HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LC audio Zapsoluet funderingar - Med bilder!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:35:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hallå!

Har någon erfarenhet och tekniskt kunnande om dessa Zapsolute steg? Jag har ett Zapsolute Mk4 2*80w. Dessa steg har ju dubbla par högtalar utgångar sk. virtual biamping tror jag det kallas. en för bas och en för diskant per kanal. Effekten anges till 2*80w på steget. Fram till nu har jag ej haft problem med dubbla par utgångar då jag kört biwire men kommer nog att byta till högtalare med singelwire och då uppstår frågan vilken utgång man ska använda från steget eller om det behövs omkopplingar i dem.

Per100 här på forumet meddelade mig tidigare om något att det gick att dubbla effekten per kanal om man kör singelwire på kablarna men att han ej fått riktigt svar av LC audio hur man skulle göra.

Vad nu in på deras sida och läste, hittade många intressanta svar i deras FAQ avdelning. bla. detta
"Ja det har du, men det kører kun ren klasse A, fordi du har adskilt bas og diskant, og hver udgang derfor har mindre at slæbe på. Men du har rent faktisk 2 X 78 W til rådighed pr. kanal.
"

Någon annanstans stod det att ett steg med angiven specifikation på 2*80w (2*78w) faktiskt kan köras som 2*160w!?

Vad jag förstod så är det inte 2*80w på steget utan 2*80w per kanal...vet någon om detta verkligen stämmer, iofs så kommer det ju från deras egen sida men det låter ju onekligen bra.

Sedan om någon har kunnande om dessa steg, hur gör man för att koppla ihop dem med högtalarna och med singelwire kabel? behövs det modifieringar för detta? modifieringar för att få ut de uppgifter som säger 2*160w?

Jag har slutligen mailat LC audio, vet av tidigare erfarenhet at svar från dem kan ta tid så därför skickar jag upp denna fråga här och ser om någon har svaren.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/11/14 00:14:05

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/13 :  08:39:18  Show Profile Send Per100 a Private Message
Som referes, så säger Lars Clausen längst ner i denna "tråden" ATT det går men inte HUR riktigt.

http://www.lcaudio.dk/data/qna7.htm

Så vi är många som undrar...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:49:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För det första så tror jag att det är bäst att ringa, mail verkar ta en evighet.

Sen undrar jag om inte de olika versionerna har blivit lite sammanblandade. Jag har för mig att ditt resonemang gäller endast 120 W monoblocken som har flera transistor moduler och där man kunde ha ett block om 80W och ett om 40W för biamping. När jag köpte mitt gick inte det du beskriver att göra på 80w versionen, men det har kanske ändrat sedan dess.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/13 :  19:59:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har fått svar från LC audio, faktiskt väldigt snabbt denna gång och fick som svar på mina frågor följande:

- På frågan vilken utgång från steget man ska använda för singelwire var detta:
"Så skal du bruge hoved udgangen, dvs. den der før var Mellemtone / Diskant udgang. Men check lige først om der sidder RC led i BASS udgangen, ellers kan den ikke tåle at stå åben."

- På frågan om det verkligen stämmer att detta steg verkligen kan leverera 2*160w:
"Nej, den kan så kun give 1 x 160 W, da de to udgange i hver kanal kun an køre i samme fase, mens brokobling kræver modfase"

Ok, då förstår jag ungefär, men vad jag ej vet med mina ytterst begränsade kunskaper inom teknik är:
Vad menas med RC led i bas utgången? Hur kollar man detta?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/11/13 20:00:04
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/13 :  22:37:12  Show Profile Send A8 a Private Message
Han menar att det skall sitta en konding i serie med ett motstånd på utgången.
Öppna steget o kolla utgången eller ta ett foto på insidan o posta här så kan vi kanske hjälpa dig.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/14 :  00:12:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, snabbt fixat då jag redan har strippat steget för ett bildreportage jag tänkte posta men inte orkade.

Följer 3 bilder, hoppas ni ser vad det är och vad som finns.

Ena sidan(kanal):


Närbild på utgångarna:


Överblick på steget:


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:11:22  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag kan bara berätta HUR det ser ut på min fabriksbyggda MK4 80W om det nu är till hjälp.
Anslutet mellan de ÖVRE utgångarna sitter det en kondensator
MKP på 0.1 uf 250v i serie med ett motstånd med kodningen
röd röd guld guld
Denna kond+motstånd sitter på det lilla kortet som hänger på sidan (vid kylflänsarna) och sitter delvis "fritt hängande i luften" mellan + och - till de övre högtalarutgångarna.

Med en sådan lösning förstår dock inte jag hur effekten på de nedre
utgångarna skulle kunna vara 80W. Det övre kortet är ju då outnyttjat.
Så jag ser det som att frågan återigen är obesvarad av LC Audio, men här måste någon annan fylla i så att vi kan få en lösning på detta problem med användande av singlewire.

Men läser man kommentaren från LC:
"Ja det har du, men det kører kun ren klasse A, fordi du har adskilt bas og diskant, og hver udgang derfor har mindre at slæbe på. Men du har rent faktisk 2 X 78 W til rådighed pr. kanal.
"
Betyder detta att det helt enkelt inte går att få 2 x 80W (2 x 78W) klass A vid singlewire (steget har alltså 4 x 40W i klass A vid biwire eller 2 x 40W klass A vid singlewire)?

Edited by - Per100 on 2003/11/14 09:24:30
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:17:59  Show Profile Send Hepcat a Private Message
mangew


Du har rc länk där iallafall.

www.selleri.de
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:04:12  Show Profile Send A8 a Private Message
-Ja, du har en rc länk, och den utgången som har länken skulle jag nyttja till basen så det borde vara okej.
Du skulle iof kanske överväga ytterligare en på den andra men det är lite beroende på kablar o högtalare, om lc audio gjort steget åt dig så får man anta att det är bra som det?

