HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 5000 kr för 3 år gammal Paganini?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:26:12  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Finns en Audio Analogue Paganini på Hifimagasinet till salu för 5000 kr. Tre år gammal är den. Är det ett rimligt pris för den? Vad talar för och emot ett köp av en sådan här CD-spelare av den åldern? Erfarenheter, någon?

mvh

Never trust someone who claims to be God.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:34:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Priset verkar vara liknande jag sett på andra håll, men skick slitage avgör.

Bravo
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:13:54  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Det är bara att slå till och det snabbt innan någon annan hinner före. För de pengarna tycker jag att den är ett fynd.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:00:20  Show Profile Send Woland a Private Message
En Paganini 3 år gammal är inte värd 5.000:-. Den var knappast värd det priset som ny heller.
Spelaren har för dålig upplösning och lägger en slöja över all musik.
Du kan säkert hitta en spelare som idag ny kostar 2.000 - 4.000:- som presterar betydligt bättre.

Mvh
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:15:01  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för dessa synpunkter. Inte blev man klokare heller;). Kan inte möjligen en viss mjukhet i ljudet förväxlas med "dålig upplösning"? Har aldrig lyssnat på en Paganini, men dess rykte intresserade mig; "analogt" ljudideal osv. Är storebror Maestro bättre?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:26:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo "filikoster:
"Kan inte möjligen en viss mjukhet i ljudet förväxlas med "dålig upplösning"?

Helt rätt!

Bravo
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:29:10  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Har inte lyssnat på spelaren själv men borde det inte som alltid vara en fråga om system/rumsanpassning och definitivt ljudideal?

Vi ponerar att spelaren är lite mysig eller beslöjad, för att ta den negativt laddade termen. Ponera att det låter kyligt, essigt och vasst i rummet den skall spela i och kringutrustningen har samma karakteristiska. I detta fall tror jag en "beslöjad" spelare kan komma att ge ett bättre totalljud än ytterligare en kylig komponent.

Det var bara lite tankar från mig.

För att ytterligare veta om det är prisvärt kan du ju ringa och förhöra dig med agenten eller försäljare av audio analogue om vad eventuella reparationer eller laserbyten kan komma att kosta.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:54:42  Show Profile Send Woland a Private Message
Om en ljudåtergivare är beslöjad så är det per definition en dålig återgivare, detta oavsett om man gillar beslöjat ljud eller ej. Likaså är det en dålig återgivare om den tillför kylighet eller skarphet. Apparatens uppgift är att varken lägga till eller dra ifrån.
Lyssnar man på levande musik finns inga sådana "filter". Jag föredrar apparater som är korrekt konstruerade och som inte har ett eget "sound".
Det står givetvis var och en fritt att gilla färgande elektronik. Men då sätter man detta före en så bra återgivning som möjligt och gillar per definition en sämre återgivning.

Mvh
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:08:27  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Audio Analogue får man ingen gåshud av precis. Ärligt talar ganska tråkiga prylar...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:11:56  Show Profile Send Per100 a Private Message
Den finns i två olika versioner. Känner inte till skillnaden, men jag har haft den sista.
Den hade inga buggar, välbyggd, läser skivor bra. Stod sig jämt med en nad s500, fast jag gillade nadens baskontroll bättre.
Att jämföra den med en spelare för 2000-4000kr ny idag är löjligt.
Min denon dvd 3800 var chanslös mot både naden och paganinin och den kom för ett år sidan och kan jämföras med en ny cd för 5000 - 7000kr.
Synd att du inte kan lyssna innan, men för de pengarna betalar du garanterat inget överpris (kolla så att den inte är den första modellen bara, för den ligger lägre i pris).
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:00:05  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Woland

"Om en ljudåtergivare är beslöjad så är det per definition en dålig återgivare, detta oavsett om man gillar beslöjat ljud eller ej. Likaså är det en dålig återgivare om den tillför kylighet eller skarphet. Apparatens uppgift är att varken lägga till eller dra ifrån.
Lyssnar man på levande musik finns inga sådana "filter". Jag föredrar apparater som är korrekt konstruerade och som inte har ett eget "sound".
Det står givetvis var och en fritt att gilla färgande elektronik. Men då sätter man detta före en så bra återgivning som möjligt och gillar per definition en sämre återgivning."

