HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M3 Super
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:32:03  Show Profile Send pewe a Private Message
Har köpt ett par Audiovector M3 Super som ersatte mina Infinity Kappa 90 (frun gillade inte designen på Infinityn). Tycker inte att jag fått ett bättre ljud med Audiovector, sorgligt men sant. Lägre renhet, sämre upplösning samt de saknar det musikaliska "tryck" som är så viktigt. Jag lyssnar helt enkelt mindre på musik nu. Vad kan vara fel? De drivs med 2 st. bryggkopplade NAD 216 slutsteg. Kan det vara problemet? Slutstegen lät ju bra med Infinity...Hur låter era Audivector? Tacksam för alla synpunkter!

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:35:14  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag tycker super låter vasst och tråkigt.
En uppgradering till signature är helt klart att rekomendera.
Du får mer upplösning och en mycket behagligare diskant samt renare bas.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:45:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det är lite skilda världar mellan Infinity och Audiovector.
Jag har hört Super med diverse olika elektronik och tycker att detaljer/luftighet är riktigt bra. Den är rapp och tight i basen men har inte den fylligheten som Infinity har. Perspektiv och ljup i ljudbilden är också ok. Visst är Signature en bättre högtalare, men prova först lite olika förstärkare. Är högtalarna ordentligt inspelade, minst 100 timmar?
Annars är det så att du tycker om Infinity´s ljudbild bättre än Audiovector. För mig är det tvärt om. Som sagt, smaken är som baken...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:48:02  Show Profile Send ekman a Private Message
inga audiovectorer låter bra =)

varför köpte du nya innan du var säker på att dom lät bra?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:52:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Känns lite som det kan vara inspelning, men jag är inte heller nån stor fan av Audiovector, och iof inte av Infinity heller..

Men du kanske har lyssnat för mycket på andra personer och Bryngelson på Hifi&Musik och inte dina egna öron när du köpte dom ?!?!

För smaken ÄR olika och Audiovector passar inte alla så är det bara...
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:14:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
Audiovectors gamla toppmodell Audiovector 6 låter ruggigt bra

Audiovector har ju åtminstone idag en mycket mer analytisk och naken ljudbild än infinity. Brukar ge ett större utrymme att pussla ihop ett system man vill ha, men ger samtidigt en större känslighet för kringutrustning, matchning och kablage och vissa kan vara svårare än andra att hitta "rätt" men brukar i sin tur ge lite extra när man väl gör det..


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:17:02  Show Profile Send Soulman a Private Message
Inte heller jag är något vidare förtjust i Audiovector... Jag har bla aldrig hört ljudet "släppa" ordentligt från ett par Audiovector. Kan tänkta mig att steget från ett par fylliga Infinity till ett par allt annat än fylliga Audiovector kan bli närmast chockartat

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:21:43  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Audiovector spelar ljust, utan kropp i mellanregistret och utan värme. Slankt och avskalat. Vilket lätt blir tröttsamt och tråkigt. tyvärr...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:24:58  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det som med alla olika produkter att det passar vissa och vissa inte. Jag kör själv ett par M3 Avantgarde ihop med processor och slutsteg från Primare med vilket ag är väldigt nöjd.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:29:22  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Får väl fylla i lite från föregående talare...
Med Audiovector är matchningen mellan CD/förstärkare/kablar osv mycket viktig. Jag har Copland rörförstärkare/CD-kombo och tycker inte alls att det ger den beskrivningen av ljudet som vissa innan mig påtalat
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:33:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Äsch glöm att uppgradera dom, lyssna istället på Revel F30! Kostar en slant (ca 43' nya) men det finns ett demoex på Best Sound.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:51:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag lyssnade på både M3 Super och Avantgarde för ett tag sen och får nog oxå instämma, känns att det saknas värme och liv i dom, mycket energi men lite dåligt sammanhållet..

