Author |
Topic |
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 14:08:44
|
visst lite dyra e dom och just BeoLab 6000 är ett bra exempel på överprissatta B&O prylar Beolab 4000 är betydligt bättre trots att de har nästan samma specar på pappret i mitt tycke är de vansinnigt snygga dessutom. Priset...nja det är rätt dyrt kostar nog runt 18 000 tror jag, men då var vi där igen biampade tvåvägare i vansinnigt stabil Alulåda som dessutom agerar kylfläns. Elementen är visserligen långslagiga men med bara 11cm diameter så är det, för att använda ett Hi-Fi & Musik uttryck, inget som skrämmer elefanhjordar på flykten :-) vid normala nivåer så låter de därimot inte så dumt. Fördelen med B&Os högtalare är att de ofta är lätta att ställa upp och integrera i ett normalt möblerat rum, deras vägghögtalare(tillverkas inte längre) var såklart konstruerade för att dra nytta av väggens "basförstäkning".
Visst finns det kompromisser i konstruktionen mellan välljudet och möblerings vänligheten men frågan är om man inte tjänar in en del av det om man har ett normalt rum där man inte kan/får/vill ställa upp grejerna optimalt och inte kan jobba med rumsakustiken. B&O konstruerar ju så att det ska låta OK i normala rum och det är väl lite av konstruktionsfilosofin bakom Carlssonhögtalarna också. Sedan betalar man kanske 20% mer för att det ska vara snyggt också.
Nu håller jag med om att B&O högtalarna (möjligtvis undantaget BeoLab 5) inte är särskillt prisvärda men B&O elektroniken tycker jag är riktigt bra (BeoSound 9000 undantaget) och de billigare japantillverkade beosystem som tillverkades under 80-talet är nog de produkter som fått B&O-namnet att klinga illa i audiofilöron de är nämligen rena skiten. dock tycker jag att David Lewis som har designat B&O sedan BeoSystem 2500 (de stående med glasluckor) inte är i närheten av Jacob Jensens snygga design (70 och 80 tal med mycket polerad alu och krom). Men den diskussionen kan vi ta på ett design forum.
Är det föressten någon som kan rekomendera ett par snygga stativare att koppla på min BeoCenter 9300 har funderat lite på Elac 310 Jet men fler förslag är alltid välkomna innan jag ger mig ut för att lyssna. BeoCenter 9300 har föressten 80W förstärkare så stativare som kräver mycket effekt kanske inte passar? eller tror ni det hade funkat med ett par Dynaudio 1.1 eller kanske ett par beg B&W N805?
Melker
Edit:
Min fråga hör kanske inte hemma här på Nyhetsdelen så har ni tipps så kan ni ju PM:a till mig. |
Halmstad |
Edited by - Melker on 2003/11/27 14:10:28 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 15:07:41
|
Det finns ett om och men med ICE-power förstärkarna. Dom skall enligt B&O spelas in i 100 timmar.(Att t.o.m B&O säger det tycker jag säger en del). Skulle vilja säga 200 timmar. Har sådana själv. Dom låter tunt, orkeslöst, trist, ljus och allmänt dåligt i början. Tror inte jag har hört större skillnad på någon annan produkt före och efter inspelning. Har inte en susning om B&O verkligen skulle ha tid att spela in högtalarna till butikerna. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 15:08:21
|
Tycker DVD'n luktar LOEWE. Undrar om det inte är samma i olika skal. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 15:49:47
|
MartinH: Ta inte illa upp nu men är du en av dem som har inprentat i huvudet att hifi ska vara 443*400*15cm och vara grått eller mattsvart? Jag kan inte hjälpa er med tråkig smak eller ni som bara saknar sinnet för design.
B&O keep up the good work |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 16:28:05
|
Absolut inte, de produkter jag har som referencer har oftast inte dom formerna eller färgerna så det är lugnt.. Men jag hyser inte nån förkärlek till detta designmärke....
Och jag uppskattar design på produkter, och jag tycker en del av B&Os produkter är riktigt snygga, men däremot tycker jag inte dom låter speciellt roligt och inte presterar den ljudkvaliten som många tror att märket har, dom har inte ens speciellt mycket bättre kvalitet på sina produkter än nått annat japanskat eller holländskt som finns idag..
