HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Finns det "anstötande" musik mera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:30:54  Show Profile Send lasse78 a Private Message
När jag var "ung" var det farligt att lyssna på Anthrax, WASP, Maiden, Kiss, Dio, Mötley, Motörhead, Guns n Roses etc. Lite senare blev det farligt med 2 Live Crew, NWA, Naughty by Nature etc. Ännu lite senare Slayer, Sepultura, Morbid Angel etc. Sen blev det svårt att vara "tuff" mera, eller? Allt är på nåt sätt så utslätat att inget upplevs som extremt i nämnvärd grad mera. Eller har jag missat nåt fundamentalt?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:07:15  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det där har jag också funderat på. Till slut når man väl någon sorts gräns när inget längre verkar "farligt" eller stötande. Frågan är om inte t.ex. Onkel Kånkel redan sprängt den gränsen...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:00:01  Show Profile Send nin a Private Message
Nja, det finns nog anstötande musik än men det handlar ju mer om personlig smak. För vissa så är kanske t o m Marilyn Manson anstötande och för andra inte.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:53:33  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Marilyn Manson
En av dom få som vågar kritisera dubbelmoralen/religionen i det Amerikanska samhället.
En sån man måste man höja till skyarna......

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:17:57  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
HipHop och dess släktingar är klart stötande!!!

Ingen melodi, ingen musik ----- Bara rytm och snack!!!!!


Tog mig friheten till detta då forumet var just MUSIK.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/11/22 00:19:07
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  01:59:55  Show Profile Send Joe a Private Message
Kan inte heller med Marilyn Mansons musk. Däremot verkar han ha en hel del åsikter som kan vara värda att tänka på en del, kanske inte alla men.... Iofs, när han uppmanar publiken att spotta på kameramännen som filmar hans konsert ser det ju inte direkt trevligt ut att vara kameraman

Ja, det är ju så när man är intresserad av rockhistoria och musik överlag

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/11/22 02:29:09
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/22 :  02:10:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror lite på vad man menar. Tyvärr har det nog blivit så att i jakten på "tuff" musik har en del börjat lyssna på exempelvis "vit makt"-musik, även om en stor del av den musiken är olaglig att sälja/producera (pga hets mot folkgrupp) så misstänker jag att den inte äs så svår att få tag på via nätet.

Sen har vi ju även en del extrema artister vars framträdanden lyckas bli förbjudna även i "normala" länder pga vad som föregår på scenen, men det innebär ju iofs inte att musiken de "spelar" (de är ju oftast riktigt usla) är speciellt "farlig".

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/11/22 :  10:12:08  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Många tycker ju att Eddie Meduza var stötande. Själv tycker jag att han var en riktig ordkonstnär.
May he R.I.P

Sedan minns man ju naturligtvis Hem Och Skolas kampanjer mot hårdrocksbanden i början på 80-talet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:50:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Ånkel Kånkel...ja det är totalt meningslös musik som jag ser det.
Det påminner mig om en anna skräpskiva, ja det var egentligen två som kom ut i början av 70-talet. Den ena heter Bordell mammans visor
med sång av den tidigare så store skivscharmören från 30&40-talet Johnny Bode. Den andra skivan minns jag just nu inte vad den heter men båda skivorna har tydligen kommit på CD.
Johnny Bode var egentligen en mycket duktig sångare på sin tid men han var en stor bedragare också. Det har just kommit en bok om honom och författaren heter Ohlén tror jag.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/24 :  06:13:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst är usel musik utan känsla av repetiv karaktär undermålig, men för att vara anstötlig måste det väl handla om beteende och text.
Vit maktmusik, uppfodra till våldtäkt och mord osv.

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/24 :  06:35:21  Show Profile Send nin a Private Message
gcs, Smaken är som baken Själv Älskar jag Onkel konkel. Deras julskiva är helt underbar och något som jag sätter på under julen.



Sedan så är ju "Anstötande" något som är i betraktaren ögon. Vissa kanske tycker det är anstötande med norsk black metal där dom sjunger om att bränna kyrkor och skär sig på scenen. Jag gör dock inte det.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:57:45  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
En del tycker att black metal-gäng som Marduk, Immortal och andra är anstötliga. Själv känner jag mig djupt kränkt av Helmut Lotti.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/24 :  19:00:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Anstötligt kan en del audiofilers sätt att umgås med musik vara. Hur bra kan egentligen "Brothers in arms" låta? Finns det några ytterligare subtiliteter att finna i denna gyllene inspelning? Dessa borde kallas elektonikofiler istället för audiofiler.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:20:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Väcka anstöt går men för det mesta blir det tomma tunnor som skramlar ett tag. Dom som skall söka detta hamnar i ett effektsökeri som ganska snart biter sig självt i röven. Men de som har något mer att komma kan lyckas. Ett exempel är Ebba Grön. Dom fick oss tonåringar i betongförorter att ställa oss upp och våga stå för vilka vi var. Det kan väcka anstöt och gjorde det ordentligt! Vet att många många i min generation har blivit kaxigare och tack vare Ebba skaffat sig ett eget liv. Att stå och bröla med grisblod och annat effektsökeri blir tomma poser inget mer. Till er som inte sett en svettig extatisk Ebba spelning, ni har missat något. Har aldrig upplevt denna KRAFT igen, och tror inte det kommer något liknande. Men är kanske gammal och trött?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:13:20  Show Profile Send HanssoN a Private Message
VÄLDIGT mycket av den musik som nämnts ovan ger mig starka obehagskänslor. Jag skulle heller tömma en giftbägare än utsätta mig för denna musik under längre tid, men det är som sagt min ytterst personliga mening.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:03:40  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Djävulsutdrivaren på Brian Eno / David Byrne's "The Jezebel spirit" ( albumet "My life in the bush of Ghosts") ger mig kalla kårar varje gång... fast anstötligt är det väl kanske inte.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:53:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns två skivor som är ett med det värsta jag har hört. Den ena är en svensk inspelning med Björn Rosenström CD BR 696.
"Låtar som är sådär" innehåller titlar som Syrran och hunden där låg min syster med hunden eller Lennart kan inte cykla Lennart har dålig motorik. Den andra skivan är från USA och heter "Pump ya fist" låtar som The frustrated nigga eller Throw your hands up. Skivmärke Avatar 69712 4048 2. Två tveksamma skivor som jag ser som helt förkastliga.
Det kanske finns någon på forumet som skulle gilla dessa skivor...vi får se.

