HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 synkproblem med primare dvd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:50:23  Show Profile Send CC a Private Message
Hej därute!
Har ett litet (?) problem med min Primare dvd... När jag spelar av musik på dvd så synkar inte ljudet riktigt med bilden! Ljudet hackar inte eller något, men bilden liksom släppar efter på ett ryckigt sätt ibland på olika ställen. Detta har jag enbart upplevt på dvd-skivor med musik/konserter på... Exempelvis Scorpions Acustica och Sara K Live och Eagles. Några konserter fungerar utmärkt, ex. Iron Maidens Live in Rio, Joe Satriani osv. Har inte haft några problem med vanliga spelfilmer (vad jag kunnat märka!)...
Knepigt va?
Vad för skillnad skulle det vara mellan musik resp film dvd? Påpekas bör att skivorna är i nyskick o fungerar klanderfritt i min gamla överkänsliga Pioneer DV717! (Vilket inte hyrfilmer brukar vara Men de fungerar i Primaren!)
Någon som har några ideér eller varit med om liknande?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:00:56  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Vad är det för modell och hur gammal är den till att börja med?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:06:19  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har samma problem med min Dantax DVD910, vet inte vad eller hur man åtgärdar detta, då spelaren i övrigt funkar klanderfritt.

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:15:57  Show Profile Send CC a Private Message
Primare v20, senaste "utgåvan", köpt i butik för ca en månad sedan men modellen har la ett par år i nacken...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/22 :  01:24:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Ring och hör med antingen Primare eller Audioactive om det finns nån nyare mjukvara till den eller liknande som kanske fixar problemet.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/11/22 :  13:55:08  Show Profile Send crion a Private Message
Har du prövat på andra DVD spelare för att se att det inte är något problem med masteringen utav mjukvaran?
Go to Top of Page

nasse
Daniel på JämtLjud

10 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:10:54  Show Profile Send nasse a Private Message
som crion säger, det är skivorna som tappar synken, du kan även märka att ju längre in på skivan
desto sämre synk.
man kan tidskompa till det hela lite, men inte helt.

//Daniel JämtLjud anställd

Edited by - nasse on 2003/11/24 14:20:58
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:30:38  Show Profile Send CC a Private Message
tober, jag kollade med butiken som sålt o de sade att den har senaste uppdateringen.

crion o nasse, trodde också att det var skivorna som var fel på men... De skivor som uppvisat problemen har testats på minst tre andra dvd spelare plus diverse datormonterade dvd spelare! Ingen av de spelarna har uppvisat några konstigheter...
Problemet uppstår lite varstans, både i början, mitt o slut...

Några ideér innan jag börjar tjafsa med butiken?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:19:02  Show Profile Send crion a Private Message
Det ger kanske inte så mycket att tjafsa med butiken, fråga istället om du kan få prata med tillverkaren själv och skicka över mjukvaran ifråga. Butiker blir oftast ett filter med kraftig delay faktor ;-)
Go to Top of Page

nasse
Daniel på JämtLjud

10 Posts

Posted - 2003/11/23 :  11:33:11  Show Profile Send nasse a Private Message
När du kollar på dina dvd skivor har du tv eller proj?
Skilnaden blir MYCKE tydligare med proj.
Jag har själv EAGLES skivan och den tappar synken ju längre in på skivan jag spelar, på alla spelare jag har provat (många).
Tids felen finns på både dvd konserter och film, tyvärr mest på konserter.
Är det bilden eller musiken som släpar?

//nasse

//Daniel JämtLjud anställd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/23 :  12:58:00  Show Profile Send CC a Private Message
För stunden tv Hade en proja via mitt arbete ett tag o det gav mersmak Men...