Många som köper B&O idag tror nog att dom får riktigt bra hifi och det är inte konstigt iof, man har lyckats inför en kvalitetsstatus och kapitalststus i märket och då uppfattar den vanlige konsumenten märket som det bättre man kan köpa, en smart marknadsföring helt enkelt... |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 17:02:30
|
MartinH: Och vem har sagt att japanerna alltid gör dåliga saker... men det är klart du syftade väl på Accuphase? |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 17:09:42
|
Nja jag tänkta mer på tv apparaterna tex... |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 17:18:19
|
MartinH: Ja där håller jag med B&Os marketing är ju i värdsklass. Varumärket är starkt som Apple eller Rolex och de verkar ju jobba hårt på "pride of ownership" som det heter. Själv föll jag nog mest för känslan när man håller i deras fjärr, lite som amplifixens tunga gedigna och gosiga fjärr.
Nu börjar ju beg.priserna bli ok på B&O jag lyckades hitta min 9300 för 6000 inkl Beo4 fjärren. och jag tycker definitivt att den låter 6000 bra :-) fast det är klart jag hade nog inte varit lika begistrad om jag hade betalt nypriset då den fanns (fram till 2000) dvs 19500:- oklart om det inkluderade fjärren. |
Halmstad |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 17:19:04
|
hmm Nej Martin du får bättre bild när du köper B&O (min personliga uppfattning givetvis) Jag tycker att Loewe och B&O är dött lopp men sen är det en klyfta ner till resten.. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 17:59:01
|
Minns hur jag stötte ihop med en av B&O's japanska högtalardesigners för en massa år sedan på NK. Dom gjorde ( med japansk brytning) " No, månitor. Wi bild loudspeaker with månitortype sound" Öhhh? Yes, månitortype sound What's that? No, månitor, månitor type sound. Blev helt övertygad om att dom var på rätt spår med sin utveckling av högtalarna efter detta möte. ;-) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:18:47
|
Att B&Os design och kvalitet inte går ihop är ju ingen nyhet, samtidigt är det lika lätt att hålla med om att designen på de flesta apparaterna inte är mycket att hurra över heller. Visst önskade man lite mer fantasi och kreativitet ibland. Jag skulle dock tro att detta beror mer på branschens och kundernas konservatism snarare än att det är omöjligt. En seriös stärkare skall vara svart eller aluminiumfärgad och påminna om en skokartong annars är den suspekt verkar det som. |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/12/12 14:13:15 |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 06:03:54
|
Bravo: |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 06:28:07
|
"Jag kan inte hjälpa er med tråkig smak eller ni som bara saknar sinnet för design."
Om denna cdspelare var ett mått på god smak så är jag glad att jag i så fall har rätt taskig smak.
Det var bland det fulaste jag sett. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2003/11/28 06:28:36 |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 11:26:16
|
hej alla, det var ju roligt att så många var intressearde av denna tråd. Tyvärr var ju tanken att informera om den nya DVD:n och inte starta en pajkastnings tråd.
Jag hoppas ingen tagit illa upp av denna tråd. (jag själv har absolut inte gjort det) den har ju ändå varit på ett ganska lungt stadium. Men jag tycker ändå att det börjar spåra ur. Mvh: W |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 13:14:36
|
MartinH: Så B&Os TV skulle inte vara särskilt bra? Har du någon erfarenhet av apparaterna? Har haft en hel del olika tv apparater och det finns ingen av dom som har slagit mina föräldrars 15 år gammla B&O tv på fingrarna (då jämför jag pris/prestanda/design/hållbarhet etc). Vilken kvalitet den har! Jag är lika imponderad av den Tvn varje gång jag använder den. Särskilt av att ljudet kan vara så bra i en gammal tv... |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 13:38:18
|
Nej , jag har aldrig sagt att B&Os tv apparater är dåliga, och JA, jag har rätt bra erfarenhet av tv apparater överlag..Så jag vet mycket väl hur dom är och det är inte nått annat än Philipsrör som sitter i dom.. Men visst har dom gjort en del tv apparater som har varit bra i ljud och dylikt, men det har även en hel del andra och dom utmärker sig INTE på nått sätt annat än i designen...
