Author |
Topic |
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/12/02 : 14:34:59
|
gcs:
quote: Mina äldsta skivor är brända i en realtidsbrännare av märket Studer och sedan 1997 bränner jag i en HHB 800
Bravo:
quote: Man slarvar vid avbränningen, realtidskopiering är nog den bästa.
Vad menar ni med en realtidsbrännare /kopiering?
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
jogi
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 15:03:32
|
lol
klockrent inlägg, och sant. |
Att leva är som att borsta tänderna, man måste göra det varje dag, vare sig man vill eller inte.
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 18:01:23
|
Mina äldsta CD-R är från 1998 och ett par av dessa är idag oläsliga i CD- och DVD-spelare. I datorn så går det att läsa dom med viss möda. Dessa skivor är "NoName" och har alltid legat skyddade i sina askar (förutom när jag lyssnat på dom ) i normal rumstemperatur. Har några nyare skivor (3-4 år) som också krånglar på samma sätt. Dessa är av märket "Arita" som ansågs vara väldigt bra på den tiden.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 18:43:01
|
Har en musik-CD som brändes 96 på en PDR-05 som åkt in/ut i både bil o hemmastereo och som dessutom varit utlånad på fest till alla möjliga och omöjliga personer (läs: repig som f*n). Den funkar alldeles ypperligt fortfarande...
Kan bero på att det är en kvalitetsskiva från TDK (CD-RXG), tror den kostade 70 spänn el nåt liknande på den tiden.
Ps, bilden illustrerar endast TDK-CDRXG och inte min specifika skiva jag refererar till... |
Edited by - ollilaboratories on 2003/12/30 18:46:05 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 20:19:32
|
Jag har inte haft problem med en enda skiva vare sig märkes eller noname efter att de fått en lyckad bränning. De älsta är väl 5-6 år nu tror jag. |
www.selleri.de
|
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 16:38:59
|
Jag har bränt en del skivor ett bra tag och har köpt en del billiga för ett par år sen (100st-pack för 200kr ungefär) och en del av dem är väldigt svåra att läsa om det ens går. Inga synliga repor och dyl. dock. De som håller klart bäst hittils i min samling hittils är skivorna med svart yta. En del backuper av mina audioskivor på billigare skivor som jag har ute i bilens växlare håller inte länge, är ju ett ganska hårt klimat för dom.
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 23:06:55
|
Jag läste faktiskt en standard hur man testar livslängd på CD. Man kan säga att detta är inte bra:
1 Fukt
2 Hög temp
3 Ljus
4 Smutsig luft
Vad är problemet?
1 Plasten blir ogenomskinlig
2 Metallskiktet korroderar bort (= guld är bra)
3 Färgen som innehåller informationen tappar stinget (känslig för ljus) |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2004/01/27 23:10:28 |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/01/30 : 23:31:15
|
quote: Att billiga CD-R etc. håller sämre är känt sen tidigare, men att just brända skall vara sämre än motsvarande pressade från fabrik, låter osannolikt. Mvh, SRV
Det torde vara den sista punkten i peranders inlägg som är orsaken till att hembrända cd har sämre livslängd. Till skillnad från "köpe-cd", som är just "pressade" med informationen i gropar i plasten, har brända skivor information i form av förändringar i tonen i det färglager som finns på cd:n. Om denna färg inte är arkivbeständig så lär informationen av naturliga skäl försvinna.
Kan därför vara tillrådligt att förvara skivorna så mörkt som möjligt. Möjligen kan svarta skivor vara att föredra eftersom man kan tänka sig att de skyddar bättre mot ljus.
Fodral med svart insats kan också vara att föredra framför de irriterande, sköra, genomskinliga som tagit över alltmer.
Vad gäller andra orsaker till att information kan "försvinna" såsom repor, smuts etc. bör det inte vara någon skillnad mellan pressade och hembrända skivor.
|
Edited by - aplodon on 2004/02/01 22:28:43 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 16:26:18
|
Just förgen som används är det stora problemet, då det kan försämras under åren.. Mobile Fidelitys nya CD-R i 24kt guld har ett nyutvecklat förgpigment som är fotosyntetiskt och är inte kännsligt för UV-ljus som tex de grönblå och mörkblå ( svarta är dom inte utan väldigt mörkblå..)
Och ser man på de flesta CD-R skivorna så har man metallskickt som kan korridera med tiden, guldet gör det inte..
Så ska man ha bra kvalitet på inspelningen och livslängd så är nog guldskivor det man ska satsa på för att vara säker.. MoFi ger även dom livstidsgaranti så dom borde ha kommit fram med en produkt som man är säker på...
/Martin |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 16:27:24
|
Gemini, realtid menas att man bränner med 1X hastigheten, det bästa om man ska få en bra kopia... |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 16:45:11
|
quote: Påminner om den luktfria toalettstolen. När försäljaren som tog hand om reklamationen undersökte saken så blev han förnärmad: -Inte konstigt att den luktar, någon har ju skitit i den!
Gud, jag får ingen luft
Björn-Ola: You made my day...
|
|
|
Topic |
|