HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 B&O's nya dvd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:49:41  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
En riktigt läcker maskin!! Vet inte om den låter bra än då jag bara sett den som ett förstadie exemplar, men den var ruskigt läcker att ta och titta på. Men enligt rycktena ska den vara något i hästväg att spela cd för att vara en dvd också.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:23:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Inga bilder eller fakta ???
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:43:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kul om B&O nu börjar göra produkter som låter bra och siktar lite mer på de hifi och hembiointresserade!
Beolab 5 är ju riktigt bra. De ska även komma ut med en mindre högtalare som heter Beolab 3.
Go to Top of Page

Enis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:11:27  Show Profile  Visit Enis's Homepage Send Enis a Private Message
Bilder och viss fakta kan ni hitta här: http://www.beoworld.co.uk/

/enis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:53:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Habegär?

Jag tycker den ser ut som någonting E.T. landade med.

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:45:59  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
jag gillar den..
men visst gillar man 1 kubikmeter krell-steg kanske inte detta är något?
jag kommer med mer info när jag vet mera...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:43:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Skulle den vara snygg......
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:24:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gränslöst ful!
Hoppas att den inte låter som den ser ut, men å andra sidan det är ju en B&O....

Bravo
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:33:22  Show Profile Send JohanH a Private Message
nanananaBATMANnananananBATMAN

kunde inte låta bli...

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:48:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det är nog som vanligt med B&O, snygg och inovativ design, men ett ljud som inte når upp till priset och utseendet...

Så har det alltid varit och kommer nog att vara ett bra tag, dom har nog inte speciellt stora ambitioner att slå sig in i väljudsmarkanden, utan vill arbeta med lifestyleprodukter som man alltid gjort...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:52:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Ja det är nog som vanligt med B&O, snygg och inovativ design, men ett ljud som inte når upp till priset och utseendet...

Så har det alltid varit och kommer nog att vara ett bra tag, dom har nog inte speciellt stora ambitioner att slå sig in i väljudsmarkanden, utan vill arbeta med lifestyleprodukter som man alltid gjort...

Undantaget är väl Beolab 5 då!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:29:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Näe inte ens dom är undantagna detta koncept, för dom är iof inte ens snygga !! Viist låter dom nog bäst av alla B&o högtalare hittils, men låter dom för 140 000:-, knappast !!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:33:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du kan ju inte räkna dom som en ren högtalare för 140 000 kr. Då kan du ju givetvis få bättre. Det är ju aktiva högtalare. När du köper Beolab 5 får du ju trots allt slutsteg på köpet.
Sen alla som har lyssnat på beolab 5 har gjort det i en B&O affär med deras dåliga cd och med skitkablar. Om man kör dom med en riktigt bra cd och signalkablar blir dom ju givetvis ännu bättre!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:17:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo iof så får du förstärkaren med på köpet, det håller jag med om, men hur bra är den då ??? Och visst kan dom nog höja sig lite med bättre elektronik framför, det gör ju alla produkter av viss kvalitet.. Men är dom fortfarande värda det hutlösa pris som det tas ut för dessa svampar ?!? Ja det får iof köper beakta...
Men jag kan lova att jag skulle kunna plocka ihop en förstärkare och ett par högtalare för mindre pengar som låter bättre, dock är detta en lifestyleprodukt och mycket av priset är för namn och design...

Men jag hörde nån som inspekterat elementen i dessa "underverk" och kommit fram till att det är rätt enkla standard kompenenter... Men detta ska jag inte ta gift på för det är som sagt en annan som nämt det...

/M
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:15:47  Show Profile Send pekka a Private Message
quote:

Jag har en av B&O sista
skivspelare BEOGRAM 8002 som låter jävligt bra.
Även i jämförelse med min Thorens 126 och OPUS Continuo.
Plus att den är snygg också.

PEKKA
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:42:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Jag tycker Beolab 5 är grymt prisvärda! och ice power förstärkarna är nog inte kassa...
Och visst höjer sig alla produkter med bättre cd-spelare och kablage framför men dom high end högtalare man lyssnar på körs ju alltid med bra cd-spelare och kablar. Någonting inte Beolab 5 körs med när man får lyssna på dom. Jag blev ändå imponerad!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:26:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
När jag lyssnade på dom så var det iof inte heller speciellt kul elektronik framför dom..Men imponerande, jo när det gäller inovativ design och lite kul teknik..och visst låter dom bra, men inte i närheten av pengarna.. Men iof gör inte en hel del highend produkter det heller...

