HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 7.1 ljud på DVD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/19 :  11:21:35  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!

Efter att man läst tidningar och sett i reklam om flerkanalsförsärkare med 7.1-ljud så undrar jag, finns det film och musik som har 7.1-ljud. Det är DTS ES och DD EX som man ser på DVD'er, har inte de bara en extra surroundcenterkanal? Har aldrig sett 7.1 på en DVD!? Om man har en 7.1-anläggning mixar den bara ut 5/6.1-ljudet på annat sätt?

Om det finns 7.1-ljud på DVD, hur hittar man de DVD'erna enklast?

Tacksam för svar som kan få mig att förstå hur det här hänger ihop och hur de extra kanalerna används!

//Kalle

Stereo Audio

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/19 :  12:11:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej!

6.1 och 7.1 är samma sak, i princip är DTS ES och DD EX samma sak också. Vad det handlar om är om man har en eller två högtalare i den bakersta surroundkanalen. Det kan du ställa in på processorn. Även om du har två högtalare och processorn inställd på det för de bakersta kanalerna så är det fortfarande inte separata/diskreta kanaler för det bakersta högtalarna.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/19 :  12:55:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Även om du har två högtalare och processorn inställd på det för de bakersta kanalerna så är det fortfarande inte separata/diskreta kanaler för det bakersta högtalarna


DTS ES är väl ett diskret format..?!?
Själv kör jag dock 4.0 uppställning..enklare, billigare, bättre..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/19 :  13:08:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Sorry! Självklart är DTS ES diskret, däremot inte DD EX...

Sen är det ju så att även om man kör en 5.1 film i en 7.1 uppställning så får man ett trevligare surroundljud då man får 2 surroundhögtalare per kanal.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  14:18:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Om DTS skulle vara utrustade med 8 kanaler(7.1) varför ser vi inga DVD spelare med 7.1 utgångar eftersom dom ändå har 5.1.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:08:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Inte alla DTS format är i 7.1, vissa är bara i 5.1 ( vilket är fullt tillräckligt ) och man tycker väll att en dvd inte behöver mer idag.. Då man oftast använder en processor som avkodning och inte den inbyggda i dvdn...
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:58:39  Show Profile Send Margaux a Private Message
PLIIx och THX Ultra II har 7 diskreta kanaler som dock är matrix dekodade ur 5.1.

TAG har numera även en takkanal för EX kodade källor. Om man väljer denna så är de två bakkanalerna alltid identiska.

Nä bäst jag slutar nu annars blir puristerna arga...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:09:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Margaux: Om det är 7.1 varav kanalerna 6+7 är matris dekodade ur 5.1 då kan inte kanalerna 6+7 vara diskreta eftersom dom egentligen inte finns fysiskt på DVD skivan. Jag frågar igen varför man inte kör 7.1 på biograferna där kör man med 5.1 eller DTS och i vissa fall SDDS.
Jag läste just i Audio Metering att när man kör DTS på bio så ligger ljudet på två stycken CD Rom skivor med en speltid på 3h 20´.

gcs
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:51:43  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Härligt, nu börjar jag i alla fall få lite grepp om det hela! Det hela blir lite komplicerat med alla beteckningar hit och dit!

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:07:01  Show Profile Send Margaux a Private Message
På samma sätt som PLII simulerar fram 5.1 (diskreta kanaler) ur DD2.0 så simulerar PLIIx fram 7.1 diskreta kanaler ur 5.1.

Kanske är diskret fel ordval. Det är ialla fall inte identiska signaler på de båda bakkanalerna vid PLIIx. Du har naturligtvis rätt i att det inte finns något diskret 7.1 format som är lagrat på DVD-skivan, det finns endast 6.1

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:22:39  Show Profile
Mmmmm....

Min högst personliga uppfattning är att 6:e (och 7:e) kanalen "fullregister" (yea right) inte tillför mer än kostnader. Och det går att leva utan center också...

Ja jag hör en skillnad (i allafall gjorde jag det med TAG systemet), men för den själva känslan så spelar det ingen roll (alltså jag "lever mig in i filmen" minst lika bra med ett riktigt bra 5.1 (eller 4.2) system, och ser inget behova av de två sista - speciellt som så filmer verkligen är mastrade så att det ens finns någon vettig information i surroundkanalerna...).

Edited by - Bamsefar on 2003/11/20 01:23:10
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:50:12  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Kan nog stämma att det inte tillför något med två extra kanaler, jag har hört att det bara blir grötit om man har för litet rum. I större rum kan det ju däremot fungera, jag aldrig lyssnat på 7.1, så jag bara gissar. Centern tycker jag ändå är vettig att ha om man inte ser själv eller om alla i kan sitta i mitten, mellan frontarna, vilket kan bli lite svårt.

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:54:17  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Och det går att leva utan center också...