Och visst är det viktigt med rätt elektronik, men en högtalare av klass ska kunna prestera med olika typer av produkter om dom är av bra kvalitet.. Och självklart är det du som kund som ska bestämma om du tycker om dom eller inte, och inte vi andra, men några underverk är dom inte...

/Martin
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:54:58  Show Profile Send Rebo a Private Message
Akhenaton: Ljust, utan kropp i mellanregistret och utan värme. Slankt och avskalat??? Hittade det här i arkivet, det är skrivet av dig

”Det han lyssnar till är en uppsättning bestående av ett par Audiovector m3 avantgarde, en arcam cd fmj cd 32t tillsammans med en Krell 400xi som är helt oinspelad(mindre än en timme) och dessutom kall. Kablaget är Nordost Red Dawn revII, både högtalarkablage och signalkablage och eftersom Arcam inte erbjuder balanserad koppling är det kopplat obalanserat.

Jag slår mig ner i lyssningsoffan och Ingmar sätter på en låt från en av hans referensskivor som jag inte kan namnet på men som jag hört i en hel del system. Det tar inte lång tid innan jag också sitter med ett stort leende på läpparna. Jag har ALDRIG, och då menar jag ALDRIG, hör något system låta så bra i det inre lyssningsrummet hos Ingmar. Musiken har ett basfundament som jag inte trodde var möjligt. Det är neutralt, avslappnat och grymt homogent. Det som verkligen slår en är framförallt den perfekta basen, den otroliga homogeniteten och att ljudet släpper totalt från högtalarna. Inget sticker ut, inget låter vasst, inget att irritera sig på. Bara musik!”

Jag menar också, visst är väll 400xi och cd32t ok, men det finns bättre.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:01:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Han kanske har kommit till insikt på senare tid
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:03:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
hehe, kanske det... eller bytt öron.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:18:09  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Har lyssnat på Audiovector hos Ågrens i Göteborg under ett par års tid, Bl.a M6 nånting för 76000. Men det har alltid låtit kallt, hårt, oengagerat och aldrig riktigt släppt. Åkte ner till Danmark och lyssnade på en M3 nånting och ett par Audiovector 6(numera mina) och djar. Skulle vilja hålla med Akhenatons gamla mening från arkivet. Annan miljö med annan ideologi bakom kringutrustningen gjorde om dom till en annan division. Och mitt referens system har jag Mirage M3si som ideal.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2003/11/21 12:18:58
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:21:43  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag var inne hos ljudmakarn häromdagen och fick mig en fin demo av Meridians nya CD-spelare, en 150 Watts integrerad BAT och Audiovector S6 högtlare för c:a 80 000.

Vi spelade bl.a. israelisk techno (Infected Mushrooms) och jag har sällan hört denna typ av musik spelas med en sådan kontroll på höga ljudnivåer. Klart kul upplevelse. Sen är det kanske inte min typ av högtalare för annan musik på vanliga ljudnivåer. Jag kan tycka att den är lite överdrivet luftig i diskanten. Men det är kanske en vanesak.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:36:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
inga audiovectorer låter bra


Tycker Ekman....

I varje fall, lyssna på signature eller avantgarde. Jag tycker dom modellerna låter väldigt trevligt. Åtminstone de gånger jag provlyssnat på dem. Bilda din egen uppfattning, alla har olika smak och uppfattningar vilket märks särskilt tydligt i denna tråden.


mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/11/21 12:37:08
Go to Top of Page

Ljudmakarn
Member

52 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:43:00  Show Profile  Visit Ljudmakarn's Homepage Send Ljudmakarn a Private Message
Ett tips är att bi-ampa istället för att köra NAD stegen bryggkopplade...

Ljudmakarn AB
Drottninggatan 90B
111 36 Stockholm

08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se

Följ oss på facebook!
http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:44:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Akhenaton: Ljust, utan kropp i mellanregistret och utan värme. Slankt och avskalat??? Hittade det här i arkivet, det är skrivet av dig

”Det han lyssnar till är en uppsättning bestående av ett par Audiovector m3 avantgarde, en arcam cd fmj cd 32t tillsammans med en Krell 400xi som är helt oinspelad(mindre än en timme) och dessutom kall. Kablaget är Nordost Red Dawn revII, både högtalarkablage och signalkablage och eftersom Arcam inte erbjuder balanserad koppling är det kopplat obalanserat.