/M
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/24 :  11:21:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Men det jag är nyfiken av. När du säger att dom inte låter i närheten av pengarna menar du då att det finns slutsteg + högtalare som låter mycket bättre än beolab 5 för 140 000 kr?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:00:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det säger jag att det gör det säkert... men visst jag har inte haft ett par hemma och testat själv mot ett par högtalare och förstärkare för samma pengar.. Men jag kan nog vara ganska säker på det, dock så är ju alltid smaken olika när det gäller ljud så det som jag tycker är bättre är det inte säkert att du tycker är bättre...

Men 140Tkr är mycket pengar och man kan få riktigt bra grejer för dom pengarna... B&O är B&O, ett företag som jobbar med mycket design och har kunder som primärt vill ha smidiga lösningar och designmässigit vackra produkter, man inriktar inte sig mot highend kunden. Däremot är deras Boelab5 den mest ambitiösa produkten hittils och det är en bra högtalare !! Men motsvarar den sitt pris i ljudkvalitet ?!?! Näe inte enl mig, men det är iof inte en produkt som jag skulle kunna tänka mig heller...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:02:56  Show Profile Send Saro a Private Message
Visst är B&O spelaren snygg. Om man tittar på så mkt annat på marknaden som är FULT. Lamm, Krell, Audio Research, Accuphase är snygga men har frortfarande samma standardlådor som yamaha (möjligt lite tjockare plåt) det går att fortsätta länge och en sak är säkert: Ska jag släpa hem Lamm monoblock för 190k (visst kostar dom det?) så får nog Lamm lacka dem högblanka först, MINST. Förmodligen bygga nya lådor!!

Nä B&O är snyggt men låter som sagt inte så bra. Kanske borde andra tillverkare ta å rycka sig i kragen lite om det ska till att släpas in slutsteg och diverse cdspelare i vardagsrummen runt om i världen i framtiden!!.

Så mkt kostar det inte att ändra formen, bygga av lite tjockare alu och kosta på lack, chrom och gimmande ögon :)

Fy fan för nästan alla tillverkares designers!!!!!!!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/11/26 :  22:52:21  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag tycker inte att BO prylar är så vansinnigt dyra. Kolla vad man får för pengarna, en BeoSound 3000 är ju inte bara en CD utan tuner och preamp också priset på det är runt 16000 dvs ca 5300 per del. Hur mycket Hi-end får man egentligen för sådana pengar? Sedan är högtalarna deras svaga sida men de är ju aktiva och biampade internt så priset är inte skyhögt. Beolab 8000 tex kostar ca 30 000 och då får man vad som kan jämföras med stativhögtalare (beolab 8000s lådvolym är bara 5.3 l och fysikens lagar gäller tyvärr alla) med dubbla 4" och 3/4" dome dessutom aktiva med 2st 143W förstärkare per kanal. Man kan nog jämföra det med en stativare i dryga 10 000 klassen och ett eller två steg. Vad gäller deras kablar så är de ganska dyra men det är balanserat och duktigt skärmat i deras PowerLink-kablar. (kolla på beotech.co.uk)

BeoLab 5 kostar visserligen MYCKET men även där så ingår ju ICEpowerförstärkare på totalt 2500W per kanal (250 W till diskant, 250 till 7.6cm mellanregister domen, 1000W 6.5" midbas, 1000W till 15"basen), DACar, volymkontroll och aktiv rumskorrigering i basen. Därmed inte sagt att man måste strunta i hur man ställer upp dem. Dessutom så har KEF haft ett finger med i spelet när de utveklades åtminstone om man kan lita på uppgifterna från Beoworld.co.uk.

Wad gäller ICEPower så finns det mycket kul att läsa på www.icepower.bang-olufsen.com kolla in vilka tynga namn som finns på deras "reference"-länksida dvs företag som licensierar eller funderar på att licensiera tekniken.

Ja jag är medveten om att det framgår att jag gillar B&O men va´fanken det var kärlek vid första ögonkastet för ca 15 år sedan och nyss har jag äntligen fått tag i en gammal (-97) så nu kanske jag kan bli botad från B&O bacillen :-)........Eller är det vanebildande??