Och det är ofta så att gamla tv apparater låter bättre än nya, de gamla hadde oftast bättre lådor ( trä m.m. ) som inte finns i dagens plastlådor.. Och kvalitet är inte nått som är från exemplar till exemplar och inte speciellt märkesbundet, och tar du de flesta större tillverkare så ligger kvaliten ganska lika..
/M |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 14:14:35
|
Innehåller inte de flesta TV-apparater standardkomponenter? |
Bravo |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 14:16:08
|
Jo helt rätt.. Och B&O har nog inte tillverkning av speciellt mycket annat än skalet... |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 14:44:14
|
B&O:s TV-apparater är hur bra som helst tycker jag. De både låter bra, har bra bild och är snygga. Kan inte tänka mig att de bara innehåller standardkomponenter.... |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 15:15:04
|
Visst visst, det gamla tjatet att det sitter en philips tv inanför skalet har man ju hört till leda. Säger alla som tror sig va experter. Men du kanske inte kände till att det finns olika kvalitet på bildrör? B&O, och ytterligare en tv-tillverkare, betalar helt enkelt mer pengar för sina rör. Bla pga noggranare selektering och högre kvalitetskrav, "andrahandssorteringen" som blir över går till de andra tv-tillverkarna. Och nej, ljudet i den teven jag nämnde har inte högtalarlådor i trä, men däremot rejäla och påkostade element samt komponenter som ingen annan tillverkare orkar sätta dit. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 15:19:57
|
quote: Så jag vet mycket väl hur dom är och det är inte nått annat än Philipsrör som sitter i dom.. Men visst har dom gjort en del tv apparater som har varit bra i ljud och dylikt, men det har även en hel del andra och dom utmärker sig INTE på nått sätt annat än i designen...
Det du säger är precis samma sak som att påstå att alla scyssta cd-spelare i high-end klassen är precis lika under skalet eftersom de använder samma transporter från philips eller pioneer. Följdaktligen så utmärker sig dessa cd-spelare alltså INTE på något annat sätt än designen |
Edited by - jos on 2003/12/12 15:28:18 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 18:35:35
|
jos: Håller med dig! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/13 : 15:27:42
|
Tyvärr visar det dock att du inte vet så mycket om tvapparater, jag har jobbat med sådana produkter under 5 år tidogare och har haft en far som varit hos Sony i 25 år, så jag vet nog en del om sådana produkter....
Och tror du Philips skulle sälja bättre bildrör till B&O än vad man sätter i sina egna apparater ?!?!
Och B&O är ett företag som köper in delar och bygger ihop produkter, men gör en del småsaker själv men i det stora hela så köper man in delar..Vilket många företag gör så det är inte så att bara för det skulle göara det sämmre, men däremot så lever det kvar hos många att bara det står B&O på fronten så är det hur bra kvalitet och prestanda som helst..Och det ligger i stor del på en bra marknadsföring från B&O...
Men titta på vad konkurenterna presterar för samma pengar så ser man ganska snabbt att det inte är så speciellt med deras produkter...
Så för min del så har jag ganska mycket kött på benen, har ni det ???
/M |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/12/13 : 15:41:12
|
MartinH: Hemma har vi en Philips 32 tums widescreen för ca 20000 kr och det skulle absolut inte förvåna mig om den slår B&O apparater för den dubbla pengen. Dock inte ljudmässigt kanske... Ice power förstärkarna är väl en egen produkt och dom är väl ganska bra. Beolab 5 är den enda produkten som jag personligen tycker är prisvärd trots prislappen. Beolab 4000 är också ok. Men deras cd-reciever är ju mest skit. Helhetsintrycket av Tv-apparaterna tycker jag också är bra. Dvs bild, ljud, design och kvalité. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/13 : 23:52:22
|
suck..
jag upprepar:
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Så jag vet mycket väl hur dom är och det är inte nått annat än Philipsrör som sitter i dom.. Men visst har dom gjort en del tv apparater som har varit bra i ljud och dylikt, men det har även en hel del andra och dom utmärker sig INTE på nått sätt annat än i designen... --------------------------------------------------------------------------------
Det du säger är precis samma sak som att påstå att alla scyssta cd-spelare i high-end klassen är precis lika under skalet eftersom de använder samma transporter från philips eller pioneer. Följdaktligen så utmärker sig dessa cd-spelare alltså INTE på något annat sätt än designen. |
|
|
Topic |
|