HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity/sigma/krellksa 200 ARC ls15
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:38:14  Show Profile Send Leon a Private Message
Då står dom här Infinity Sigma..
basen blev inte alls så för mycket som jag trodde..bara för mycket

vi lyssnade först på mina forna Dynaudiuo 1.3se med och utan rel storm suben.

sen kopplade vi in Sigma och med skräck blandad förstjusning skulle boom domen komma trodde jag,men kom inte alls bara en eller två snäpp mindre bass skulle duga vi var lite oense om hur mycket.

Men sen blev det TYST som om man hade stängt av högtalaren,allt lyste försteg,slutsteg,dack och drive.
Såg att signalkablarna som suttit mellan slutste och delningsfilter försteg fått sig en törn. Bytte frtfarande TYST. Hhmmmmm....
Kollade högtalarkablarna och det såg farligt ut höger/vänster kanal
kunde komma åt varandra...Kortslutning en säkring borde ha gått
öppnar krellen (KSA 200) Hittar/ser ingen säkring!!!

VAR SITTER SÄKRINGARNA I KRELL KSA 200 HJÄLP MIG NU!!!!!!!!!

Bytter slutsteg till Dynamic Precition och ljuv musik spelas igen
basen är aldeles aldeles lagom men har inte den kontrollen som krellen går inte riktigt lika djupt ner heller.
När jag fått fason på krellen måste jag bara prova att biampa med krell i toppen och Dynamic i botten tror det blir bra
eller tvärtom Vilken känslomässig bergodalbana detta är och DYRT. MVH/Leon

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/22 :  21:36:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Call Krell!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/22 :  21:59:59  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Vilken modell av KSA-200 är det? Har den en grå frontplatta med svarta "handtag", eller är slutsteget helt enfärgat i en grå nyans?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:01:11  Show Profile Send Leon a Private Message
ja Henricsson jag har meilat krell men trodde kanske man kunde få lite snabbare respons har på hi-fi forumHelg och allt. Men men... jag googlade runt lite och hittade en bra sida och Ksa har tydligen skyddskretsar,automatsäkringar etc etc så jag kopplade in den igen efter en timme och den funkar suck vilken lättnad, jag såg tusenlapparna flyga iväg.......

Biampade med krellen itoppen och Dynamicen ibotten konstigt dynamicen producerar mer bass än krellen men nu har den blivit mycket boomig. Ska pröva att göra tvärt om krellen i botten och Dnamic i toppen,men tror jag att det bara blir krellen till slut den gör ett gott arbete MVH/Leon
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:04:03  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej! Pinhead. Den har grå fronplatta och gråa hantag iövrigt är den svart med tre jättekylflänsar på varje sida 18 morola transitorer på varje kanal! MVH/Leon
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:12:09  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det var ju skönt att det löste sig. Att du skulle bränna någon säkring eller än värre komponent, ser jag nästan som otroligt med tanke på att KMA-200 (monoblocksbrodern) är laststabil ner till 0,1 Ohm (jag har ett par själv), vilket bör tala för att även KSA-modellerna tåler mycket tunga laster.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:16:39  Show Profile Send David A a Private Message
Dom stora Krellarna verkar tåla en hel del innan dom ger upp! Min KSA-300s släckte en huvudsäkring på kåken när det gick riktigt hett till, med en last runt 0.5ohm Däremot så brann en kanal upp helt och totalt hos en KAV-250 vid kortis på högtalarkablarna Man ska nog hålla sig dom dom tunga stabila stegen
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:35:46  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej!David hur går det med Gemarna? Har du fått fason på tact inställningar och är högtalarna inspelade ännu? MVH/Leon
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:55:06  Show Profile Send David A a Private Message
Högtalarna har definitivt gått ett gäng hundra timmar nu, och det märks! Färgningen runt 3500hz är helt borta och dom sjunger otroligt vackert. Däremot så har jag inte använt mig nåt av kompenseringen än så länge. Dom få försök jag gjort har hitills bara resulterat i försämringar, och det är ett högt betyg till högtalarna! Men jag vet att det finns mer att hämta. Måste bara experimentera lite mer med mätningar och egna targetkurvor. Men det känns liksom inte som att det brådskar. Det låter såpass bra att jag inte direkt kan sätta fingret på några svaga punkter längre.

Du då? Tyckte du enbart att Sigmorna innebar ett lyft, eller inser du liksom jag 1.3se enormt stora potential för pengarna? Om du bortser från basen alltså
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:19:09  Show Profile Send Leon a Private Message
Ja du David Det är svårt jag förstår vad du säger men vet inte riktigt än själv vad jag tycker. Jag har alltid haft en förkärlek till banddiskanter Har det i bilen ochså Infinity förstås LOL hoppsan vad snabbt man kan bytta kärlek då.

När vi bytte från Dynaudio... ockey okey imponerade högtalare är dom faktiskt så små till formatet men stora till ljudet gör valdigt mycket rätt framför allt diskanten är inte vass för fem öre och det tycker jag är viktigast Om man ska klaga på något så har den lite för mycket dist men å andra sidan vad kan jag räkna med när man spelar lite högt ska jag säga något efter krellen gav mig en chock behandling så är allt,allt bättre
det är bara att räkna upp parametrarna en efter en upplösning,dynamik(låt inte detta bli för mycket)integrationen är helt okey ochså faktiskt bättre än hemma hos Fredrik som jag köpte högtalarna av (det är hans ord) det tycker jag faktiskt är imponerade.

