HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Brända skivors livslängd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:50:17  Show Profile Send hal a Private Message
Från "Komputer för alla"
Artikel sidan 9 med rubriken "dödsdom över cd-skivorna"
REF:
Enl. en holländsk undersökning som startade 2001 där dom lade ett antal hembrända cd-skivor i ett vanligt skåp blev en stor del av skivorna oläsliga eller fyllda med en stor mängd fel efter ett par år.

Ni som har en stor mängd hembrända skivor kanske skall klla upp det eller bränna på skivor med högre kvalitet.

Eller är detta bara en bluff från skivbolagen, vad tror ni ?

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/11/20 21:50:46

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:05:33  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Undrar varför de skulle hålla kortare tid än vanliga CD's? Kanske beror på hur de är brända. En CD-brännare för hemmabruk snurrar ju skivan när man bränner och den bränner väl som man läser av skivan precis tvärtom. Massproducerade CD's "trycks" väl? Känns väl inte rimligt att alla skivor skulle behöva snurra när de tillverkas! Kan ju inte vara rationellt! Eller har jag fel?
//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:12:48  Show Profile Send srv a Private Message
Att billiga CD-R etc. håller sämre är känt sen tidigare, men att just brända skall vara sämre än motsvarande pressade från fabrik, låter osannolikt.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:00:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Sättet som bitarna lagras på är helt olika på Vanliga CD´s och hembrända cd-skivor (jag orkar inte beskriva skillnaderna här, sök på forumet eller på någa andra forum). Min egen erfarenhet är att brännda DC-R skivor efter ca 3-4 år börjar få problem med avläsningen, och CD-RW håller lite kortare.
Jag arkiverar alltid mina viktiga data på MO-diskar, (Sök på forumet för info)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:13:42  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för informationen Gemini. Ett par års livlängd är ju väldigt kort. Tydligen fann dom i denna undersökningen stor skillnad på olika
skivor. Det var stor skillnad i kvalitet så det lönar sig nog att lägga några kronor extra.

Undra hur många brända skivor det finns ? Känns bra att man satsat på original-skivor, har nog bara ett 10-tal brända.
Hoppas att dom snart släpper hela undersökningen.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:35:46  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag har fortfarande kvar skivor från den tiden då det var "nytt" att bränna hemma och skivorna kostade multum, och jag har inte haft några problem med någon av dem... både musik o data.

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:14:31  Show Profile Send hal a Private Message
Hur gamla är dina äldsta PO ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:33:22  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, och tänk på alla som "luras" att lagra sina hemmagjorda filmer på DVD-R nu då!
Att tro att deras DVD-R skivor håller längre än videobanden, ja, vad ska man säga.
Hoppas inte alla slänger sina band iaf, för dom lär hålla bra mkt längre än deras DVD-R skivor.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/21 :  08:40:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I senaste Ljud & Bild testar man det här.
I princip skall en CDR-skiva hålla länge om den förvaras i sina ask och inte utsätts för solljus och fukt.
Det kan förkorta livslängden avsevärt.
Själv har jag inte upplevt några problem än så länge.
Mina äldsta är väl 6 år gamla vid det här laget.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:03:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det är nog inte så att efter ett antal år så "dör" skivan och blir oläslig, utan att det sker en gradvis försämring.
Jag har märkt på vissa skivor att det kan uppstå problem, då talar vi om skivor som är 5-6 år gammla. På audio CD skivor blir nog konsekvensen att felkorrigeringen får jobba mera.

Självklart påverkar hanteringen (repor, soljus osv) livslängden på brända skivor (även vanliga självklart), de skivor som jag har i bilen (brända alltid på grund av stöldrisken) håller inte lika länge som de jag har hemma.

Däremot så har jag MO skivor som är 10 år gammla och där har jag "alldrig" upplevt några problem.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:28:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Kodak hade 100 års garanti på sina guldskivor. Tyvärr så tillverkas de inte längre.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:54:32  Show Profile Send Rhino a Private Message
Vad är meningen med 100 års garanti på cd-skivor (eller garanti alls?). Jag struntar fullkomligt i de 10 kronorna jag köpte guldskivorna för, men det tråkiga är ju om informationen på dem går sönder, och vem skulle värdera detta? Eller får jag bara en ny "gammal" uråldrig cd-skiva när denna går sönder, oj tack!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/22 :  02:39:39  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Vad är meningen med 100 års garanti på cd-skivor (eller garanti alls?). Jag struntar fullkomligt i de 10 kronorna jag köpte guldskivorna för, men det tråkiga är ju om informationen på dem går sönder, och vem skulle värdera detta?


Det är ju just det som är problemet. Man kan inte värdesätta personliga minnen, som t ex föra över sina filmer på DVD-R och att dom inte går att spela. Det kan vara en enorm personlig förlust. Skivans värde är ointressant.
Nej, man bör nog tänka på att ha kvar banden som back-up, för dom kommer hålla längre än skivan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/22 :  03:11:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Garantiåtagandet skulle väl vara ett kvitto på dess kvalitet kan man tänka, skulle informationen vittra bort efter 4-5 år skulle det vare en stor prestige om än inte ekonimisk förlust för företaget.
De personliga minnena har ju helt klart ett annat värde.