Jag blir bara nyfiken, själv har jag aldrig lyckats hitta en apparat som inte har "ett eget sound". Jag undrade bara vilka dessa apparater som du lyssnar på är? och sen blir jag nyfiken på hur en "korrekt konstuerad" apparat ser ut.

Sen undrar jag hur du vet om en apparat har saknar "ett eget sound" eller inte? Hur bedömer du detta?

som sagt, bara lite nyfiken!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:21:25  Show Profile Send Woland a Private Message
En apparats egna sound lär man sig ganska snabbt känna igen. Den tillför alla inspelningar samma distorsion(färgning). Tro det eller ej, sådant hörs! De bästa Krell o Brystonkonstruktionerna ligger mycket nära nollgränsen. (Obs! Enligt mina öron).
Hur apparaterna fysiskt ser ut saknar betydelse. Konstruktionen är helt avgörande.
Hur de layoutmässigt ser ut kan du studera via tillverkarens kretsschema/komponentlista.
Att avgöra om en apparat har ett eget sound gör man genom att koppla in den i en redan befintlig ljudkedja. Då märker du om den lägger till distorstion/artefakter eller maskerar detaljer.
Distorsion hörs. Likaså frånvaron av detaljer.

Mvh
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:53:01  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Där fick du dig en lektion Akhenaton!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:02:27  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Woland: Men förutsätter det inte då att man har ett perfekt referenssystem att utgå ifrån. Man kan ju testa en apparat som färgar ljudet men om referensutrustningen är ännu sämre så luras man ju att tro att den "nya" apparaten är perfekt vilket den dock inte är.

Så är man tillbaka i den vanliga och eviga diskussionen om vad som egentligen är "ofärgat"...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:13:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Krell nära nollgränsen

Per definition färgar alla apparater, frågan är bara hur?
Ingen apparat kan bli eller komma nästan intill verkligheten.
Bra nära kanske, men inte så nära.
"Akhenaton" har helt rätt i sitt inlägg.
I de fall man tycker att det låter verkligt har väl mera med vilka fel du har högre eller mindre tolerens emot, och där verkar olika individer skilja sig åt.
Ofta får man den uppfattningen att "verklig" musik är kall, vass och hård med spretande detaljer, dvs. egentligen en avskalad upplevelse och då framstår ju vissa detaljer som väldigt tydliga.
Att bevara komplexiteten med musikaliteten är inte riktigt samma sak som att allt alltid framstår så detaljrikt vid ett första lyssnande, tvärtom kräver detaljerna många ggr. enträget lyssnande för att leta fram ur ljudbilden.

Så frågan kvarstår ju, hur vet man att apparaturen är neutral?

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:20:47  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Woland


Än så länge så har alla apparater jag hört tillfört någon form av "sound" som du vill kalla det.

Men du svarar inte på min fråga med ditt inlägg. Om du kopplar in en apparat i en redan befintlig ljudkedja så kommer den att låta annorlunda än en annan apparat i samma ljudkejda. Men vad är det som säger att det nya apparaten förvränger bara för den låter annorlunda? Vad är det som säger att det inte var den gamla apparaten som förvrängde? Hur ska du avgöra detta? Du måste ju ha en referens, vilken är din referens? Och HUR vet DU att din referens är neutral? Och HUR vet DU att DU hör exakt samma som alla andra? Och VILKEN är denna ljudkedja som man ska testa apparater i? Är det bara en godtycklig ljudkedja, vilken som helst, eller är det en ljudkejda som du bestämmer? Och hur kan du veta att denna ljudkedja inte innehåller en färgning från början? Hur kan du veta vad som är neutralt?

