HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svårt välja högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:39:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Man ska ju alltid lyssna på högtalare hemma, sägs det, innan man köper - men i praktigen låter sig inte detta göras så lätt. Det handlar nu om lämpliga högtalare till en naim nait 3 i ett vardagsrum på sådär 25-30 kvm med massor av dörrar och fönster, parkettgolv och högt i tak. Just nu lyssnas via ett par popboxar med nya diskanter - alltså Carlssons klassiska konstruktion från 60-talet. Det låter väldigt levande bra men ändå inte riktigt riktigt som det borde - något fattas ändå i "djup" eller hur man ska uttrycka det. De gamla 9710:na har väl sina begränsningar.

Jag har funderat på att hålla mig till Carlsson och köpa begagnade OA12, 14, 50, 51 eller kanske 52. Eller kanske de nya oa58 när de kommer.

Eller också satsa på stativare. Har lyssnat på Totem Mite, låter musikaliskt och bra men dom är ju väldigt små, så nån djupbas blir det ju inte. Dynaudio 42 låter väldigt snälla och lite platt tycker jag. Amphion i björk är väldigt snygga men jag har inte hört dom. SF är fantastiska men utanför plånbokens räckvidd. JM:s mindre varianter låter bra för priset men är lite "kalla".

Ja sådär går jag och funderar. Inte begär jag att läsekretsen ska kunna lösa mina högtalarproblem, men nån synpunkt kanske någon har.

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:00:14  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Kanske komplettera stativare med en sub?

Du får betala mycket mer för en golvare jämfört med en stativare med exakt samma komponenter. Dvs går du upp i samma prisklass så får du mkt mer välljud i en stativare. Tillverkarna tar bra betalt för golvare gällande mer trämaterial samt att de "kan" prestera mera ljupbas...

Men i slutändan är det bara du och dina öron som kan avgöra, men tips är alltid kul
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:17:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Miten kan du komplettera med Dreamcathcer subben, en liten och smidig sun som spelar riktigt bra för att vara så liten som den är.. Och så matchar den ju Mite riktigt bra, både i utseende och ljud...

Men hitta annars en beggad OA52.1, den ger låter riktigt bra....
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:45:38  Show Profile Send mapem a Private Message
Mite plus sub, kanske det... Vem tillverkar Dreamcatchersubben, finns en hemsida? Är det Totem? Har annars kollat in Rel som verkar förtroendeingivande.

Jag såg ett par OA 52 hos HiFiArt f ö när jag var inne och lyssnade på Mite för ett tag sen. Beg? Kommer HiFiArt att ta in OA 58 och 60?
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:52:25  Show Profile Send JMQ a Private Message
Jag har själv ett Naimsystem till vilket jag använder Neat Petite högtalare. Fungerar väldigt bra. Andra alternativ är t.ex. Spendor, Linn och Naims egna högtalare.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:44:45  Show Profile Send Sudden a Private Message
Dreamcatchersubben tillverkas utav Totem

www.totemacoustic.com

ligger under hemmabio

/Sudden
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:44:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
De högtalare som du såg var nog OA52.3 som är den nyaste modellen i den serien, jag tror nog det kommer komma in nån OA58/60 senare oxå...
Jag har på ett par mässor nu spelat Naim på Totem högtalare och det har fungerat riktigt bra, så Mite är nog inte så fel för din elektronik...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:44:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
De högtalare som du såg var nog OA52.3 som är den nyaste modellen i den serien, jag tror nog det kommer komma in nån OA58/60 senare oxå...
Jag har på ett par mässor nu spelat Naim på Totem högtalare och det har fungerat riktigt bra, så Mite är nog inte så fel för din elektronik...
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/11/22 :  08:20:39  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för tips! Jo, Mite är fina och låter bra. Naim-högtalare har jag hört hos vänner, tycker inte de är prisvärda, men beg. kanske. Neat Petite ska jag kolla in. Quad och Rogers/BBC kunde kanske vara ett alternativ oxå.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/11/22 :  12:55:13  Show Profile Send Jazz a Private Message
Måste passa på att rekomendera Royd,s högtalare till Naim!!!
Tycker personligen att det fungerar alldeles utmärkt.
http://www.roydaudio.com/main.htm
http://www.lasses-hifi.com/

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000