Jag slår mig ner i lyssningsoffan och Ingmar sätter på en låt från en av hans referensskivor som jag inte kan namnet på men som jag hört i en hel del system. Det tar inte lång tid innan jag också sitter med ett stort leende på läpparna. Jag har ALDRIG, och då menar jag ALDRIG, hör något system låta så bra i det inre lyssningsrummet hos Ingmar. Musiken har ett basfundament som jag inte trodde var möjligt. Det är neutralt, avslappnat och grymt homogent. Det som verkligen slår en är framförallt den perfekta basen, den otroliga homogeniteten och att ljudet släpper totalt från högtalarna. Inget sticker ut, inget låter vasst, inget att irritera sig på. Bara musik!”

Jag menar också, visst är väll 400xi och cd32t ok, men det finns bättre.



...Ooops

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:31:16  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kanske vände vinden?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:35:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Rebo

Jag märker på vissas kommenterar att jag kanske skulle förklara det inlägget. Det lät jävligt bra! Då när inlägget skrevs så var det det bästa jag hört i ingmars inre lyssningsrum. Om man matchar ett par m3 avantgarde rätt så kan dom spela musik. Jag vill dock påstå att skälet till mycket av välljudet i den kombinationen berodde på Krell 400ix och att Arcam fmj cd23t passar mycket bra till just krellen. Nu är det ju lyckligtvis så att efter inlägget så har jag hört hur bra det verkligen kan låta, och jag har därför numera helt andra referenser!

Jag råkade nämligen byta M3 avantgarde mot ett par Sonus Faber Cremona Auditor i samma lyssningsrum. Och då märkte jag vad jag missat! Nämligen LJUDBILDEN, PLACERINGAR, KROPP, KLANGBILD och värdet av ett bra mellanregister!!!!! Och detta med ett par högtalare som kostar ett par tusenlappar mindre än m3 avantgarde!


Kort sagt, jag har inte nya öron, bara nya referenser för god hifiåtergivning.



Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:37:40  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"Audiovector spelar ljust, utan kropp i mellanregistret och utan värme. Slankt och avskalat. Vilket lätt blir tröttsamt och tråkigt. tyvärr..."

Detta stämmer in på alla Audiovector högtalare jag hört, även m3 avantgarde.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:42:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Som sagt smaken är väldigt olika och man ska självklart provlyssna mycket och länge innan köp.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:48:27  Show Profile Send Rebo a Private Message
Då kanske Cremona Auditor är bättre än vanliga cremona? Den senare har inte imponerat på mig, trots dyr krell elektronik. Saknade lite renheten i diskanten/mellanregister, ljudet har inte velat släppa riktigt och lite detaljfattigt :/ Resten var väll ok dock.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:59:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Rebo

Jag antar att du baserar du denna utvärdering av Cremona på en längre tids lyssning i ditt eget lyssningsrum men skivor och elektronik som du är väl bekant med För om du baserar denna utvärdering av Cremona på något du hört några minuter i ett lyssningsrum du inte känner till, tillsammans med elektronik du inte känner till och skivor du inte känner till, under en demo på en mässa så är dina intryck allt annat än tillförlitliga. Speciellt om du aldrig har hört varken krell eller Cremona var för sig innan?

Jag har dock aldrig hört Cremona mer än under oordnade förhållanden på en mässa så jag vågar inte dra någon slutsats alls av hur dom låter just p ga att hur grejer låter på mässor är så otillförlitligt.

Cremona Auditor och Audiovector m3 avantgarde har jag dock haft hemma i mitt lyssningsrum båda två och känner därför att jag bättre kan ge en rättvis bedömning åt skillnaderna mellan dom i mitt lyssningsrum.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000