HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Brutal subwoofer sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:17:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Idag kör jag med en Canton AS300 subwoofer som fick utnämningen bäst i test under 10 000 (faktiskt äger jag det testade exemplaret).

När jag mäter så visar det sig att den i stort sett inte levererar någonting vid 20 Hz. Den dör under 25 Hz. MAO - typiskt!

Jag har länge varit inne på att köpa en begagnad Velodyn 15. Varje gång jag lånar eller lyssnar på dessa så brummar de dock. MAO - typiskt.

Vad skall jag köpa? Gärna begagnat och absolut under 20 000 kr.
Kravet är att den skall kunna återge 20 Hz med mycket låg distortion vid höga ljudnivåer. Jag kommer att skära den vid 40 Hz. Det är dessutom ingen negativt om den är liten...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:58:03  Show Profile
http://www.svsubwoofers.com/
Dom levererar bas så trumhinnorna sitter klistrade mot skallbenet och näsblodet flödar ;)
Fick jag välja en sub att ha hemma skulle det utan tvekan bli
denna http://www.svsubwoofers.com/subs_b4_plus.htm
122db@16 hz +-3db krämar den ur sig, borde räcka en bra bit på vägen =)
Den går ju att mata med 10.000w i topparna så det finns en del lågbas att hämta hem

edit: Även de mindre modellerna äter många andra subs till frukost.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2003/11/18 01:07:59
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:30:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Ben Dover: Hur vet du att den här subben spelar så lågt och dessutom högt. Har du verkligen hört den någongång. Vem har agenturen på den i Sverige? Är subben musikalisk eller är det "bara en filmsubb"

gcs
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:36:27  Show Profile Send dekengren a Private Message
Reference Audio säljer en Audio Physic Luna (10 hz - 2 khz +-3db) för prick 20kkr.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:49:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hur mäter du? Vart mäter du? Med vilka mätverktyg mäter du?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:57:40  Show Profile Send bobey a Private Message
En polarn här på forumet var och lyssnade på en SVS och tydligen efter sessionen hadde Sverige flyttat sig 4cm närmare USA ;). Det var alltså snudd på obehagligt mycket bas. Men en sak ska sägas och det var att den var ungerfär lika musikalisk som en tondöv syrsa. Så vill du ha mycket bas köp den.

(En liten notis. Tydligen var byggkvaliten inget vidare och sen så flyttade hela subben på sig när man drog på rejält, och de gjorde de eftersom de skulle ställa in den för THX (110Db högt ungerfär)).

// bobey
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:59:30  Show Profile
gcs: Har inte hört just den dyraste modellen, men en i mellanklassen.
Det är helt klart en filmsub skulle jag nog säga =) men folk som äger en verkar tycka att den fungerar bra även till musik. Det finns inte hellre någon återförsäljare i sverige.
Här kommer lite citat från några som äger en svs på ett "annat" forum

"Helt otroligt brutal bas. Klara det mesta, går ner till 12 Hz utan att förlora för mycket kraft. Flåsar 20 Hz så högt att dörrarna utanför rummet rent utav skakar. När den här djävuln spelar upp LFE kanalen i SW:Ep2 AOTC sitter man bara och skrattar åt andra subbar i samma prisklass. Den måste helt enkelt upplevas. Varning för att krossa glasrutor, mina vibrerar vid extrema ljudnivåer. Priset är egentligen 875 USD, men med tull, frakt och moms blir det runt 11 000 kr."

"Allt annat bleknar. Att jämföra min tidigare Yamaha Yst-800 med denna sub är som att jämföra en Nissan Micra med en Dodge Viper."

"enbart lämplig för bio och helst i eget hus STORT LJUD"

"Herrejävlar, den här pjäsen krossar allt jag hittils hört. Ett ord, BRUTAL."

"Helt ooootrolig Sub. Diskret och finkänslig till musik, MONSTER till film!!"