Men går det att leva utan anläggning som du gör nu

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

PEGE
Member

63 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:19:35  Show Profile Send PEGE a Private Message
Pjotre:

DTS ES Discrete har sju diskreta kanaler (6.1), däremot så har DTS ES Matrix precis som Dolby Digital EX sex diskreta kanaler plus en matrix kodad bakkanal...

/Mvh Per-Anders

Edited by - PEGE on 2003/11/20 09:21:10
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:35:29  Show Profile
quote:
Men går det att leva utan anläggning som du gör nu
´

Jodå jag har faktiskt en variant på anläggning...

Den består av en Denon DVD2200 som är kopplad till min plasma, som i sin tur driver mina Ino Audio piP (och så har jag givetvis en VHS video som TV-Tuner så jag kan se t.ex. alla motorprogram). Jag skall inte påstå att det är något system som i sig är en rykare i krysset - det vore att överdriva - men med tanke på omständigheterna och plasmans inbyggda förstärkare så är det riktigt bra

Fast inom kort dyker det upp lite annat, sedan kommer det att ta rejält med tid innan resten dyker upp - det är en lång process denna gång innan allt ens kommer att börja falla på plats...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:05:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
PEGE, tack för ditt förtydligande! Jag har tydligen ägnat mer tid åt att lyssna och se på film än att läsa på de olika formatens innebörd...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:31:56  Show Profile Send matså a Private Message
Nej enligt mitt tycke så blir det sämre utan center.


ändrat efter tillsägelse från Pjotre.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/11/20 17:53:03
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:34:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vem har sagt att man skall vara utan center???
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:56:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nej Matså, du missförstod mig! Jag undrade vem som sagt att man inte kan vara utan center... Jag tycker precis som du att för film är det omöjligt att vara utan center!! Det blir INTE lika bra att köra phantom läge med frontarna!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:58:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ahaaa... Nu ser jag att det är den berömde Bamsefar som fällde kommentaren....

Jag håller inte med honom... Men behöver och behöver... Som Margaux skrev, man behöver väl ingen anläggning alls....
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:49:12  Show Profile
Men Pjotre, är jag berömd nu också

Jag skrev att det går att leva utan centerkanal.

Det som gör det svårt ibland, i alla fall för mig, är att jag tidvis vill ha just dialogen någon db högre än resten... Idagsläget känner jag inte till någon processor / försteg / receiver / förstärkare som tillåter att man kan trimma fantom centern (som det bli utan en riktig mitt högtalare) separat. Den dagen som det går, och jag är ensam (visst, shure, hur då ?), så kan jag tänka mig att göra mig av med den för alltid. Dock har jag hört att TAGs processor rent tekniskt klarar av det (relativt tunga beräkningar, som deras Dual Porcessor version har plats för i alla fall) - men det är inte en prioriterad funktion idagsläget...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:40:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Bamsefar: Menar du att det inte går att höja eller sänka på centerkanalen när man tittar på film? Jag kan det i allafall och jag trodde att man kunde det på alla AVförstärkare.

gcs
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:08:46  Show Profile
gcs: Jag känner inte till någon fristående processor som tillåter att man, om man INTE har centerkanal/högtalaren aktiv, tillåter att centerkanalen mixas in i vänster+höger högtalare/utgång med en egen (separat justerad) nivå - i samtliga jag undersökt (och det är givetvis en liten liten del av alla tillgängliga på marknaden så jag kan mycket väl ha missat någon) används vänster+höger högtalares inställda nivå.

Så om din har det, vilken är det du har ???
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:54:18  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har inte kollat toknoga, men jag har aldrig hytrt en film med mer än 5.1. Och har inte jag sett det så finns det inte:)

En del föredrar att ha en hel massa högtalare bak(kopplade till samma kanal), för att sprida ljudet, fast direkt lixom. Många högtalare är roligt, det vill jag ha!

Iaf seriöst så motiveras det med att två stackars bakhögtalare skall täcka in närmare 300 grader av surroundljudet. Men d e klart, klarar man sig utan center så...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:21:54  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
jag behöver nödvändigtvis inte ha 7.1 men det måste ju vara få personer som tycker att det ger en sämre surroundbild med
4 eller fler högtalare bak istället för 2?
sen behöver ju inte varje högtalare ha ett eget spår för det.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:34:58  Show Profile
Mja alltså, bara för att ljudformatet är 5.1 och man använder ett 4.2 system, så är det INTE lika med att man enbart har två bakhögtalare. T.ex. Ino Audio rekommenderar 6 högtalare minimum för bakre ljudspridningen (alltså 3 st / "kanal") just för att få ned varje separat högtalares spridningsvinkel...

Appropådet, med 4.2 menar jag igentligen två basar som via externt delningsfilter hanterar vänster + höger + effektbaskanalerna fast i stereo...

Edited by - Bamsefar on 2003/11/21 10:20:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000