HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett konstaterande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:25:54  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

arcam

Då var din klart snabbare än min. När jag knackade ur pluggen på min dakota sprack hela fästet men jag satte ihop det i alla fall med följd att det tjuvläckte luft. När jag släppte gasen tog det några sekunder innan åbäket förstod att det var dags att lugna ner sig vilket ibland hade förödande verkan med blodvite som följd.





aj aj aj blodvite visst var det en kul tid att trimma
mopeden, dessutom bodde jag granne med en polisstation så
man fick ju passa sig så man inte drog på fullgas där utanför.
Det var drevat fram och bak, planad topp, böj och ljuddämpare
och fartränder...ja en härlig tid. För att återkomma till hifi
så var jag då lycklig ägare till en Tandberg receiver och Tandberghögt. och Micro Solid 1 skivspelare samt Technics
kassettdäck. Oftast Maxellband UD XLII eller TDK SA C-90.
Och förresten kommer ni ihåg de direktgraverade skivorna
från ex. Crystal Clear records och Sheffiled lab? Oj vad bra det lät.
En del var vita och gick på 45-varv. Kostade då 75:- då en
vanlig LP låg på 30:- så det var dyra skivor, men det lät bra.
Undra vad man kan sälja dom för idag? (om jag säljer dom)
Skulle inte förvåna mig om Timbre har dylika skivor?
mvh Arcam
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:42:51  Show Profile Send Timbre a Private Message


Thelma Houston and Pressure Cooker:
I´ve Got The Music In Me...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:47:05  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Thelma Houston and Pressure Cooker:
I´ve Got The Music In Me...



Tack för det Godkväll Timbre...
Jag har 2 styck av denna skiva
Laurindo Almeida, Charly Bird, The missing link,
San Fransisco...nä dom säljer jag inte...

mvh Arcam-LP

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/04 :  23:00:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

Sheffield Treasury Albums.

"The original direct disc editions of these albums sold hundreds of thousands of copies and have become collector´s items. We are not able to produce any more direct disc editions, but offer these audiophile quality editions mastered from our own live two track reference tapes recorded during the original direct disc performance."

Sälj dom inte!

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/04 :  23:07:21  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Sheffield Treasury Albums.

"The original direct disc editions of these albums sold hundreds of thousands of copies and have become collector´s items. We are not able to produce any more direct disc editions, but offer these audiophile quality editions mastered from our own live two track reference tapes recorded during the original direct disc performance"

Sälj dom inte!

Tack för infon Timbre nä nu blir det ingen försäljning



Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/04 :  23:16:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Ain't got no trouble in my life, No foolish dream to make me cry...

Vad jag har demat med den låten.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/09/05 :  00:01:02  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre


Sheffield Treasury Albums.

"The original direct disc editions of these albums sold hundreds of thousands of copies and have become collector´s items. We are not able to produce any more direct disc editions, but offer these audiophile quality editions mastered from our own live two track reference tapes recorded during the original direct disc performance."

Sälj dom inte!



Ojsan,jag har ju gäng av dom där skivorna,köpte på mig dom första allt efter som dom gavs ut,tyvärr gick det inte att få tag på nr.1 trots att jag hängde på låset s.a.s. Väldigt få ex.tillverkades och dom var väl mera tänkta som ett marknadstest.Nr.2 tog också slut ganska snabbt,missade den också.Hittade ett totalt ospelbart ex.gjorde jag någon gång 198? (butiksdemoex.)Säljaren ville ha 1200:-trots att konvolutet saknades,det blev ingen affär.
Dessa skivor (ca.20 st.)tycker jag har stått sig väl i tiden,låter mycket bra,med en duktig skivspelare så kan vilken cd som helst--hrmm--få sig en match

Gus
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/05 :  00:12:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
quote:
Aaah, den härliga moppetiden. Helt klart roligare än hifi. Hade först en gammal trampmoped - Husqvarna- sedan en Puch Dakota och till sist en Mustang med kromad tank och Zündappmotor.


Hehe, hade en Suzuki och Quad 33/303/KEF Coda/Connossieur+SME3009, så visst var både hifi å moppar kul - för att inte tala om tjejer, SilverRom och KIR...fan, hade visst ett par 100W LM Ericsson monosteg hemlånade också...ägaren ville ha 500 spänn för dom, splitt nya, men med 25 ohms utgång, tyvärr...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/05 :  00:18:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Jag har efter en del vetenskapligt testande kommit fram till slutsatsen att min anläggning låter bäst på kvällen. Har lyssnat under dagtid och kvällstid och tycker i mina öron att den låter bäst kvällstid. Helst efter 21.00. Vad kan det bero på? Kanske det under dagtid finns för mycket störningar utomhs och på elnätet.
Jag bor i lägenhet mitt i ett litet samhälle. Eller är det kvällens sinnesstämmning, med mörker ute och mysig belysning som gör de? Jag vet ej men så tycker jag det är. Någon annan som upplever samma?