#Denna går inte att köpa i sverige, utan måste beställas från USA. Är du ute efter den ultimata subben? Köp denna isf."

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2003/11/18 11:10:11
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:35:13  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det återkommande mönstret är

SVS, Velodyne och Paradigm Servo 15

Är nog inne på SVS eller Paradigm. Audio Physics skall dock kollas upp.


Är det någon som vet hur mycket kraft Öhmans basmoduler har vid 20 HZ?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:42:40  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Sist jag besökta Svenska Laser föreningen under tiden han hade sin butik på mariatorget i Stockholm så hade han subbasar från SVS hemma. Samma tillfälle då jag höll på att snava över en enorm "skidbox på hjul" som var en CRT-projektor för att sen upptäcka att den svarta basabsorbenten i hörnet var en SVS subwoofer.

www.slfhemmabio.nu


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

uffepet
Member

69 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:27:22  Show Profile Send uffepet a Private Message
LINN AV5150. Försök få tag på en begagnad, fick själv tag på en för 14' för nå't år sedan. Kör den ihop med ett par Canton Didital 1.1, delar vid ~45Hz. Djup, härlig bas upp till rent smärtsamma nivåer, perfekt för hifi-lyssnande. Motsvarande modell idag heter Melodik (har jag för mig) & går lös på 43'.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:47:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Eller så får du tag i två stycken vettiga och kör en stereobas, klart bättre än en stor....
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:08:26  Show Profile Send Yps a Private Message
Marguex: Jag har köpt Inoaudio X-4, och de spelar ner till 20hz, det är instegsmodellen av InoAudio basmoduler.
Sök här på forumet eller på www.faktiskt.se får du nog fram mycket mera info eller maila inoaudio@hotmail.com

//Magnus
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:36:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Margaux: Jag har bara en Audio Pro B1.39som går ner under 20Hz.
Trots att det bara är en AP så måste man nog säga att den också är musikalisk. Den stora nackdelen är att den spelar inte med 110dB spl.
Men det kan jag leva med.

gcs
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/18 :  14:56:26  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
bygger du en egen låda på runt 150l och sätter i en Adire-Audio Tempestbas så får du ungefär 120dB i 20Hz när du matar den med 500W. Med förstärkare, aktivt filter mm kommer du upp i ungefär 10k kronor men då tror jag också att du piskar det mesta
upp till en ganska hög prisklass.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:03:30  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nu strömmar bra tips in.

MartinH - har du nån bra modell som du tycker passar bra som par?
Är två 12 tummare bätttre än en 15 - 18 tummare (förutom att det är lättare att placera i rummet ur resonanssynpunkt)?

LazyWorM - skall kolla upp din Tempestbas.

gcs, uffepet - bra tips.

Den e ju riktigt bra den här nya forumrubriken

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:12:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Polarn har en Velodyne, 10" tror jag det var... Vet att jag undrade var han hade de andra 2st 15"arna... För maken till fast bas, har jag inte varit med om... Så fast och högt på låga volymer,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:45:27  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag såg en annons här på forumet Det är en brutal subwoofer

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22061

Du kanske har nåt inbyte om den krossar din budget
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:08:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tja en Canton AS300 tillexempel. Topptestad subwoofer som slår allt enligt mig ...........not!

Skall inte baissa den för mycket. Den skall ju trots allt säljas någon dag

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:44:29  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hahah ;)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/19 :  00:45:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vill du vara värst så sparar du lite till o köper en sådan här. O då menar jag VÄRST

Den bräcker ALLT inom hembio. frekvens omfång 12-200Hz
7 bands Eq mellan 20-150 Hz 400 watts stärkare

Men det är ett stooort as Vikt är ungefär 60 kg mått 640 x 365 x850
Pris ca 24 000

