HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W vs. Dynaudio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:25:54  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej!

Står nu och ska köpa högtalare inom en vecka. Modellerna som fajten innefattar är: B&W Cdm 1NT och Dynaudio Audience 42. Lyssnar mycket på Dance och rock även musik som Enya osv lyssnas det på. Kommer bygga ut sen till Hemmabio. Budgeten är satt runt 8.500:-.

Vilken av dessa högtalare tror ni på? P.g.a Sjukdom kan jag inte åka nånstans utanför Linköping för provlyssning. Men kom gärna med tankar och ideér!

System: Arcam Alpha 10 och Sony XA 20 ES Cd-spelare.

Trött på folk utan vett

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:46:35  Show Profile Send AKA a Private Message
Inte funderat på Audience 52 om budgeten nu är på 8500kr?
Där får du lite mera bas.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:56:46  Show Profile Send KennethS a Private Message
AKA:Hmm..Jo det har gjort!Men nu när jag fick hem 42:orna på test så märkte jag att dom grävde rätt djupt dom med. Har nämligen problem med att jag av nån anledning får väldigt mycket botten i mitt vardagsrum...Funderar även på att testa Audiovector M1 Super hemma en gång till.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:02:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
KennethS: Vare sig du köper Audience 42 eller 52 så köp dom modellerna med äkta träfanér. De har en bättre och styvare låda. Merkostnaden är ca 900 kr men då får du snyggare och bättre låda och det kan det nog vara värt.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:06:21  Show Profile Send KennethS a Private Message
Marbrink: Jo så långt hade jag tänkt ocskå, men nu är det så att vi är två här hemma som gillar det här med ljud. Och den andra hälften tycker att vi ska satsa på Audiovector...Hon tyckte som jag att Audience serien är riktigt trevlig. Men jag saknar kvailtén på röster och öppenheten som jag upplevde med Audiovector M1 Super. Upplever faktiskt dom här 42:orna jag har hemma som lite "Burkiga".

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:36:39  Show Profile Send gurin a Private Message
Varför inte köpta de 1.3 mk II som är ute på hifimagasinet? Tycker dy att ett par adience låter bra kan du utan problem köpa ett par gamla Countour. Jag måste dock säga att jag inte hört den nya audience SE-varianten. Den kan vara en höjdare. Men så kostar den lite till.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:51:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
M1 super kostar ju en hel del mer än Audience 42 och även 52. Då får du jämföra med 52SE och den tror jag garanterat slår audiovector med marginal! =)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:03:08  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hade ett par Contour 1.3Mk2 hemma. (Min far äger ett apr som jag rekommenderade honom)Fick dom av nån anledning inte att lyfta i lägenheten alls, utan vart bumlig och inte alls lika öppna i mellanregistret som Audiovector. Förstår inget, allt var rättkopplat. Men dom lät inte bra här hemma hos mej av nån anledning. Sen är priset på Audiovectorn 8.900:- (demoex). Så jag slipper iaf nypriset. Och jag satte gränsen där vid 9.000:-.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:14:52  Show Profile Send gurin a Private Message
KennethS!

Jag måste erkänna att jag själv valde contour 1.1 före 1.3 mk II av samma anledning. Kanske något att pröva. Det står några 1.1:or kvar i olika affärer. De är ju utgågna.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:35:14  Show Profile Send KennethS a Private Message
Gurin:Skönt att höra att det inte var mej det var fel på!Tycker att Audience 42:orna jag har hemma nu är jättefina högtalare.MEN:Audiovectorna är klarare mer neutrala vilket jag gillar. Jag ska lyssna på B&W CM2 och Audiovector M1 Super igen imorgon. Sen ska jag välja.Har tyvärr inte sett några begagnade Contour 1.1:or.Har letat men inte kunnat hitta några. Hur upplever du dom Gurin i jämnförelse med Audience 42 och Contour 1.3mk2?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:08:09  Show Profile Send gurin a Private Message
När jag valde högtalare, i urtiden i mina hifisammanhang, lyssnade jag i butik på Dynaudios stativare. Jag fann 42:an bra men 1.1 betydligt bättre. 1.3:an irriterande bumlig så jag testade aldrig 1.3SE. Den låg också då utanför budget. Jag har som policy att aldrig testa något utanför budget. Det blir så jobbigt då. Jag har bytt alla och jag menar verkligen alla komponenter inklusive kablar sedan jag köpte 1.1:orna och de är fortfarande kvar. Det är väldigt sällan de finns till salu begat.

