HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Framtiden???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:15:04  Show Profile Send sker a Private Message
Hej gott folk!
Jag är en kille på 22 år och har varit intresserad av hifi i snart 10 år. Det som slår mig när jag läser i hifi-tidningar eller på hifi-forum är att ingen pratar om framtiden för hifi. Det känns som folk inte vill kännas vid att det i stort sätt inte finns någon tillväxt bland unga vad det gäller hifi.
Det som i dagens läge talar mot hifi är att det är lätt att tanka ner musik från internet vilket gör att unga lyssnar på datorn istället, bra ljud på datorn?nej!
Den andra faktorn är att SACD och DVD audio kommer döda varandra eftersom ingen som i dagens läge inte är intresserad av hifi kommer satsa några pengar på något av dessa format.
Den tredje faktorn är hemmabio, unga är mer intresserade av film än vad man var tidigare vilket gör att fler kommer nog satsa pengar på ett hemmabio system än ett hifi system, fler högtalare måste ju vara bättre??!!!(ironi)

Jag personligen har inga vänner eller träffat personer i min ålder som har haft något hifi intresse, vilket gör mig lite orolig för framtiden.
Hur var det på 60-80-talet då jag antar att många här på foumet startade sin hobby Såg det mörkt ut då också
Det jag säger är ju mycket påstående men eftersom jag kommer från den generationen där intresset bör komma upp så tycker jag det ser mörkt ut.Är jag helt ute och cyklar eller är min oro befogad? Hoppas på lite förnuftiga svar.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:23:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "sker", trenden är vikande, förr fanns inte hemmabio, datorer, tvspel mm. Jag tror att musiklyssnandet hade en mer given och naturlig plats. De var flera intresserade av musik även om jag inte tror att antalet hifinördar var så många fler, men finns det inget musikintresse kommer det givetvis inte i längden hellre att finnas någon hifi, barqa sunkiga hemmabioanläggningar alltiett för 4000:-
Tyvärr så håller nog DVD-Audio och SACD att ta död på varandra.
Troligen kommer ett nytt format som även omfattar bild förutom ljud för på massmarknaden är det nog omöjligt att köra med flera olika format, och det är där pengarna skall tjänas in.

Bravo
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:28:25  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej sker.
jag är 20 år och pysslar lite med hifi iaf..
Tycker det finns några här som inte alls är så gammla, men kan det inte vara så att man inte har så mkt pengar i vår ålder och därför inte intresserar sig?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:30:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har känt samma oro som dig ibland. Är själv bara 18 år, snart 19 år. Hifi kommer ändras men kommer alltid finnas kvar(i större eller mindre skala) tror jag. Jag tror inte att SACD eller DVD-audio kommer bli nästa format.
Nästa format som kommer, kommer förmodligen att förvaras på minneskort. Det är i alla fall vad jag tror. Dock kommer det givetvis vara bättre kvalitét än MP3.
Längre tillbaka i tiden om man snackar 70- eller 80-tal så fanns det inte så många alternativ till hifi om man ville lyssna till musik som det finns idag. Idag finns det både datorn som många lyssnar ifrån, portabel "hifi" och alla kassa micro- och minianläggningar. Förr var det en lyx att kunna lyssna till musik, idag tar man det mer för givet.
Dock tror jag det finns fler som verkligen är riktigt intresserade av hifi idag om man jämför mot 70- och 80-talet. Det finns t.ex. internetforum som detta som knyter oss samman! =) sen kommer det hela tiden nya o roliga tweaks som inte fanns för 20 år sen...

Jag tycker också det ser mörkt ut när man ser att inga kompisar är intresserade. Men om man tänker efter en stund...vem har egentligen råd att överhuvudtaget kanske ens börja tänka på en hyfsad anläggning som student? då måste man verkligen prioritera! man kanske ska ta körkort, betala hyra med mera...

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:24:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja vi Hifi-nördar som de brukar säga på jobbet, är en liten minoritet. På mitt jobb är vi 25 personer, 2 är hifi intresserade och det är helt meningslöst att få folk att förstå att det finns mycket glädje att skaffa en anlägning som låter bra, istället för färdig paket stereo. "Att ni bara orkar" brukar vara en vanlig kommentar. Hifi som är så kultycker jag

