HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HJÄLP! Stor glipa i fanérskarv! Nu med bild!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:37:52  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Har stött på patrull i mitt bygge. Fanérade igår och hade fått bubblor under tills idag. Skulle stryka ut dem, med strykjärn som jag gjort på den andra lådan. Den här bubblan var lite svårare att få att "lägga sig" så jag strök lite mera. När jag tog bort handduken som jag haft som skydd så hade skarven mellan två fanérbitar särat på sig så att jag hade en lång glipa.

Eländes elände!!!

Ack-ack-ack. Inte roligt!

Har haft en tråd ute om vad man ska göra om man fått bubblor i fanéret och fått rådet att stryka på dem. Dock var det någon som varnade för att fanéret kunde krympa av det och det verkar det ju ha gjort för mig.

Tänkte att det värmen säkert "torkar ut" fanéret och att det är detta som gör att det drar ihop sig. Så jag testade att stryka lite med ånga och samtidigt jobba in mot skarven i hopp om att den skulle gå ihop igen. Det gjorde den också. En liten stund. Den drar isär sig igen efter tt tag.

Så vad göra? Är det någon snickerikunnig person som läser det här så kom gärna med tips! HJÄLP!

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2003/11/21 20:26:52

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:14:28  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Är inte helt säker men det finns ju något som kallas "plastic-trä" eller något liknande.
Fungerar som vanligt spackel men man kan välja så att man får en färg på det som matchar
träet man ska spackla.

mvh N.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:38:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Aj då, det där ser besvärligt ut.

Jag vet inget sätt att få glipan att gå ihop igen. MEN, om du har fanér över kan du fälla in en liten bit i glipan. Ev. får du skära upp glipan så att du får ett större stycke att jobba med, "småflisor" är svårare att fälla in än en något större bit.

Inte roligt när sådant här händer, men tar man det kallt så löser man det oftast väldigt bra.

Lycka till,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:49:51  Show Profile Send hal a Private Message
Tråkigt men det här fixar du.
Själv skulle jag testa på en liten del av springan med plastiskt trä/björk (det var björk du hade va ?) först. Har testat med plastiskt trä/ek på mitt vardagsrumsgolv och det blev bra. Finns i små burkar på trävarumarknader, ring till dom först och kolla.
Som sagt testa på en liten del först.

Hoppas att det går bra.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/11/21 21:50:38
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:30:11  Show Profile Send pegul a Private Message
Nu har jag nästan bestämt mig för hur jag ska göra.

Jag tror inte på "plastiskt trä" i det här fallet. Om glipan hade varit mindre kanske. Nu är den nästan 2 mm på bredaste stället och jag tror att om man fyller där så kommer det att synas ändå. Tack för tipset i alla fall.

Så här får det nog bli:

Jag har ett par fanerbitar över och tanken är att använda en av dem.
Ska "värma bort" faneret till höger om skarven. Sedan ska jag skära bort ett par mm på kanten på fanéret som sitter kvar så at jag får en rak linje där igen. Nu är den böjd eftersom det var där som fanéret krympte mest. Sedan skrapa/slipa bort allt lim. Till sist limma in en av de bitar jag har över.

Det ser ut som att det kommer bli en och annan bild i byggtråden om detta, även om jag hälst hade sluppit.

Har ni mer förslag så tveka inte, än är det inte för sent.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:30:30  Show Profile Send knoxville a Private Message
Tror du är inne på rätt linje Pegul. Har aldrig fanerat, men jag hade
nog gjort på samma sätt. Plastiskt trä tror jag inte få exakt
samma nyans och då kommer man se det och störa sig på det...

I och med att dina tidigare skarvar knappt synts så lär ju en
extra skarv inte göra så mycket. Nyans skillnaden borde ju bli minimal
iaf.

Lycka till!! May the force be with you...

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2003/11/22 17:53:39
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/22 :  01:00:30  Show Profile Send Björn N a Private Message
Definitivt bäst att klämma in en strimma faner i glipan!
Plastiskt trä mörknar inte med tiden, så om ett tag kommer det synas en ljus fåra där...Men med faner kommer det gå galant

Har själv gjort på det sättet en gång=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/22 :  01:16:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sen finns väl möjligheten att fanera om skiten??..det kanske är sista utvägen men har man lagt ner tid och pengar och det i slutänden inte blir riktigt bra så man stör sig så är det lösningen kanske.

Hoppas iaf att det går bra med lagningen, ska själv til veckan fanera mina HFLS så det är lite spänt hur det ska gå så dina lagningar är av högsta intresse...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/11/22 :  08:26:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Pegul,

det du föreslår är också ett bra sätt, troligtvis det bästa iom att du har så mycket fanér över.

Du kommer att få hantera att ALLT lim måste bort ända upp och emot den fanér-kanten du skall skarva emot. Det kan bli besvärligt, men om du använder ett riktigt skarpslipat stämjärn som sickel skall det säkert lösa sig.

Skall bli intressant att se hur du fixar det.