Jag tror det är som de säger att ni har tillgång till full effekt men bara om ni använder bägge utgångs korten.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/14 :  15:32:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, då är det bara att köra med singelwire på den utan RC länk, vad jag förstår är RC länken den lilla grunka som sitter mellan utgångarna på den övre? Det är denna som används til bas och den undre til diskant. Följdaktligen ska den undre utgången användas till singelwire koppling.

Och nej, det är ej LC audio som byggt det är ett hemmabygge men dock har jag uppfattningen att han som byggt grejerna är duktig så jag hoppas att står rätt till och inget har hitils sagt motsatsen för det är väldigt välljudande enligt mig.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/14 :  16:22:02  Show Profile Send A8 a Private Message
Ja!

Bygget ser förövrigt helproffsigt ut så missförstå mig inte.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:03:24  Show Profile Send AndersP a Private Message
Rent spontant tycker jag det verkar lättare att greja till biwiring på dom nya högtalarna än att koppla om det där slutsteget. Jag tycker steget är mycket stiligt monterat och jag hade inte fipplat med det.

Dom flesta högtalare använder paralellfilter och på sånna är det lätt att ta ut separata ingångar från filtret, men man måste byta anslutningsterminalen förstås.
Vissa högtalare har seriefilter och då går det inte att modifiera.

Det är bara att hoppas.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:51:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag undrar om det är värt något att skärma trafopaketet? Ger inte det ett stort magnetfält som kan påverka insignalen?

Hur kan göra det i så fall?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/15 :  10:53:44  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag kan berätta vad som hände mig igår.

Kopplade högtalarna singlewire på de undre utgångarna och lät de övre utgångarna stå öppna (har motstånd + kond i serie på de övre).

Tyckte det surrade en del från själva förstärkaren på ett onaturligt sätt. Riktigt högt surr. Vad kan ha genererat ett sådanr surr?

Efter ett par timmars lyssnande försvann ljudet helt från högra kanalen och ut ur högtalaren kom ett högt brummljud som minskar om man man minskar volymen.

Vet inte säkert om problemet är relaterat till att jag kopplade singlewire men man kan ju förmoda så.

Nu är alltså apparaten sönder. Någon som har en gissning om vad som hänt? Varför det höga surrande ljudet från själva förstärkaren?

Suck. Frakten till Danmark kostar dessutom en del.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/15 :  12:55:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Aj då, ingen singel wire koppling för mig då. Hoppas det löser sig.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:06:20  Show Profile Send A8 a Private Message
Om det surrar kraftigt kan det vara för att steget drar enorma mängder ström och något är riktigt galet.
Jag har för mig LC audio säger att rc länken behövs för att inte utgångs steget skall oscillera om lasten är för induktiv (låg last eller många ohm vid höga frekvenser) så kanske var det det som skedde i ditt fall.
Vad som krävs för att det skall oscillera är beroenda av mycket annat så om steget är hemmbyggt är det nästan omöjligt att säga vad gränsen går.

Kanske värt att kolla om rc länken är riktigt lödd/monterad.

Tips för framtiden till andra somm vill testa är att om steget plötsligt börja brumma stäng av fort som f*n(de brukar klara sig en kort stund innan något går sönder).
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:10:33  Show Profile Send A8 a Private Message
Det kan oxå vara så att lasten på den utgången utan rc länk (ie din singlewire) var för induktiv och orsakade problemet vilket var vad jag menade med att man kanske skulle sätta en rclänk på bägge utgångarna för att vara på den säkra sidan.

Om ni gör det behöver ni inte bygga om steget ni kan lägga länken över kontakterna på utsidan lådan.

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:33:34  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack för feedback A8. Antar att det är en sanken transistor eller IC krets som gått. Apparaten är fabriksbyggd så man får ju anta att allt var som det skall vara rent konstruktionsmässigt. Tyckte det surrat till någon gång även innan testet med singlewire men har antagit att detta är normalt. Så det är inte helt säkert att problemet har med singlewire att göra, även om jag i fortsättningen kommer lyda ditt råd att ordna rc länk även på de nedre utgångarna.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/17 :  10:55:19  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag har pratat med både lc och deras reparatörfirma. Det surrande ljudet beror troligtvis på ett vanligt förekommande fel på zapsoluten - transformatorkablarna sitter inte fast ordentligt. Felet är lätt att åtgärda (liksom att min ena kanal dog förhoppningsvis pga detta och inte för att jag körde singlewire).

För info till de som har lc produkter som någon gång skall lagas så är det en firma i Viborg man skall skicka till.

Frakten för en 25 kg ligger på 470kr inkl moms med schenker för privatpersoner.

Ringde först posten men blev där i princip idiotförklarad för att
jag ville skicka ett paket till danmark samt mycket otrevligt bemött
när jag pratade med kundtjänst. Kundotjänst borde man döpa om dem till. Jag tror hela det bygget sjunger på sin sista vers..

Edited by - Per100 on 2003/11/17 11:21:07
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:45:37  Show Profile Send Per100 a Private Message
De ringde från servicefirman i Viborg. Felet berodde inte på att jag kopplat singlewire utan på att en strömkabel satt löst. Så nu skickar de tillbaks den helt utan kostnad för de menade att det i grunden var en garantisak.
Sen sa han en annan sak, fast han /jag kan ha blandat ihop det. Han menade att det bästa var att använda de övre utgångarna i singlewire. Hade med strömförsörjningen och primär/sekundärspänningen att göra. Han menade vidare att det inte var några problem att lämna de undre "öppna".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000