HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent Plus, Beg. Pris?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/23 :  13:55:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad säger ni om Transparent plus biwire högtalarkabel?

Finns den i olika modeller eller utföranden beroende på årgång?

Jag är sugen på ett 3,5m par, behöver egentligen inte mer än 2-2,5m så har en meter extra någon inverkan om den ligger löst hoprullad?


Edit: Tillägg, missat en viktig fråga ang dessa, Vad är rimligt begagnat pris för dessa?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/11/24 13:48:22

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/23 :  21:13:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Den ska INTE ligga ihoplindad....och det gör inget om du har en extra meter av Transparent då de låter lika vilka längder du än har pga boxen....

Transparent Plus är annars en trevlig kabel som jag själv har ägt.

Man kan kolla hur gammal den är genom att kolla på boxen:
-97 står inget efter Transparent Plus
97-2003 står det XL efter
2003- står det MM efter

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/11/23 21:15:02
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/23 :  23:15:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, någon mer som har erfarenheter av denna kabel??

Skriv dem för tusan!

Sedan Sanoj eller någon annan, vad är det för skillnader mellan dessa modeller tex. är det stor skillnad från plus och plus mm?

Skulle tro att den kabel jag har på gång har några år på nacken, men samtidigt är det ett bra pris vad jag förstår så även om det inte är absolut nyaste varianten kanske den duger gott...



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/23 :  23:18:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ja det är lite skillnad mellan de olika teknologierna (och då menar jag ljudmässigt). Men precis som du skriver behöver ju inte det betyda att du inte kommer att bli nöjd med dem.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/11/24 :  00:03:23  Show Profile Send AKA a Private Message
Här kan du läsa vad som skiljer de olika kabelvarianterna åt:

http://www.hificonsult.se/transparent/trans_Vad.html
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/11/24 :  00:54:25  Show Profile Send sampix a Private Message
Har tidigare haft transparent-pluskabeln. Nu i efterhand så kan jag bara säga att det är en riktigt bra kabel. Ytterst fast bas och allmänt lättlyssnat. Inget överdrivet detaljmyller däremot,..då måste du allt upp nåt pinnhål på stegen

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/11/24 :  00:55:21  Show Profile Send sampix a Private Message
Köpte inte du Kimber-kabel nyligen förresten??

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/24 :  02:08:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sampix: Nope har ej köpt Kimber, dock är jag också nyfiken på kimber så det är mellan dessa två märken jag tror det står och ang Transparent plus har jag ett par på gång.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/24 :  02:17:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Varför inte en AQ Caldera, mkt bra kabel för pengarna.




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/24 :  02:18:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kimber är mkt bra. Deras produkter har funnits ganska länge nu men de står sig mkt bra. Jag testar nu en kombination av 8TC och Silver Streak och det låter bättre än någonsin. Visst finns det ännu bättre kablar men då kostar det också. När det gäller värde för pengarna är nog 8TC med Silver Streak eller kanske KCAG (ska testa den också) svårslaget om man i övrigt har bra elektronik.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/24 :  02:23:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Snutten: Jo, just 8TC från Kimber har jag funderat runt, också hållit ett öga på beg. annonser om denna. Jag behöver en biwire konfiguration och har ej sett någon 8TC som sålts så tror jag iaf... 8TC kostar ju inte heller skjortan tycker jag. Vilka grejer har du snörat ihop med Kimber?

Rydberg: Vad ligger AQ Caldera i pris normalt?

Jag kommer inte att lägga en massa pengar på kabel även om jag har hyffsade grejer(med mina mått mätt) i övrigt, Varför jag speciellt funderat runt Transparent plus i dena tråd är att jag hittat en till bra pris som begad.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/11/24 02:24:41
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/24 :  02:27:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Runt 4'-5' borde de gå att hitta för. Jag hade själv denna kabel under lång tid och var mycket nöjd med den.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/24 :  02:30:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har Marantz Cd17 mkII KI Signature via Silver Streak signalkabel till Simaudio Moon i-3 integrerad förstärkare och sedan via 8TC till Revel Performa M20 högtalare. Använder också Finite Element "Spider" som hifi-rack. Jag har lite "värme" i detta system så Kimber passar perfekt. Men är elektroniken för analytisk och kall hör du det genast med Kimber så då passar det inte. Enligt mig är det alltså inte "fel" på kablarna då utan resten!
PS 8TC går att koppla för biwire men jag kör singlewired DS

Edited by - Snutten on 2003/11/24 02:34:55
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:49:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tillägg, missat en viktig fråga ang dessa, Vad är rimligt begagnat pris för dessa?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:08:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kimber 8TC i bra skick om ca 2.5 m bör ligga runt 2000+ begagnade, ett fynd för pengarna om de är i bra skick.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:34:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Börja på halva nypriset och är de äldre så sjunker priset. Nyare kablar får man ge lite mer för.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000