HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har Thule hittat på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:36:47  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej.

Jag hade tänkt köpa en ny CD-spelare, en Thule CD150B. Jag är ute efter den balanserade utgången, prisvärdhet (8500kr) och en ljudkvalite (best buy enligt Hifi choice) som stämmer med mina önskemål.

Men vad har Thule då hittat på?

Sålt sig till Hifi Klubben, där den modellen jag tänkt skaffa mig inte ens finns till försäljning (endast den obalanserade CD100 finns på deras hemsida). Varför?
Har de tjänat för lite pengar förut och därför accepterar att sortimentet minskas?

Har någon mer information om detta ämne?

Någon som äger/ägt en CD150B och har synpunkter hur den är i ljudkvalite och tillförlitlighet?

Mvh JayBee

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:52:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla med Hifiagenten som har/hadde agenturen på Thule hur det ligger till, och om den finns nån annanstan att få tag i istället...

www.hifi-agenten.se
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:20:36  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Du borde kunna göra ett klipp där, det är juh rätt många butiker som säljer ut sina Thule prylar till bra priser.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:59:08  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Jag är mycket nöjd med min Thule CD150. Låter riktigt bra och har en enkel snygg design.

Min tidigare CD150 från 1998 gick sönder flera gånger, beroende på att den hade en lasermekanik från Philips som var av dålig kvalitet.
Men spelaren lät fint och var utmärkt så länge den fungerade.

Förmodligen är det inte problem med alla Philps lasrar, men jag tror att det bör vara bättre och hitta någon från de senare årsmodellerna som är bestyckade med Sony laser.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:20:37  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag är nöjd med min Cd150B. Min har Sony mekanik och den har funkat mycket bra. Jag har dock fått byta DAC-kortet en gång. Det Det klcikade i ljudet ibland.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:29:09  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Hejsan!

Tror att RC Ljud och bild har en eller flera!

ring dem på 090-14 00 00 och hör.

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:31:57  Show Profile Send Jadde a Private Message
Hifi-klubben säljer alla modeller från Thule. Dock så finns inte alla på hemsidan eller i katalogen.
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:05:17  Show Profile Send potatis a Private Message
vad innebär balanserade utgångar?
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:45:10  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej!

Klubben säljer dem precis som Jadde säger, dock finns de inte på hemsidan. Det är ju lite skumt får man säga. Hur som helst så kostar den numera 9000:- där enligt en säljare jag pratade med för ett tag sen, alltså har den gått upp en femhundring.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:27:27  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Potatis:Med balanserade utgångar menas en annan standard än vanliga phonokontakter(rca)XLR-kontakterna ser helt annorlunda ut och är 3-poliga ger för det mesta ett bättre ljud.
Mvh
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:31:57  Show Profile Send potatis a Private Message
måste även förstärkaren ha balanserade ingångar då?
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:35:32  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Jonas: Du säger att cd´n gått upp med 500:-!!!
Min återförsäljare söger att HiFi-klubben höjt priset på ALLA Thuleprodukter.. Men själva så säger dom ju att dom sänkt priset på Thule??? Har dom inte alla hemma eller??
Mvh.
/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:38:45  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Vad jag har hört/läst så känns det som om balanserade in/utgångar är lite av en myt...

Balanserade signaler framställdes för PA/scenbruk pga kabellängderna, bl a mellan scen och mixerbord/slutsteg mm.

Jag tycker inte man skall stirra sig blind på detta och bortse från vissa produkter om de balanserade prylarna inte finns med. Men det kan ibland kännas som en kvalitetsstämpel om produkten har det...

Och Ja, det måste självklart finnas ingångar på slutsteget för att koppla in XLR-kontakterna från cd någonstans.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:42:53  Show Profile Send Woland a Private Message
Är det bara balanseringen som skiljer de båda modellerna åt?
Balansering i sig ger inte bättre återgivningskvalité. Den säkerställer på sin höjd kvalitén om det vid obalanserad drift visar sig vara hörbara störningar.
Viktigare är att du tittar på om det är olika DA-omvandlare på resp. modell. Välj då den med den bästa DA-omvandlare. Helst en riktig multibitsomvamdlare.

Mvh
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:58:34  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har en CD 150B II med Sonymekanik som jag är mycket nöjd med. Skillnaden mellan CD100 och 150 är förutom balanserade utgångar, är att den har dubbla Burr-Brown 1716 DAC:ar istället för en.

Edit: Dessutom kan 150 uppgraderas med ett uppsamplingskort, vilket inte låter sig göras på CD 100.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/11/21 15:00:09
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:38:46  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för alla tips!

Mvh JayBee
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000