HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Vilken SACD Spelare skulle Michael Fremer välja...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:29:44  Show Profile Send bjorn a Private Message
I senaste numret av Stereophile (december 2003) recenseras Krell SACD Standard av Michael Fremer. Michael Fremer har tidigare under året recenserat dcs Verdi/Purcell/Verdi plus DVD dac och Musical Fidelity Tri-Vista SACD.

Slutsatsen i recensionen var den följande;

" Krell hävdar att SACD Standard presenterar all information som finns på en SACD skiva. Efter att ha tillbringat några månader med den, är jag böjd att hålla med. Krell hävdar att den har ett större frekvensomfång. Ännu en gång är jag böjd att hålla med. Krell hävdar att SACD Standard erbjuder "exceptional value" Jag mer än instämmer med detta påstående!

Du får en utomordentlig cd-spelare och en superbt ljudande SACD spelare med en exceptionell basåtergivning, kontroll och rytmisk presentation. SACD Standards upplösning, detaljrikedom, utsträckta återgivning av höga frekvenser och soundstage var också anmärkningsvärd. Dess genomgående presentation av musik är fängslande och musikalisk utan tillstymmelse till mekanisk eller överanalytisk återgivning. SACD Standard rockar!"


Michael Fremer avslutar sitt recension på följande vis:

"...Om jag skulle välja en SACD spelare, oavsett prisklass, skulle jag välja Krellen..."

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:12:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul! Att den låter bra kan jag bara hålla med om...


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:24:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ännu en ny produkt som recenseras som är bättre än dom tidigare.....
wow alltså!!!!!!!!!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:24:59  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Hej
Har du testa Lamm mot Krell hemma hos dig ??

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:22:33  Show Profile Send ekman a Private Message
kan ju nämnas att hans förra referens cd var musical fidelity tri-vista och den kostade både 1400$ mer och klarar inte flerkanal som sacd standard gör =) verkar som om MF fick sig en ny referens
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:04:19  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, och dcs Verdi/Purcell/Verdi kostade väl 3-4 gånger mer nästa.
Hmmm, vad kostar Krellen i Sverige?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:06:37  Show Profile Send Bland a Private Message
nin. 59 på referenceaudio. Esoterisk hifi vill ha 57.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/11/22 :  19:17:04  Show Profile Send erik a Private Message
Martin Colloms tyckte lite annorlunda............. Den sög!


/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/11/23 :  17:54:41  Show Profile Send bjorn a Private Message
Något säger mig att det kommer en dementi framöver...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:30:21  Show Profile Send Steffo a Private Message
Man kan nog få den ännu billigare hos Esoterisk, dom verkar ju göra egna prislistor... Deras "ordinarie pris" kan ju variera lite väl mycket ibland!!!!!!!!!!

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/24 :  06:37:57  Show Profile Send nin a Private Message
Verkligen intressant spelare, speciellt eftersom den inte kostar en arm och ett ben. Men vi alla vet ju att en gammal rostig Denon är bättre
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:15:49  Show Profile Send B Peter a Private Message
Men erik, har Martin Colloms någon trovärdighet efter sina senaste cd-spelarrecensioner?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:25:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kul att "världens störste vinylfantast" väljer en Krell. Det tål dock att tänka på att han bedömer prisvärdhet efter det amerikanska priset och inte det svenska.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/24 :  19:05:43  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Synes det er litt skremmende at testene går fra under middels (Colloms) til superlativene hos Fremer...lurer hvem av dem mottok sin doktorerte spiller og hvem som fikk en standardboks ? Neida, fleiper litt der...men det virker VELDIG skumt at testene spriker så mye. Synes forsåvidt at Colloms har hatt mange bra tester gjennom årene og stoler vel heller mere på ham enn MF i Stereophile som ikke klarer å løfte nesa opp fra vinylspilleren sin...Colloms har jo også flere ganger vært en skikkelig Hoff-reporter hos Krell og gitt Krell-utstyr meget bra tester...

Anders47: ja, 4000 dollar tilsvarer rundt 21.000,- norske kroner (og er milevidt unna den svenske prisen som nevnes her på over 50.000,-...

Shit happenz...

Edited by - LydMekk on 2003/11/24 19:07:49
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:30:52  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Lydmekk,

Du får nog uppdatera din växelkurs. Enligt DNb är USD 4000 = NOK 26 912:-, en smärre växelkursdifferens på 28%...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:51:45  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Har nu hört denna spelare för andra gången.. i 2 olika system. Klart bra maskin... mycket bra!

Den står i en anläggning på Ljudcenter idag! Bara att ta sig dit för en lyssning. Har lagt upp lite bilder från demon på Bildreportage. Mer bilder på själva SACD spelaren kommer upp senare idag.


Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:43:26  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Hmmm...skjønner ikke hvordan jeg kom frem til den summen, hadde det nok for travelt når jeg skrev det innlegget...4000 USD blir selvsagt NOK 27.600,- og selvsagt skal moms osv. på toppen men du må være enig i at prisen skiller seg brutalt fra den svenske, hva Björn ? Lurer fremdeles på hvorfor 2 slike dyktige testere klarer å komme frem til å vidt forskjellige resultater på det som skal være samme produkt ?

Shit happenz...
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/11/26 :  20:58:59  Show Profile Send HPW a Private Message
Hur är Krell SACD Standard med vanliga CD formatet. Jag skulle helst vilja ha bara en apparat. Hittils är mängden SACD bara 3 -5 % av totala skivsammlingen. Jag använder SACD 1000 för SACD och Ikemi för CD men skulle vilja byta upp mig till en apparat som är bättre både på SACD & CD. Jag ska naturligtvis lyssna själv men vill ha lite tips


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/11/26 :  22:40:38  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Lydmekk,

Svaret på din fråga gällande prisskillnad i Norden och USA är, som alltid, fler distributionsled + att du inte räknat med den amerikanska motsvarigheten till moms, sk. salestax, något som aldrig anges i försäljningspriset, utan adderas vid köptillfället.

I USA säljer Krell direkt till butiker medan vi i resten av världen har distributörer som importerar, distribuerar, marknadsför och står för ev. garantier.Dessutom är vi i Norden begåvade med en av världens högsta mervärdes skatter. Alltså kommer priset att skilja påtagligt från ursprungslandet.

Hur de två herrarna recensenter lyckas komma fram till två så diametralt motsatta åsikter om samma produkt, gör även mig något konfunderad. Då jag läste testen av Martin Collums i Hifi News, undrade jag om vi lyssnat på samma modell, då jag inte kände igen mig i hans beskrivning av SACD Standard, (jag äger en själv sedan snart ett halvår tillbaka).

Kalla mig partisk då jag jobbar på Audionord som distribuerar Krell i Skandinavien, men jag hade mycket lättare att relatera till de upplevelser Michael Fremer beskriver.

Mvh

Björn


Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/12/03 :  16:29:52  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Hei Björn!

Skal prøve å få hørt den selv, når oppfattningene av lyden mellom de to testene skiller seg såpass ut, må man bare prøve og høre selv! Den SER jo bra ut da... :)

Shit happenz...
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/12/04 :  07:28:11  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej HWP,

99% av tiden används även min SACD Standard som cd-spelare, så jag förstår din frågeställning. jag kan dock bara konstatera att den knappast skäms för sig, nyttjad som en sådan.

mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000