Kanske detta är något som borde utredas och se om det finns något att förbättra, kanske nätfilter som jag ännu saknar.




Håller med dig till fullo! Jag tror det är en combo av bättre ström och mindre bakgrundsljud samt mindre ljus... jag kan reta mig på starka lampor när man lyssnar exempelvis.

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/05 :  22:10:32  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Ain't got no trouble in my life, No foolish dream to make me cry...

Vad jag har demat med den låten.



Ja även jag...sen var det också en hel del med
Manhattan Transer och Leo Sayer - Endless flight
samt Stanley Clarke, mfl, mfl härliga minnen


Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/09/06 :  12:10:17  Show Profile Send StefanN a Private Message
Trodde till en början att fenomenet kom sig av att appraterna hade fått upp värmen ordentligt framåt småtimmarna. Kan väl också ha en viss betydelse! (Har förövrigt så taskig spänning att det händer att stärkaren slår av när någon storförbrukare går igång...)
/Stefan

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/06 :  13:35:28  Show Profile Send niklass a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by mangew

Jag har efter en del vetenskapligt testande kommit fram till slutsatsen att min anläggning låter bäst på kvällen. Har lyssnat under dagtid och kvällstid och tycker i mina öron att den låter bäst kvällstid. Helst efter 21.00. Vad kan det bero på? Kanske det under dagtid finns för mycket störningar utomhs och på elnätet.
Jag bor i lägenhet mitt i ett litet samhälle. Eller är det kvällens sinnesstämmning, med mörker ute och mysig belysning som gör de? Jag vet ej men så tycker jag det är. Någon annan som upplever samma?

Kanske detta är något som borde utredas och se om det finns något att förbättra, kanske nätfilter som jag ännu saknar.




Hej!

Här tror jag vi har ett av de allra roligaste och billigaste "tweaksamheterna"!
Till och med på dan, om jag blundar, så låter det "bättre". Fäller jag för presiennerna, så låter det ännu lite bättre. I varje fall om det är riktigt ljust utanför.

Vad kan jag nu förklara detta med:
Kanske att sinnena stör varandra. Det är ju inte alldeles ovanligt att blinda "hör bättre". Det gör dom sannolikt inte på grund av att deras öron fått bättre prestanda! Jag lutar mer åt att det beror på att de dövas förnimmelser inte distraheras av synpåverkan.

Detta med att strömmen/spänningen skulle ha en mer gynnsam kvalitet på nätterna då?
Kanske. Eller, den har säkert bättre kvalitet, förresten.
Men, jag tror att kvalitetsskillnaden på strömmen/spänningen bidrager BETYDLIGT mindre till den upplevda förbättringen än avsaknaden av syn-distraktion!
Låt säga att vi låter någon som bor lite avsides, där det INTE finns stora fabriker eller annat i närheten som kan påverka, lyssna och jämföra dag och natt. Hör han också stora skillnader?
Vad upplever HAN om han tänder lampor, sluter sina ögon etcetera?

En "nättvättare" kan kosta en tusenlapp, eller tretti lappar.
Att blunda brukar normalt kosta betydligt mindre.
Även persienner kan nog betraktas som en liten utgift i sammanhanget.

Strmbrg



Jag håller med strömberg!!!! utan tvekan detta är ngt som jag oxå har tyckt mig observera vid ett flertal tillfällen... man lyckas på ngt sätt koncentrera sig hårdare på ljud om det är kolsvart ute.

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/06 :  13:57:47  Show Profile Send Girl a Private Message
om inte annat...så har öronen vilat upp lite från dagens buller o bank..
och man har kopplat av ett tag...


//Girl

// you can get it if you really want...!/
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/06 :  14:23:16  Show Profile Send lindvall a Private Message
När det är riktig mörkt måste man ställa små tändsticksaskar / cdfodral framför de blå lysdioderna.

Annars hade jag en Yamaha Yankee med rosametallic tank. Det var nära att jag fick hjälp med att slänga på en biffig cylinder (själv skulle jag aldrig klarat det) men det blev aldrig så. Den höll sig runt 43km/timmen på plan väg.

No bull!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000