HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Philips MFB högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bstr
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:04:24  Show Profile Send bstr a Private Message
Är det någon som har lite ytterligare information om Philips MFB 544 högtalare. Har läst lite mest på hollänska sidor om dom, var det någon typ av "highend" högtalare på den tiden?
Har ett par Dux SX6544 med orginalbruks och kopplingschema som är samma högtalare som Philips MFB 544 i garderoben, är det något värde i ett par dylika?

Stefan

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:04:23  Show Profile Send freann a Private Message
Jag hade för *många* år sedan en liten tvåvägare i Philips MFB-serie. Skojjig liten sak som kunde spela mycket - och bra - bas. De lät helt OK, men inte mer. De största modellerna lär ha låtit bra - är dina tre-vägare?

/freann
Go to Top of Page

bstr
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:59:38  Show Profile Send bstr a Private Message
Ja dom är trevägare
1 st AD8067 8" bas
1 st AD0210 2" mellan
1 st AD0160 1" disk.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:15:45  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Ja hade i min "ungdom" dom största MFB-högtalarna, anv. bla av SR som studiomonitorer. Tre inbyggda slutsteg 15+35+50 W som drev elementen aktivt.

Den stora pointen med dessa var MFB-tekniken (Motional Feed Back) som bestod av en återkoppling via en accelerometer på baskonen. Detta gav en enormt bra basförmåga dock var diskant/mellan reg sisådär.

Min far som arbetade på Philips hade ett par små MFB-högt som lyckades klämma fram riktigt dup bas, mina störres basförmåga har jag ännu inte lyckas överträffa trots subbar med 100-tals watt..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:53:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du kan få runt lusentappen för dom hos entusiaster...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:28:22  Show Profile Send flintan a Private Message
http://www.mfbfreaks.com/ENG/index1.html
Du kanske redan har läst på den sidan.?
Jag hittade EN st Philips MFB 541 på secondhand för ett tag sen. Imponerande ljud med tanke på ålder och storlek. Skulle vara kul att ha en till (stereo...)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:49:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har ett par som skall renoveras (nya elyter) när tid ges, bättre kondingar i signalkedjan, nyare, bättre? transistorer och annat som kan göras...har även lekt med tanken att driva disk/mellan med 15W rörsteg istället :p

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000