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/19 :  00:58:08  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ähh.. den där boxen ser lite fjompig ut tycker jag
Sen har jag lärt mig att frekvenskurvan inte säger allt, t.ex Audio-Physics minos går ner till 10Hz +-3dB
men de flesta av oss vet ju att inte XLSen lämnar några brutala ljudtryck vid 20Hz.
Men den låter säkerligen grymt bra.
Men vill man ha höga ljudtryck vid låga frekvenser så kan jag inte rekomendera en konyta som är mindre än 1st 15"are eller
2st 10"are som minst.
Go to Top of Page

Svammelman
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/11/19 :  08:58:06  Show Profile Send Svammelman a Private Message
Jag skulle helt klart titta närmare på REL. Jag har q150e och är hur nöjd som helst och det är en av deras minsta. Funkar även väldigt bra med musik. http://www.rel.net/
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:04:22  Show Profile Send sveli a Private Message
Jag har precis satt ihop två relativt små subbar med AV12 elementet:

http://www.stryke.com/AVseries.html

Se min länk om justeringen av frekvensgången mha en parametrisk EQ

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21930

Jag har ännu inte testat hur högt de kan spela vid t ex 20Hz men det kommer. Har 2x750W att peta in!

Mina subbar är dock relativt små och slutna så vill man ha mer dB bör man gå för en större låda och kanske dubbla 15" slavbasar/12" bas.

Viktigast för mig har varit liten storlek och fast, djup bas.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:30:23  Show Profile Send Margaux a Private Message
Vem förutom Velodyne och Paradigm kör med servo?

T.ex Rel och B&W gör det inte. Är detta inte viktigt för att få låg distortion vid låga frekvenser?

Om man jämför en 12 tummare med servo. Hur mycket större måste en subwoofer vara för att prestera samma tryck och kvalitet utan servo?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:51:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hur många har mätt upp sina rum när man pratar om att en subba passar film men inte är musikalisk och tvärtom? Tror att det är helt omöjliget att inte skaffa sig en massa rumsresonanser som gör just den skillnaden att allt skakar vid vissa frekvenser och subborna låter entoniga i basen och framför allt hörs dom. Det gäller att få ett system som låter som det går djupt i basen. Inte som ett där man köpt en häftig subba. Att allt skakar är inte ett mått på bra film eller musikljud! Man måste kunna skilja på olika toner och få attack i basen genom att man tar bort rullande resonanser. Och prata nu inte absorbenter och diffusorer. Om man skall dämpa 58Hz 12dB, vilken absorbent skall jag då ställa in i rummet? Fyller man rummet med absorbenter minskar även ljudtrycket ifrån frekvenser där man inte har problem. Ett visst mått av absorbenter (tube traps) är befogat men ingen patentlösning på alla problem. Ser som ett måste att man mäter in anläggningen i rummet och korrigerar ihop med en parametrisk eq för frekvenser under 200Hz.
Har en JBL DSC280 där man kan göra en hel del samt inte minst tidskompensera varje register samt även faskompensera basen steglöst mellan 0-180°. Kan säga att det spelar stor roll och det är omöjligt att lyssna sig fram till alla inställningar. Spelar själv på 2 st Servo-15. Dom får inte rummet att skaka jämt utan bara då det skall.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:55:13  Show Profile
Margaux: Servo krävs inte, men det är fördelaktigt. Men som du noterat så är Velodyne lite svåra att få tyst på. Mitt exemplar var tyst, men det var 3:e (eller var det 4:e exemplaret) - dock har jag hört att den börjat föra oväsen igen...

Ino Audio:s basmoduler har inga problem med varken ljudtryck eller dist. men de är ju å andra sidan mycket stora ;) Och det är liksom där det hela ligger: antingen liten och servokontrollerad eller stor och konventionell...

Andra servorstyrda subbar: Genesis har en eller ett par (fast de tillverkas inte längre - men de är "tysta"), Infinity lär ha en model (antagligen sviiiindyr) och sedan vet jag inte om Sunfire (eller vad de nu heter) är servostyrda men de verkar ju vara bra enligt andra (har dock aldrig provat själv).
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000