Jag tycker ditt resonemang är mycket konstigt. Enligt ditt resonemang så borde inte detta forum eller någon hifi tidning finnas. För det hade räckt med att man beställer tillverkarens kretsschema/komponentlista och sen hade man kunnat avgöra om det är en neutral apparat, det vill säga en apparat med "hög trohet mot originalet", eller inte. Och om man fortfarande tvivlar så ska man alltså enligt dig koppla in den i en redan befintlig ljudkedja, som du dessutom inte specificerar vad det är för ljudkejda (och som alldeles säkert innehåller någon form av färgning redan). Jag tar detta påstående som att ha ungefär lika hög sanningshalt som när en djupt religös man kommer till mig och talar om att jag ska tro på gud därför att gud besökte honom igår i hans kammare.

Hur ska du övertyga mig som anser att "neutrala" apparater är en myt. Om du sitter inne med en sanning så måste du ju kunna bevisa denna för mig?

Upplys mig!


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:34:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Woland, med risk för att gå för hårt åt en ny medlem så kan du nog inte tolka invändningarna mot dina inlägg på mer än ett sätt...

Tyvärr är ju det här med ljudåtergivning inte så enkelt och svartvitt som du beskriver det. Jag håller med dig i sak om att kompensera "ljusa" produkter med "mörka" produkter är ett märkligt angreppssätt, men faktum kvarstår ju att systemets "balans" är det som i slutändan räknas.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:23:53  Show Profile Send Woland a Private Message
Nej det är inte svart o vitt. Har tagit mig många år att inse det.
Bl a. vikten av rak frekvensgång osv. Det kan ingen kabel avhjälpa.
Jag kritiserade "Audio Analogs Paganini" för att vara REJÄLT oneutral,
vilket så är fallet. Har man hört en tvärflöjt "live" så vet man. Paganinin fixar inte det. OBS!Hört samma inspelning genom bättre elektronik.

Mvh
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:31:20  Show Profile Send Woland a Private Message
Ljudkedjan man testar i är helt ointressant. Det är avvikelsen som räknas. Avviker den testade apparaten så är den inte transparant. Alltså om den tillför/drar ifrån den befintliga ljudkedjan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:20:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Oavsett om kedjan inte är neutral?
Nu får du ge dig, i en kedja är alla delar påverkande parametrar och har betydelse.
Frågan är om det inte är dina tolerensnivåer inom ett visst område som får dig att tycka på ett visst sättoch någon annan tycker annorlunda.
Vem har rätt och vem har fel?
Att perfekta mätvärden skulle ge perfekt ljud är ju nys, då hade ju redan den perfekta anläggningen varit född.
Liiiittte mer komplicerat är allt verkligheten.

Bravo
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:57:55  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Ljudkedjan man testar i är helt ointressant. Det är avvikelsen som räknas. Avviker den testade apparaten så är den inte transparant. Alltså om den tillför/drar ifrån den befintliga ljudkedjan.


Ärligt talat Woland - tänk en gång till. Eller tänk inte alls...

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2003/11/21 23:59:14
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:37:47  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag tycker det börjar lukta lite LTS här hehe
Mvh
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:39:25  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/22 :  10:59:17  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Woland

Jag tycker du är duktigt ute och cyklar. Jag orkar inte argumentera med dig längre. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor om hur du vet vad som är neutralt. En rak frekvensgång är knappast nån garanti för att något ska vara neutralt. Måste vara lätt att leva i din värld, där allt är så enkelt. I min verklighet är allting mycket mer komplicerad.


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/22 :  11:54:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
Håller med om att 5.000 kr är ett bra pris, att den
skulle låta beslöjande är bara snicksnack och tyder på
en viss okunskap

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:37:21  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Håller med om att 5.000 kr är ett bra pris, att den
skulle låta beslöjande är bara snicksnack och tyder på
en viss okunskap


Jo ditt öra är ju det enda sanna...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000