Vänligen, Pac

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/22 :  10:13:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Himla trist då sådant här händer. Jag har inte idéer hur du fixar det snyggt utan skulel nog själv fanera om hela högtalaren. Jag skulle dock vilja tipsa om att använda kontaktlim istället för trälim vid fanering, då inträffar inte sånt här.

Lycka till.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/22 :  10:58:00  Show Profile Send pegul a Private Message
StefanB
Det är kontaktlim jag har använt!

Okej. trodde inte jag skulle citera mig själv, men ...
(Är det ett tecken på att man börjar bli galen? )

quote:
Har ni mer förslag så tveka inte, än är det inte för sent.

Well! Nu är det för sent!
Jag har värmt bort fanérbiten och skurit rent den andra kanten. Bilder på detta finns om ett litet tag i "byggtråden".

[edit]: Nu finns det bilder (långt ner på sidan). http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105&whichpage=3

Nu återstår bara att få bort limmet och det verkar inte bli någon kul historia.

Tack för all hjälp so far!

Mvh
/pegul

Edited by - pegul on 2003/11/22 12:39:10
Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:20:01  Show Profile Send Lage a Private Message
Hej Pegul!

Jag har följt din tråd om bygget och tycker verkligen att du har fått till det bra. Verkligen tråkigt med glipan. Jag har kommit så långt att jag ska fanera, men har inte vågat göra det på högtalaren ännu eftersom när jag provfaner får jag en glipa i skarven mellan fanerarken. Vad jag har kommit fram till så är det lättare att få en glipa när man blöter eller värmer faneren. Jag hoppas verkligen att du får till det. Du är iallafall inte ensam om detta problem även om mina glipor bara har uppstått på provbitar än så länge.

LYCKA TILL
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:20:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Nu återstår bara att få bort limmet och det verkar inte bli någon kul historia.

Sickla!!!!/Pac

Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:28:05  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
pegul;
inte roligt men jag varnade dig

Ok ingen panik...

Jag har testat båda metoderna som beskrivs i tråden och den metod jag först hadde valt skulle vara att använda plastisktträ...

Varför jooo de är ju iprincip spackel med trä spån så färgen blir kanske lite off (mycket lite) men de kompenseras genom att trät i sig har ådring som går åt olika håll när det gäller nyanser.
Om du väljer detta slipper du en MASSSSSSSA som du annars garanterat får. Ltite mer tipps är att se till att skåran är så ren o djup som möjligt då det går lättare att trycka in massan då. Drabbas heller inte av panik när du ser att massan ser lite mörkare ut än trät det rättar till sig när det torkar, och ta rikligt med spackel och slipa bort överflöd.

Att inflika en bit ny faner är ett JÄÄÄÄTTTTEEE jobb som jag nog inte skulle rekomendera som första lösning. Jag har bytat en liten våd på en av mina BoW kloner där en missfärgning var. Och tänk då på att istället för en skarvar jobbar du med två dvs dubbelt så stor chans att de blir glipor på båda sidona om inlägget...

Så mitt råd blir nog att testa den första metoden först och se om du inte blir tillräckligt nöjd med resultatet. Om du då mot förmodan skulle tycka att det inte blev ok kan du ju alltid sprätta bort spacklet med en skalpell och köra flik metoden.

Goood luck

/Niclas

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:28:54  Show Profile Send Fostex a Private Message
Man kan inte stryka fanéret innan man limmar på det då?

// David
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:22:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
pegul och jag har haft en massa pm:ande sedan detta hade hänt, det jag kan tänka mig är att göra en fanéringsguide som någon har föreslagit i veckan varför inte! Det kan vara utmärkt för den som skall fanéra för första gången men även då man har gjort de ett antal gånger då Murpys lag kan ställa till det. Jag kan hjälpa till och sammanställa den men jag behöver bilder och lite text från arbete med olika sorters lim då det är limtyperna som skiljer fanéringen åt.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/22 :  21:41:23  Show Profile Send pegul a Private Message
Det verkar vara en alldeles strålande idé att sätta ihop en "komplett" fanéringsguide. Den skulle dock sättas ihop av någon som har lite ritiga "träkunskaper". Bubbel kanske? Det finns säkert fler som antingen jobbar med trä eller som har hållit på mycket själv.

Det som finns i min byggtråd är ju bara ett sätt att göra det på och det det finns säkert fler och bättre metoder. För min del är det dock helt OK, om någon skulle vilja skapa en guide, att använda de bilder jag har lagt upp i "byggtråden".

Sedan finns det ju en faneringsguide postad av StefanB här på forumet, nämligen http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20902 Han kanske också kan tänka sig att "släppa" på sina bilder?

Sen har jag för mig att jag har läst någonstans om någon som skulle fanéra med "benlim" eller något liknande. Verkar vara en lite äldre teknik som säkert endel här på forumet kan tänkas att vara intresserad av.

Jag tror att det finns mycket samlade kunskaper och erfarenheter här på forumet som skulle gå att få ihop i en tråd. Men jag tror på att den bör "ledas" av någon som har mer kunskap än mig i alla fall.
Jag skjuter nämligen bara från höften.

Mvh
/pegul

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000