobarik med 3 Kloutar så hade jag Karik/numerik CD via Kairn slimline försteg.Kablaget var Linns svarta interconnect samt K600.

Det enda jag hann prova var att byta signalkabeln mellan CD-kombon till försteget.
Byte till Nordost Blue Heaven och det var en otrolig skillnad till det bättre,detta var 1995-96.

Har ett ljud/musikminne från den tiden,Cornelis Wresvik fick en helt annan röstnyansering,mkt öppnare och mer levande i rummet....en mkt billig uppgradering.

Låna hem olika altenativ och prova,det är det bästa förslag jag kan ge dig.Några förslag har du ju nu fått här.

Lycka till....

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/11/24 14:28:53
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/24 :  17:53:23  Show Profile Send new order a Private Message
classic,är du nöjd med din anläggning i nuläget
om svaret är ja,så tycker åtminstone jag att du kan sitta helnöjd med kablaget oxå!
kom ihåg att högtalar-kablaget som jag hade ynnesten att få höra hemma hos mig kostar mång-dubbelt mer än linn-sladdarna,därför bör/ska de prestera på en högre nivå oxå!
skulle det ändå klia i uppgraderings-tarmen,varför inte låna hem och prova lite högtalar-kablage!som sagts tidigare,så är hemlån det absolut bästa sättet att få höra skillnaderna.skulle du sedan fastna för någon annan sladd så tror jag inte att Linns "boa-orm" är speciellt svårkrängd!jag vet det av egen erfarenhet.

mvh
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:39:28  Show Profile Send stargazer a Private Message
mycket bra skrivet, new order.

Grundfrågan först, tycker även jag. Så classik, är det något du tycker är väldigt trist i din anläggning så är nog inte kablage det första man bör tänka på.
Då bör du ut på en lyssningsrunda och komma fram till om du vill antingen byta någon av komponenterna (t.ex. slutsteg som yalpa var inne på) eller kanske byta hela anläggningen och satsa på en annan typ av ljudåtergivning (dvs icke-linn).

Är du i stort sett nöjd, men vill finjustera lite så visst är kablar ett bra sätt att klämma ut det sista ur anläggningen. Och då hänvisar jag till min första post här i denna tråd.

/ stargazer
Go to Top of Page

classik
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:43:47  Show Profile Send classik a Private Message
nu var det ju inte högtalar-snören som var i första hand.......ska liksom köpa ett slutsteg...det är mellan classik och steget jag funderar över...

"lyssnar alltid själv"

mvh
Classik
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:57:54  Show Profile Send n0p a Private Message
Om du nu inte vill lägga ut en smärre förmögenhet så antar jag att du kan kolla in hifiklubbens TARA Labs. Verkar prisvärda och vettiga tycker jag.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:30:41  Show Profile Send new order a Private Message
det följer ju oftast med linns svarta signalkabel om du köper ett lk85/100/140.nöj dig med det en stund,lyssna in dig på hur det låter.nr du blivit varm i kläderna kan du börja kolla in andra alternativ.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:59:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Det här är min erfarenhet: Linnkablar i ett Linnsystem funkar kalas. Men själv har jag mina urkopplade och ersatta av diy do. Vill du fixa lite nytt ljud kan du möjligtvis löda ihop nån svalanderkabel eller så. Men att gå över till Nordost eller Transperent kommer bara att leda till bryderier och det blir mycket billigare att uppgradera Classiken på ett eller annat sätt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000