1.1 låter bättre än gamla 42, på alla parametrar. Jag har inte lyssnat på de nya med nya lådan. Helt klart är i alla fall att Dynaudio inkorporerar lärdomarna från gamla contourserien i nya audience. Men Dynaudio är lite luriga. De gör uppenbart produkter för att tillfredställa många olika smakinriktningar. Många vill ha, det jag kallar, bummelbas alltså gör de 1.3 mkII men också 1.1. för oss som inte vill ha bummel. Likaså gör de Contour 3.4 för oss som gillar ljudet från 1.1 och den större golvaren, 5.2 (?) för dem som vill ha mer bas. C2 för oss som gillar 1.1 och 3.4 och C4 för bumlarna. Det betyder att byta till en ”större” Dynaudio inte säkert är en uppgradering. Olika modeller fungerar olika i olika rum och är antagligen tillverkade för att tillfredsställa olika smakinriktningar. Så har du fallit för 42 pröva 1.1, finns säkert några kvar i någon butik som kan sälja dem för ett bra pris. Hos RC Ljud och bild i Umeå fanns det ett par när jag var där senast.

Du kan kolla min profile eller vad det kan heta här på forumet. Där har jag listat min anläggning. Det är inte så att jag känt något större behov att byta högtalare. Jag har i dag uppgraderat på grammofonförstärkarfronten och oinspelat låter det mycket bättre än någonsin.

Tar du en Contour klarar den mer uppgraderingar i övrig utrustning än Audience. Det är min fasta övertygelse.

Som sagt jag reserverar mig för den nya Audience SE, som jag inte hört. I den sitter bättre element än i mina Contour men det behöver inte säga allt. Problemet med Dynaudio är också det som de har i sin slogan ”Danes don’t lie”. Vilket är en lögn, jag er gift med en! Men det betyder att om det finns någon komponent i kedjan som inte fungerar tillsammans med Dynaudio så låter det illa.

Detta var i korthet mina tankar kring Dynaudio.

Innan någon frågar så provlyssnar jag nu en Dynamic Precision 2.0 Riaa, och nästa uppgradering borde bli högtalarna. De är nu den överläget billigaste komponenten räknat i nypris i anläggningen.

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:18:39  Show Profile Send gurin a Private Message
Borde kanske tillägga att det där med att Dynaudio kräver 400 timmars inspelningstid inte är en överdrift. Har på nära håll studerat inspelningstiden hos mina egna och en kollegas S3.4.

gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:15:17  Show Profile Send drkim a Private Message
Har du fått bumlig bas med ett par Contour 1.3, 1.3 MK II så skulle jag skylla på för klen förstärkare.

Läs gärna det mkt utförliga testet Contour 1.3 MK I på min sida (Direkt länk):
http://hem.passagen.se/drkim/dynaudio.html

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:23:24  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det går inte att jämföra B&W med Dynaudio, 2 helt olika högtalare.
Som i en annan tråd.... att jämföra Infinity med Audiovector.
Du får bilda dig din egen uppfattning, lyssna och vad tycker DU om
Du får helt enkelt bilda dig din egna uppfattning. Ingen är dålig, men klangmässigt skiljer det en del.
Välj den som tilltalar dig mest, båda är rätt krävande när det gäller elektronik.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:48:55  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej! Är röstkvalité och öppenhet av vikt för dig kan ju inte totem vara helt fel. Jag upplever dem som mer möbleringsvänliga också.
Mvh Micke
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  01:30:50  Show Profile Send Joe a Private Message
På tal om inspelningstid, någon som vet den verkliga inspelninigstiden på Dynaudios 42:or? Minns inte vad handlaren sa nu men misstänker att det brukar vara lite mer än vad de själva uppger. Köpte mina i våras och de går dagligen någon/några timmar.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/11/22 :  08:46:44  Show Profile Send gurin a Private Message
drkim

För klen? Kan så vara, men i en affär demades det med en gigantisk Rotel. Den var knappast klen, men inte heller enligt min mening särskilt upphetsande. Rotel tillhör inte mina favoriter. Antagligen går det att komma bort från en del av ”bumlet” genom att placera högtalarna mer fritt. Det tar dock mycket plats, redan mina små tar mycket plats och kräver rymd. Men varför välja den modell som bumlar, när många i alla fall kör ett delningsfilter och skickar basen till en subb? Inte för att jag gör det, men många andra verkar göra det.

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:42:29  Show Profile Send Larsen a Private Message
Verklig inspelningstid beror nog på vilken volym/nivå du spelar på också. Mina , numera sålda, 42:or tog lååång tid på sig att visa sitt bästa.
Bumlig bas kan även bero på rumsakustiken (absolut).
En som spekulerade på ett par stora Dynaudiogolvare slutade med ett par små 1.1:or. Det var dom som fungerade bäst i hans rum.
Edit: tillägg

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/22 11:49:54
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/22 :  12:01:43  Show Profile Send Belindro a Private Message
"Har du fått bumlig bas med ett par Contour 1.3, 1.3 MK II så skulle jag skylla på för klen förstärkare."

Eller är det ett odämpat och/eller litet lyssningsrum som är boven Högtalarplaceringen är förstås viktig också.

Edited by - Belindro on 2003/11/22 12:04:36
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/11/22 :  12:21:50  Show Profile Send drkim a Private Message
Gurin och Belindro!
Självklart borde en "gigantisk" Rotel räckt bra - körde själv mina 1.3 MK I med en Rotel uppsättning (RCD 971, RC 995 och RB 991) detta funkade alldelles utmärkt i mitt rum. Jag körde även med Primare A20 och D20, där räckte inte effekten till. Jag är också helt övertygad om att rummet har mkt stor inverkan på ljudet, det var betydligt lättare att få till ljudet i min gamla lägenhet än i mitt nuvarande stora vardagsrum i villan.