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:38:20  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Har varit rocknörd i ca 20 år (är 25 år) och det funkar väl fortfarande eller så inte. Rockmodet börjar ju dock bli hyfsat urlakat, eftersom det förekommer mycket ofta överallt. Hifi har jag så gott som aldrig fått positiv respons på, i all synnerhet inte från det snyggare könet som bara suckar och anser att det ÄR nördigt...Nåväl, man får väl vara självironisk med det. Förskjutningen kommer att dra till flerkanalssidan först och sedan till PC...kanske. Jag vet inte. Däremot tycker många att vinyl är helt rätt numer så tackar för det...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:52:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Alla som har någon form av hobby är väl ganska ensamma om det. Om man t.ex. är intresserad av segling, frimärkssamling eller vilken hobby som helst så finns det trots allt inte speciellt många som är intresserade av det...likadant är det med hifi...alla kan inte vara intresserade och visst kan det vara svårt att acceptera det när man lägger så mycket pengar på det och intresserar sig så mycket själv. Men man gör det trots allt för sin egen skull! =)

Om 2 av 25 är intresserade av hifi på ditt jobb FBK så tycker jag det är bra. Det blir ju nästan 10% =)!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:51:25  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag är 24 år och ganska ensam på jobbet med min hobby, vi är cirka 35-40 pers totalt och 3-4 Hifi intresserade. Dock väldigt många som har hembio utrustning av olika kvalité. Man får dagligen höra kommentarer om att man är en idiot som ens skulle kunna spendera 10000-tals kronor på högtalare eller varför inte 590:- på en inteconnector mellan CD och Amp. Särskilt det sistnämnda har jag fått höra sen jag råkade berätta för en icke "invigd" vad den senaste kabeln kostade. Att den dessutom har pilar som visar riktningen indikerar enligt honom och hans gelikar på att jag är helt dum i huvudet och inte fattar nånting om fysik.... Jaja, jag har ju alltid ett par stycken att prata Lavardin och Shakti stenar med på rasterna. Mera 2-kanal till folket!!!

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2003/11/17 22:52:22
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:55:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Machine: 3-4 hifi intresserade av 35-40 stycken är väl inte illa! =) ungefär 10% igen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:56:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja det är ju cirka 80 % för lite

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:59:13  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Har en viss känsla att "intresserade" avrundas nätt till 0 % om man kör med 5 % noggrannhet. Vi snackar alltså inget householdnöje här inte och det bör man komma ihåg för annars tar man lätt illa upp...Någotsånär seriös hembio är definitivt inte heller household. Unga människor är intresserade av sport, mode, fest och det motstående könet om man förenklar gravt...(mycket så att det nu inte missuppfattas).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Edited by - lasse78 on 2003/11/17 22:59:59
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:21:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Å andra sidan går väl utvecklingen framåt. Även vissa "life-style" system är ju numera rätt hyggliga tack vare klass-D steg och annat, så även folk som inte är ett dugg hifi-intresserade har ju rätt kompetenta system och man jämför med vad de skulle haft för 25 år sedan.

Jag har dessutom svårt att tro att intresset skulle försvinna, det finns ju exempelvis gott om folk som gillar att meka med gamla bilar som ur fordonssynpunkt är rent usla jämfört med en modern bil, "problemet" är väl just att en ny bil inte är speciellt mekarvänlig. Detsamma gäller väl hifi, en del av hobbyn är väl just apparaterna och jag har svårt att se att de helt kan ersättas av helt datoriserade system, de är ju exempelvis inte lika tweak-vänliga.

Antagligen kommer det fortfarande finnas folk som gillar att pyssla om sina rörförstärkare när övriga männskligheten trycker in sina skivor in ett litet hål bakom örat.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:23:43  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Är själv 22 år och har får väl anse mig ramlat in i hifiträsket ganska permanent. Ang. intresset hos bekanta så tror jag nog att jag fått ett par stycken att intressera sig lite mer för musik, har en granne i samma hus som har rätt trevliga prylar i ungefär samma prisklass som mig själv så vi har suttit något gäng och lyssnat lite hos honom och hos mig och jämfört och så. Som någon sa längre upp så är det ju en hobby precis som annat, och då är väl inte så många procent intresserade.

Man lyssnar ju mycket på musik, och en del förstår inte hur man tar sig tid till det men för min egen del så är ungefär summan av timmarna framför tv:n och stereon konstant, men ser väldigt sällan på TV numera. Att slötitta på TV eller spela några skivor är ju olika sätt att koppla av. Har man fått ihop ett gäng skivor av lite olika genre så kan man ju oftast hitta en skiva som passar humöret till skillnad från de gånger man hittar ett bra TV-program när man är är på se-på-TV-humör...