Jag var framför allt rädd för bommig bas och att integrationen inte skulle funka med mitt lilla 15 kvm vardagsrum mycket gör det nog att lägenheteten har 3.20 till tak.
Om det bara var 2.40 skulle det låta sämre tror jag. Jaja man lär sig att sanningar finns det inga massor av kombinationer apparater,lägenheter,villor,dämningar,kablar allt
sätter sina ljudavtryck och spelar oss sina spratt men kul är det Ja David jag är nöjd
men fråga mig gärna om 1 månad så ska försöka ge dig ett mer uttömmande svar okey MVH/Leon
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:58:52  Show Profile Send Lomen a Private Message
Jag har ju varit hemma hos Leon och levererat och hört Sigman. Måste säga att det lät förvånansvärt bra med tanke på rummets storlek, men det är nog mycket tackvare takhöjden och självklart Krellen. Sigman är ju en mycket bra högtalare och kom verkligen till sin rätt med Krell steget. Skönt att du (Leon) fick ordning på steget och att du är nöjd med köpet. Dynaudion lät mycket bra hos mig, fylde ut rummet mycket bättre än vad jag hade räknat med. Kan bara hålla med David A. Dynaudio 1.3se är värde varenda krona, lär vara mycket svårt att göra några bättre högtalare för dom pengarna.

Mvh/Fredrik

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/23 :  00:17:13  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej Fredrik!

Kul att du är nöjd du ochså och att dynaudio fylde ut rummet måste få lyssna snart!
du fick ju med ett par rediga stativ ochså[8D MVH/Leon
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:15:16  Show Profile Send Leon a Private Message
Vilket skulle ni välja,högre ljudkapacitet eller bättre ljud?

Enkel fråga eller hur på ett forum som hi-fiforum
Saken är den som ni antagligen förstår, är att jag prövat alla tillgängliga kombinationer
för att mina öron skall må så bra som möjligt av vad Infinity Sigma har att bjuda.
Därutöver gillar jag dynamik=HÖG VOLYM öka Sigma men men inte till vilket pris som helst.

Har provar enbart krell ksa 200 eller tillsamans med Dynamic Precision dpa 6.2 i både topp och botten. Tillsamans med Mit och EKK kablar.Ja ja vet jag har ingen som helst prestice eller jag vet pengars värde.Eller förlåt! jag har ett öppet sinne och kan ändra mig....

Om jag använder Dynamiken i toppen och krellen i botten bäst ljudmässigt av alla kombinationer så kan jag inte spela så högt som jag vill innan Dynamicen visar klippning.

Om däremot jag bara använder krellen kan jag spela mycket högt men det låter sämre, inte dåligt men sämre inte lika integrerat. Dom är hungriga dom små styckena. Jag är imponerad hur bra det låter under mina förutsättningar .Speciellt när krellen la av och jag trodde att nu flyger minst 10.000 i reparationer iväg.
Kanske jag bara är blase och bortskämd, ett lyxproblem som ingen borde ta på allvar
Ja ja livet går vidare och så jakten på välljudet MVH/Leon
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/23 :  21:19:33  Show Profile Send David A a Private Message
Leon:

Faktum är att det nog får ses som lite lyx att kunna spela riktigt högt överhuvudtaget med highend prylar. Det är banne mig inte många burkar som klarar av att prestera tex en liveinspelning från en rockkonsert med ordentlig dynamik. Och är det inte högtalarna som distar så brukar oftast stegen börja klippa istället, eller så klipper grannarna till dig kanske. Men du är ju på god väg! Dubbla steg och stor konarea i basen. Personligen har jag alltid haft som mål att det även skall gå att spela högt, mycket högt med prylarna oxå. Jag menar hur kul är det när polarens Genexxa högtalare spelar högre när man hostat upp pengar som skulle räcka till en ny bil på stereon? Men det finns inga genvägar. Perverst med effekt och helst aktiv delning är receptet!
Vad du skall välja måste väl bli en prioriteringsfråga. Om inte annat får du väl placera prylarna så det blir lätta att switcha mellan stegen. Eller ännu bättre, köp en nyare Krell och sätt i toppen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/24 :  03:06:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis Leon, skoj att det blev bra.

Jag vet av erfarenhet att Infinity kräver en hel del pyssel inan de ger sitt bästa inkluderat att prova olika avstånd mellan högtalarna och till bak- och sido- vägg samt vad du placerar högtalarna på som spikar eller kuddar osv.

Men trots allt är ju detta bara angenäma problem egentligen.

Bravo
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:11:30  Show Profile Send Leon a Private Message
Ja man kan sätta trioder i diskanten,en ny krell tiil mellanregistret och den gamla till basen. Nä tror inte det, får sansa mig lite även om tanken på en krell till säkert är vad sigmorna skulle må bra av när man vill spela på PA nivå.

Får nog sitta nöjd en stund.....MVH/Leon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000