En liten bild på den gamla uppsättningen:


MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  13:21:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ojojojoj....Så många svar!Alltid trevligt!

Det där med klen förstärkare vet jag inte. Har gamla flaggskeppet Arcam Alpha 10 som förstärkeri (2x100w stabila watt 8 Ohm 2x170w 4 ohm)Rummet har jag försökt att dämpa så mycket jag kan med Gardiner,tavlor, drapperi mattor osv...

Fick det ändå inte att låta bra!Var nu iväg och testade B&W Cdm 1NT och det var en trevlig bekantskap,men föll lite dels på att demo exena visade sig väldigt repiga. Sen svängde inte ljudet riktigt. Tajt och snyggt vart det min stärkare.Men nåt saknades. Testade även B&W CM2 och Dali Evidence 370 vilket den första av dom framstod väldigt tråkiga i mina öron och Dali:na var ju inte jätte rena i ljudet, men en hade en härlig fart!Så hittils framstår dom Audiovector M1Super somm jag har hemma här puttrandes som det bästa alternativet. Tråkiga är att Totem inte finns här i stan och att jag inte kan resa för att lyssna på dom..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/22 :  13:39:17  Show Profile Send Belindro a Private Message
"Rummet har jag försökt att dämpa så mycket jag kan med Gardiner,tavlor, drapperi mattor osv..."

Kanske har du dämpat med (för tunna)saker som främst agerar i mellanregister/ diskant, vilket kan leda till väl massiv bas. Är nog det vanligaste misstaget folk gör tror jag (har själv gjort det flera gånger!). Gissar på att Dynaudio (bland annat) går djupare i basen än de andra högtalarna du räknar upp varför det blir fler problem med dom.

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:07:13  Show Profile Send KennethS a Private Message
Belindro:Hmmm...Kan du ju ha rätt i.Gardinerna och draperiet jag hängt upp var det tjockaste jag kunde hitta på IKEA. Sen 4 st mattor i vardagsrummet.Synd att jag inte har en digitalkamera så jag kunde ta bilder på vardags rummet. Men lustigt är det ändå, farsan som äger ett par Contour 1.3Mk2 har inte detta problem och då kör han ändå med en H/K AVR 5500 Receiver, som inte kommer nära min förstärkare,samt ett mindre dämpat rum än mej.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:30:09  Show Profile Send Belindro a Private Message
Gardiner och sådant har tyvärr vanligen ingen egentlig verkan i basen. Mattor på golvet är ju välkommet att ha för att undertrycka reflexer, själv fick jag ett ordentligt lyft av ljudet med rejäl matta.

Ett mindre dämpat rum kan ge just mindre basbetonad karaktär, men i gengälld tenderar det att låta för ljust, skränigt, entonigt och oupplöst istället. Men kanske har din pappa mer gynnsamma proportioner på sitt rum?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:34:26  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jo, men ditt och din fars rum kanske har olika storlek, utformning, möblering, material i väggar och golv, placering m.m. m.m.
Jag tycker i alla fall att du gör helt rätt som provar dig fram. Det som låter bra på ett ställe kanske inte alls funkar hemma hos dig med dina grejjor.
Synd att Totem inte finns nära dig, men köp inget ohört.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  16:00:22  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo, har ju misslyckats så mycket i mina Hifiköp så jag tänkte att den här gången så ger jag mej inte!!Jaså?Är ju tyvärr kass på detta med ljudakustik i rum, så det är bra om ni ger mej tips!Har nämligen dom problem ni säger, lite vasst kallt ljud, små ofokuserad ljudbild och bumlig bas..Och det har inte spelat roll med vilken högtalare jag kört med. Tog ju som sagt med min förstärkare till hifiklubben som har ett riktigt dåligt rum dom med, men där lät den helt annorlunda och mycket tajtare och klart roligare!

Min fars och mitt rum är ungefär lika i storlek.Hans lite mer avlångt och mitt mer fyrkantigt. Ungefär 18-20kvm stort med ett valv in till vardagsrummet. För valvet har jag hängt två stycken Draperier som jag kan dra för vid lyssning. Tråkiga är att väggen mellan sovrummet och vardagsrummet är bara 2 st gipsskivor utan nån isolering alls i mellan dessutom har den en stängd dörr ut till sovrummet.Mot den har jag datorn och en stor bokhylla. (Fuskkåk alla 1987)Min fars rum består av rena betongväggar med en enkel dörr ut. Ena sidan är bara fönster på min lägenhet så stereon står mot väggen tvärs emot valvet,då jag tror att låta högtalarna ta stöd av gipsväggen bara förvärrar saker och ting.. Har 4 st mattor framför stereon. Kom med tips då jag tror jag blir tokig snart!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000