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/25 18:15:58
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:56:23  Show Profile Send nin a Private Message
Kul att vi har en smakpolis här om vad som är rätt och fel musik
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:13:37  Show Profile Send Johansson a Private Message
Nu borde det väl vara hög tid att ta upp diskussioner om hur snart Eddie kan helgonförklaras, ett geni på alla sätt och vis som gått ur tiden. Runk ´n Roll forever!

//Johansson - lagomt omogen...

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:21:41  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tycker som många andra att Marilyn Mansons musik är mindre bra. Dock kan jag stundtals instämma i hans åsikter (dock inte att spotta på kamerapersonal...).

I dokumentärlångfilmen Bowling for Columbine (Michael Moore) uppvisar Marilyn Manson en klarsynthet få förunnat (kanske speciellt i the "land of the free"). Frågan är om så mycket väcker anstöt längre,kyrkliga värderingar har ju trots allt börjat släppa.Det som nu väcker anstöt är det inte det vi hittar på tidningarnas löpsedlar?

Mvh Micke
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:35:19  Show Profile Send gcs a Private Message
"Det kanske finns någon på forumet som skulle gilla dessa skivor...vi får se."

Ser man på det var väl det jag trodde nin och tänk att det var just du också. Jag är ingen smakpolis jag bara säger vad jag själv känner. Jag skulle tro att om SR hade kvar sitt dödskallemärke på vissa skivor så skulle man nog säkert märka dom här två skivorna. Personligen är jag emot all cencur och det är nog bara att låta skivorna passera i vår kulturhistoria. En fråga är det någon som hört dom här två skivorna som jag förde fram på forumet? På 50-talet spelade en farbror som hette Simon Brehm in en skiva med låten "Dunder och snus och lurviga luder" och annan som hette "Jag kom på ditt barndop". Den senare handlar om en tjej som blev med barn och killen stack för att sedean i smyg dyka upp till bardopet. Dom här två skivorna väckte anstöt i mitten av 50-talet...de ni!


gcs

Edited by - gcs on 2003/11/25 18:51:38
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:15:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man bör nog skilja på "dålig smak" och musik som faktiskt är direkt olaglig, en del musik som faktiskt har en del spridning i Sverige faller ju in under brottbalken; "olaga hot" och "hets mot folkgrupp" är väl de vanligaste rubriceringarna.
Den typen av musik väcker definitivt anstöt hos mig men det är jag väl knappast ensam om.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:00:16  Show Profile Send NtR a Private Message
Roligast blir det ju när publiken är så obildad att den inte förstår texten. "Bobby Brown" med Zappa hade knappast blivit en hit om folk förstått texten om sado-homo-sex. Inte då iaf, möjligen nu. Numera är det ju trendigt att vara avvikande, så länge det inte inkluderar barn som tur är. Sedär, ett ämne för den som vill chockera.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:47:16  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Anstötande för mig är snarare "fördummande", "ointressant kreativt eller musikaliskt" ordet jag letar efter är kanske "själlös" musik som den mesta dansbandsmusiken tex.. Varför "tillverka" och sprida något som kan göras så mycket bättre?
Även country genren lider av detta.. Den spänner verkligen från ren och ointressant dynga till fullkomligt gudomlig. Tyvärr har ju den föregående kategorin 99% av exponeringen.. :-(

Musik som följer en standardformel där varken musikerna eller lyssnarna lägger ner sin själ/personlighet/blod-svett-och-tårar är för mig anstötande.
Man behöver inte vara duktig på sina instrument för att kunna förmedla känslor till andra eller ens förmedla åsikter som någon håller med om, bara det är något man brinner för eller på annat sätt vill förmedla. Och om man sen väljer att vara mer eller mindre vulgär/aggressiv osv. så är det bara en uttrycksform av många.. Bara för att majoriteten inte gillar det så kan det för en liten grupp vara det bästa som finns!

Musik som inte ens lite uppfyller dessa kriterier skulle jag aldrig kunna lyssna på. Och för mig är texterna och sångarens personliga inställning mer än 50% av musiken.. Minst.

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:33:51  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

"En del tycker att black metal-gäng som Marduk, Immortal och andra är anstötliga. Själv känner jag mig djupt kränkt av Helmut Lotti."



Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/11/28 :  19:33:42  Show Profile Send filkingian a Private Message
Insane Clown Posse - världens mest hatade/sämsta band, enligt amerikanska Blender Magazine!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000