HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Audion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/11/20 :  16:47:27  Show Profile Send Johnny a Private Message
Jag vet inte hur pass nya dom här är, men jag har inte sett dom tidigare, rätt läckra i mina ögon iaf!



//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/11/20 :  16:52:03  Show Profile Send Johnny a Private Message
Hittade lite fler nya grejor också:

Försteg:


Och något som heter Flux?





Till sist så skriver dom så här: "We had on Dispaly our prototype AD1 - 96k Dac, the AT1 - Prototype Transport "
Så det kanske kommer lite digitala produkter från Audion snart...

//Johnny




Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:54:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom övre bilderna är på Audions ny silver night Mk2. Dom är ungefär 2 år gamla. Dom spelar skortan av den gamla serien o kostar inte så värst mycket pengar heller.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:33:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Nja, det vete katten. Ser ju ut som 845 rör. I nya Silver Night sitter ju gamla hederliga 300B.

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2003/11/20 19:38:06
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:49:41  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Det verkar vara dom nya med 845-rören,kanske ersättaren till Black Shadow.Eller så är det ersättaren till den äldre 845 Quattro.

I alla fall,har inte hunnit/fått tillfälle att lyssna på dom än men det kommer.

Trevliga bilder

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:22:34  Show Profile Send Johnny a Private Message
Den övre bilden är på ersättaren till Black Shadow, och det är helt rätt 845or. Den är som synes ett tredelat slutsteg.

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:19:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oups , så går det när an tittar försnabbt. Lådan ser likadan ut o det var det jag såg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:40:11  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hur är förhållandet mellan Erik Andersson och Audion?
Är han konstruktör åt företaget Audion?
Är han Audion?
Säljer han Audion?
Edison?

Kan någon ge en kort historia hur de hela hänger ihop.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:10:41  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Erik Andersson var tidigare delägare i Audion, men är i nuläget "bara" konstruktör. Han säljer Audion. Tillverkningen av produkter under namnet Edison är (tyvärr) avslutad.

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2003/11/21 00:11:16
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:15:22  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Mikael2

Han är konstruktör/pappa till vissa av produkterna,rörslutstegen.Mao inte Cd-spelaren/Dacen.

Han är/har varit Audion.Startade och ägde Audion tillsammans med David Chessel i England (som även konstruerade förstegen).Företaget såldes till anställda samt flyttades till Frankrike för ngt år sen.Erik är kvar som konstruktör.

Ja han säljer Audion, samt tidigare även Edison, vet inte hur det är nu med Edison.Men han är pappa till bägge.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:39:20  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tack Peder och ekan för informationen om Audion

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:59:26  Show Profile Send bliss a Private Message
det skulle vara kul om någon av er kunde beskriva sterling plus mk II i relation till silver night mk II (monoblocken alltså). jag undrar även hur det fungerar med volymkontrollen på slutstegen om man har ett försteg. hur gör ni som har erfarenhet?

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:00:02  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Bliss...

Först ang volympotten på slutstegen om du kör med försteg.......Sätt dessa på maxvolym på bägge stegen,sen är det bara att åka .

Skillnaden enligt mig ang monoblocksvarianterna av Sterling plus och Silver Night är.....

Sterlingen är kraftfullare i uteffekt,den spelar otroligt bra men om jag beskriver den som lite råare än SN (Silver Nighten) så kanske du är med.
Den är lite mer rock´n roll på ngn sätt,det känns i vissa fall som att basen är fastare/tajtare trots att SN går lite djupare och är mer följsam i basen.
Ett snabbt intryck jag fick en gång var att den ibland kändes lite roligare att lyssna på vid viss musik,men det är inget att snacka om,SN är mkt bättre..har den själv.

Så du inte missförstår mig,Sterlingen passar otroligt bra till ALL MUSIK,men lite grovt ligger skillnaderna där enl mig.

Det är ju också halva priset mot ett Silver Nightpar,och för dom slantarna så får du en mkt,mkt,mkt bra återgivning.

Vet inte om du blev ngt klockare,fråga gärna isf.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:09:37  Show Profile Send bliss a Private Message
tack peder! jo visst blev jag klokare. sn är mer sofistikerad jämfört med den mer opolerade sterling? skulle du ändå säga att de har en snarlik ljudkaraktär (med undantag av basen då möjligtvis)? upplösning etc? kanske sterling vore ett bra första steg för mig då jag inte haft rörförstärkare tidigare (med undantag av min marshalltopp;-) både med tanke på pris och karaktär! använder du försteg och i så fall vilket? tack än en gång för ditt svar!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:07:21  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen....

Visst är det en snarlik karaktär,men SN´en är mer subtil och finmejslad i sin återgivning.Basen är kanske inte lika nyanserad som SN´en men upplösning och driv lär du inte sakna.Obs nu pratar vi på rätt hög musikalisk nivå .

Har haft både de tidigare Sterling EL34,Sterling plus samt Sterling plus monoblock.Jag ville behålla alla när jag uppgraderade till SN, men det gick inte pga bla platsbrist.Alla är/var så bra på musikpresentation så det var otroligt svårt att skiljas från dem.

Sterling plus monoblock måste jag nog säga är ett sanslöst bra första val om du ska in i rörsvängen (du kommer nog sitta nöjd med dom mkt mkt länge),skulle du inte bli nöjd med dessa block...ja då ska du nog inte köra med rörsteg .

Ang försteg,just nu kör jag med ett Spectral men har också kört med Audions eget samt bla KLG´s batteridrivna....även Audiolive´s fungerar mkt bra.

Om du väljer att köra CD´n rakt in i blocken så fungerar det med de flesta spelare,i ett sånt fall kan emellertid signalkabeln göra stor skillnad i den optimala anpassningen.

Om du sen även kör skivspelare,ja då får du extrakul via rörblock .

En annan sak med Audion,du har *autobias* vilket innebär att när det är dags för ett rörbyte om ngr år, så är det bara att stoppa in de nya rören och köra.Mao inga bias-inställningar mm utan bara tuta och köra.

Återkom gärna.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:16:45  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kan bara instämma med föregående talare, d.v.s. peder47.

Vi talar här om så äckligt bra förstärkare att du kommer bli upp över öronen nöjd oavsett vad du köper. Ett tips kan kanske vara att smyga in på Audion Sterling. Du måste ju få sukta lite efter trioderna menar jag .



Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:59:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Först ang volympotten på slutstegen om du kör med försteg.......Sätt dessa på maxvolym på bägge stegen,sen är det bara att åka


Så enkelt är det inte. Det är enkelt men inte enkelt. Vad du måste göra är att pröva dig fram till ett läge där försteget låter som bäst. Det är inte nödvändigtvis i samma läge som slutstegets volymratt står på max.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/12/02 :  15:41:14  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tänkte höra om någon vet om någon butik säljer Audion i Stockholm.
Prislista på deras produkter vore också intressant att ta del av.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/02 :  17:22:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
JohnB, konstruktören, Erik Andersson, själv bor i Stockholm, du hittar hans adress på hemsidan:

http://www.triod-ljud.nu

Den har även priser på Audionförstärkare.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:39:41  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
JohnB, alternativt Veteran hifi:

http://www.simplyblack.net/

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000