Bravo
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:14:44  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag har Philips-skivor från -96 som är som nya. Men jag har också noname-skivor utan nåt tryck på ovansidan ("genomskinlig") som inte funkar alls.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/22 :  13:09:54  Show Profile Send Gebex a Private Message
Rhino: Jag tror att ett företag som har 100 års garanti på sina skivor förväntar sig att de håller ganska länge. Brända CDs håller normalt mellan 5 och 50 år. Guld håller längst av alla matrial som man använder i brännbara CD skivor. Om du vill spara saker längre så kan jag rekommendera arkivbeständigt papper. Förutsatt att du gör ett beständigt tryck (dit räknas inte laser) så håller dessa i 200-500 år. Och om de inte håller så får du säkert få ett nytt papper när du kommer tillbaka om 500 år och säger att det inte fungerade . Men det krävs naturligtvis mer än att man ersätter själva mediat för att stora företag skall våga skall gå ut och garantera hållbarhet på sina produkter.

Av de guldskivor jag själv haft så har ingen blivit obrukbar pga. ålder.

På denna länk från Arkiv och Dokument så kan du hitta mer om hur man skall lagra olika media framgångsrikt och hur länge olika media förvänta att hålla:
http://www.arkivochdokument.se/library/2003/Konf%20G%20L%e5ngtidslagring%20av%20ljud%20o%20bild%20-%20Bevara%20p%e5%20r%e4tt%20s%e4tt%20-%20M-L%20Samuelsson.pdf
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/22 :  16:23:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har några gamla CD skivor, som jag har lagrat digitalbilder på, och några av de äldsta har fått några läsfel. Felet upträder så att vissa bilder får gråa fält i bilden, på några bilder är det bara små fält men på andra är det över hälften som inte syns.

Har inte upptäckt några sådana fenomen på mina MO-Diskar.
Läs mera om MO diskar och hur de fungerar på följande tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20621

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:15:16  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej jag ville bara tipsa om skiva med bra Kvalitet
Memorex Black!
Mvh Anders.s
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:20:52  Show Profile Send filkingian a Private Message
Läste en undersöking för några år sedan och där fick provade de obrända skivor i solljus bland annat. Kodak Guld klarade sig bäst, men majoriteten av Traxdata-skivorna var obrukbara efter 10 min.....

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:52:01  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Är det någon som jobbar på någon större företag som har rutiner för recirkulering utav brända cd-media? Utifrån detta kan man kanske dra slutsatser om hur ofta man bör replikera sina skivor.

Sedan har vi problemet med brännarna. En brännare verkar inte hålla för mer än några hundra skivor för sedan börjar den få sporadiska skrivfel. Jag bränner mycket dataskivor på jobbet och där byter vi brännare i princip två gånger per år.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/30 :  16:24:32  Show Profile Send erik olsson a Private Message
min äldsta brända är 8 år. den funkar fortfarande bra, men jag får rapportera så fort den pajjar.

"jack just left town"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/01 :  09:53:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har en del brända skivor som jag brände för ca. 2 -3 år sedan, det är inte många av dem som funkar idag...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/12/01 :  10:04:22  Show Profile Send markku a Private Message
Senaste nummer av Ljud&Bild har test av livslängd till olika CD-R och DVD-R skivor. Inte så omfattande som testen för ett par år sedan - beträffande urval av skivor.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/01 :  13:57:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har säkert något hundratal brända skivor och en del av dom kan vara 10 år och dom fungera än idag. Om jag bränner en skiva och den fungerar så har det aldrig hänt mig att skivan inte har fungerat något år senare. Jag kan inte förstå att många har problem med sina skivor. Mina äldsta skivor är brända i en realtidsbrännare av märket Studer och sedan 1997 bränner jag i en HHB 800.

gcs

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/02 :  03:00:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu har väl flera undersökningar visat på problem med brända skivor och anledningen är nog flera.
De flesta använder billigaste möjliga skivor, istället för dyrare och bättre.
Man slarvar vid avbränningen, realtidskopiering är nog den bästa.
Slarvandet vid förvaringen är kanske den största boven, den kan ligga framme utan skydd, den blir repig osv.

Vill man verkligen förvara något får man nog vara noggran vid skapandeprocessen samt förvara den i bra temperatur och mörkt, samt helst aldrig spela den. Undantaget skulle vara för en ny kopia.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:00:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Påminner om den luktfria toalettstolen.
När försäljaren som tog hand om reklamationen undersökte saken så blev han förnärmad:
-Inte konstigt att den luktar, någon har ju skitit i den!

Det är jättebra med grejor som fungerar så länge man inte använder dom.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000