Melker

Halmstad

Edited by - Melker on 2003/11/26 22:57:16
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/27 :  08:17:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men har vi inte lärt oss att höga watt tal och dylikt var nått som försvann på -80/90 talet...
Och att hitta grejer för runt 5000:-/del som låter bättre än en Beosound är nog inte så svårt...

och visst få man jättetrevliga designade anläggningar för en massa pengar hos B6O, men man har aldrig fått ljudkvalitet för det man betalar, men det förväntar man sig iof inte heller.. Man betalar en del för designen och det är väll OK, bara man är medveten om det för annars har man nog bedragit sig själv lite....

/Martin
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/27 :  09:49:05  Show Profile Send Saro a Private Message
MartinH: Så vi konsumenter ska tåla att nästan ALLA tillverkare väljer den absolut billigaste och tråkigaste vägen på sina produkter? Slutsteg har sett ut i princip på samma sätt sedan begynnelsen.

Att desing kostar massor med pengar är inte riktigt sant. Ett snyggt slutsteg kan vem som helt rita så det är inte frågan om att ha en dyr designer anställd. Lite tjockare aluminium kostar väl lite extra men å andra sidan så kostar inte komponenterna i de största monoblocken ens en bråkdel av vad det slutliga priset är.

Jag har ett trevligt exempel på bra design och välljud. De få på detta forum som provat kan intyga att för 16 000:- som denna kostade när den var ny är det väldigt svårt att få något bättre för.

Ezon Cdplayer 1

Även monoblocken står sig bra mot kvalitets slutsteg så som lite äldre, mindre krellar. Dessa kostade 20 000:- paret om jag inte har helt fel.

Ska man verkligen acceptera att för över 100 000:- så ser saker ut på detta sätt:

En sådan låda kostar just inget för det företaget att köpa in.

Nä mer av:

Där är iaf fyra som förstått att det går att kostapå lite extra när det stiger i priserna.
Jag tycker att det börjar bli ganska tröttsamt att kunna gå på claesohlssons och kika på väckarklockor som har mer genomtänkt design än monoblock och cdspelare för 100-200-300-400 000:-. Hallå där!!!

Jag kan tom gå och köpa en SNYGG ny bil med bra prestanda för de pengar jag kan köpa ett slutsteg som är asfult!!. Jag skulle kunna köpa farsans hus med värmepump, golvvärme, bastu, yacussi (stavning?) nytt kök, nytt golv, varmgarage och vacker tomt för de pengar vissa slutsteg kostar. OCH FORTFARANDE SÅ SER SLUTSTEGET FÖRDJÄVLIGT UT.

Nä fy fan. Jag fattar inte att folk accepterar det. Jag vill se den som köper en bil för 500 000 som är mattsvart, form som en skolåda och dåligt chassi.

tack för mig!!

Edited by - Saro on 2003/11/27 10:00:05
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:13:09  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med att man får betala för design på B&O, men för den sakens skull så behöver det inte låta dåligt. Men de säljer ett koncept med sina bild/ljudanläggningar och B&O prioriterar användarvänligheten och det får man oxså betala för.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/11/27 12:14:25
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:27:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
MartinH: Som B&O ägare måste jag försvara mig lite nu.
Jag kan hålla med om att alla produkter som B&O har gjort inte är super bra jag tycker tex inte att Beolab 6000 är värda sina slantar. Men att tycka att Beolab 5 låter dåligt för pengaran förstår jag inte. Det jag tror och kan förstå är att undermedvetet ligger det ett illatyckande om B&O som gör att man har svårt att inse hur bra det låter. Jag kan erkänna att om Mark (inte Mark Levinson) gjorde ett par högtalare som var hur bra som helst så skulle jag ha svårt att acceptera detta. (hoppas jag inte är för elak nu.)

Men Martin om du inte tror det låter bra får du gärna komma hem och lyssna på min Beosound 3000.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:31:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Precis, B&O har en helhetslösning i sitt koncept.. Och dom tar betalt för sin design på produkterna, och självklart tar man betalt för sitt namn som alla kända profilmärken gör. Och det är inget fel i det alls, vill kunderna betala för det så är det deras val.
Men komför guds skull inte och säga att det är BRA hifi som står sig mot motsvarande produkter i samma prisklass, för det gör dom inte...

Läckra skapelser med vettig prestanda, men dock lite för dyra för vad dom presterar...

Och för mig så är Ezons grejer bland det fulaste jag nånsin har sett, men det är min åsikt och smaken är ju som sagt...

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000