Eagles har jag testat på min gamla Pioneer dv717, en Panasonic model billig samt en samsung, ochså den model löjligt billig, samt så har en kompis en Pioneer av det dyrare skiktet som även den läser Eagles utan problem...
Och det är bilden som släpper...
Och det jag tycker är skumt är att jag har sett relativt mkt film utan problem med Primaren men med konserter så Inta alla, men iallafall...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:35:37  Show Profile Send CC a Private Message
nasse, vilka maskiner har du testat på?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nasse
Daniel på JämtLjud

10 Posts

Posted - 2003/11/24 :  11:34:48  Show Profile Send nasse a Private Message
CC är det på dina prylar ni har provat olika spelare? Eller är det på dina vänners med hans prylar....
skilnaden kan ligga i hur väl man lyckats med tidskomp, det kan vara din dvd, men troligas skivan.
Spelare jag provat.marantz: dv4200,dv4300,dv6200,dv8400 H/K:dvd20,dvd21,dvd25,dvd30,Thule dvd250 Primare v20, v10, v25.
Och några till......
Min erfarenhet är också att det är dvd konserter som har släpande bild, enstaka filmer.
Vilken version av mjukvara har du i din v20??? den senaste heter v25!!!

//Daniel JämtLjud anställd
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:03:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
På vissa DVD spelar fins det ett menyval där man kan ställa "synken" + eller minus några millisekunder. Vet inte om det går på din?

Annars är det ett känt problem på flera spelare. hittade följande om det på nätet.

http://www.techtronics.com/uk/shop/trouble-shootings/0008-lip-sync.html

What we know about this problem
There have been numerous reports of "lip sync" problems, where the audio lags slightly behind the video, and even reports of the audio coming before the video. Perception of a sync problem is highly subjective--some people are bothered by it while others can't discern it at all. Problems have been reported on a variety of players (notably the Pioneer 414 and 717 models, possibly all Pioneer models, some Sony models including the 500 series, new Toshiba models including the 3109, and some PC decoder cards). Certain discs are also more problematic (notably Lock, Stock, and Two Smoking Barrels; Lost In Space; TRON; The Parent Trap; and Austin Powers).

The cause of the sync problem is a complex interaction of as many as four factors
1. Improper sync in audio/video encoding or DVD-Video formatting.
2. Poor sync during film production or editing (especially post-dubbing or looping).
3. Loose sync tolerances in the player.
4. Delay in the external decoder/receiver.

Factor 1 or 2 usually must be present in order for factor 3 or 4 to become apparent. Some discs with severe sync problems have been reissued after being re-encoded to fix the problem. In some cases, the sync problem in players can be fixed by pausing or stopping playback and then restarting, or by turning the player off, waiting a few seconds, then turning it back on. Pioneer has stated that altering the audio-visual synchronization of their players "to compensate for the software quality would dramatically compromise the picture performance."

Unfortunately, there is no simple answer and no simple fix. More complaints from customers will motivate manufacturers to take the problem more seriously and hopefully correct it in future players or with firmware upgrades.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/24 12:04:11
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:25:41  Show Profile Send CC a Private Message
nasse, de spelare som jag testat hemma är Pioneer dv717, h/k dvd30 samt en mkt billig samsung. Inga av dem hade några problem... Inte heller dvd läsaren i min pc...
Och hur vet jag vilken version av mjukvara som finns i min v20? Inte kunde jag finna något i menyn?

Gemeni, jag har inte sett något om att kunna synka i menyn, men... Ska kolla en gång till i kväll för säkerhets skull! Tack för länken, jag har också märkt att det kan hjälpa med att "boota" om spelaren... Lustigt att jag inte märkt utav synkproblem på någon av nämnda filmer? Hittils bara på konserter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nasse
Daniel på JämtLjud

10 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:17:09  Show Profile Send nasse a Private Message
cc jag har skickat svar till din mail.

//nasse

//Daniel JämtLjud anställd
Go to Top of Page

nasse
Daniel på JämtLjud

10 Posts

Posted - 2003/11/24 :  14:20:08  Show Profile Send nasse a Private Message
cc har pratat med Hans på audioactive, är det så att det är en v20 och inte en v25 som du har måste den in till dom för uppgradering för den saknar flash minne(v20).
pratade även om synkproblem och enligt Hans så går det inte att få hundra% synk på Eagles dvdn, det kan jag hålla med om.
den skivan som Hans hadde större synkproblem med är Fleetwood Mac, med hela 5milli sek tids fel.

//nasse

//Daniel JämtLjud anställd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:51:46  Show Profile Send CC a Private Message
Tack du nasse! Visst var det v20 o inte v25 som firmware i Primaren! Dags för en uppgradering då!
Men detta med just Eagles är ju trots detta skumt, jag har inte haft några synkproblem med den tidigare...? Ej heller Scorpions dvd... Men kanske en firmware hjälper?
//CC

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000