För att komma till ämnet så tror jag det kan bero på att folk i allmänhet inte placerar högtalarna så man kan lyssna på ett vettigt sätt vilket gör att musiken blir mer i bakgrunden än tar lyssnarens uppmärksamhet. Man är ovan att sitta och bara lyssna. Ungefär som många jag känner inte "törs" följa med på gymet "för där är alla jättestora och jättestarka och alla skrattar åt mig som inget orkar eller kan". Man är inte van att lyssna bara på musik utan det är något man gör medan man gör annat. Vi måste helt enkelt få folk att sitta och bara lyssna! Ut och bjud hem era kamrater på riktig lyssningssejour!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:31:57  Show Profile Send Aton a Private Message
Status-prylar behövs alltid i vissa kretsar. Så även om musiken inte är den primära drivkraften för alla kommer nog åtminstone dyr-hifi finnas kvar under lååång tid framöver. Alldeles oavsett antalet genuint hifi-intresserade.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/18 :  03:31:36  Show Profile Send Lepra a Private Message
Håller på att "inviga" en kompis med lagom mycket tjat

Han spelar gitarr o har precis köpt sig en custombyggd plinkarplanka för runt 40´ och en stärk för löjligt mycket (han vill inte säga) så helt ointresserad är han inte av välljud. Jag har sagt åt honom att köpa ett par riktigt bra lurar att ha när han mixar o likaså ett par bra monitorer o han håller med. Det går åt rätt håll så att säga.

Lyssnar på saker han spelat in gör vi än så länge hos mig vilket jag tycker är kul... då vet han ju hur det låter i en vettig anläggning istället för ett 2.1 data system i den lägre prisklassen.
Jag brukar bjuda över honom på lite käk o en lyssnings session, har tar med sig sina nya skivor o jag spelar mina nya. Riktigt skoj o trevligt, speciellt som det uppskattas av oss båda.

Man har ju fått höra lite om hur dum (milt uttryckt) man är som inte lägger pengarna på resor, kläder, krogen, körkort osv utan hellre köper ett slutsteg istället... fast jag redan har ett.
Hade jag däremot rest runt o levt f-a-n o supit upp vart enda öre så hade ingen sagt nåt... det är ok, så får man göra, sålänge man gjorde nåt galet på fyllan.

På jobbet finns det ingen som är speciellt intresserad av HiFi, har fått med mig en kille till en av demokvällarna på Balance men han är inte beredd att lägga nåra pengar på det. Dock så ser jag en potentiell(stavning?) anhängare i honom

Frozen Brains Tell No Tales

Edited by - Lepra on 2003/11/18 03:49:40
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:02:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har haft en hel del folk hemma för en lyssning, arbetskamrater, grannar och HIFI intresserade. Det ända som funkat på icke intresserade är musik. Bara tala, spela och lyssna på musik för då kommer de hem och hör hur dåligt det låter hemma. Sedan dröjer det några veckor och så kommer de smygande med några frågor "jo hörru micke, mina högtalare är slut. vad skall jag köpa..?"

ALDRIG prata teknik med icke hifi intresserade, det är direkt avskräckande och dödar all dialog. Speciellt med kvinnor vilket är viktigt eftersom de ofta har veto rätt när det gäller hemmet. Glöm inte bort denna mycket starka maktfaktor som också gillar musik.

I de flesta fall har de kvinnor som lyssnat hemma varit de som snabbast hört skillnaderna och uppskattat de mest.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:33:32  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prixis Micke Y, min kvinna har klart bättre "kvalitetsöra" än jag. Så hon är inte svårövertalad, när man väl fått henne att lyssna förståss;) till lite dyrare grejor. Sen när hon väl lyssnat kommer frågorna om varför det låter bättre.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:39:30  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Lugn, köpstarka HiFi nördar kommer alltid att finnas. Det är nåt med generna har jag hört..

OK, ibland går man vilse och testar hemmabio, men sen är man tillbaka i träsket igen säkert som amen i kyr...

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:05:00  Show Profile Send sker a Private Message
Kul att det är så många som svarat och att det ända finns lite unga på forumet.
>Bravo
Tror inte heller att SACD eller DVD audio kommer slå, för det fåtal hifi-intresserade som skulle kunna tänka sig något av dem kan nog inte hålla två format vid liv, hur bra det än är. Till slut kommer det ändå hänga på vad "svensson" vill ha.
>Wilderwein
Visst handlar det om pengar men jag tycker nog att man kan få ganska bra grejer för lite pengar om man går till ställen som inte är som Onoff eller liknande. Jag tror att om man är riktigt intresserad så kan man nog lägga lika mycket på ett hifi-system som om man skulle köpa en TV.
>Marbrink
Tror också på något format som är kopplat till datorer, allt handlar ju om datorer dessa dagar så varför skulle inte musik gå samma väg. Visst är det svårt att vara student och ha denna hobby, men om man verkligen är intresserad så går det väl att äta nudlar någon gång i veckan.
>FBK
Jo, visst känner man igen den typen av kommentarer, "men kablar kan väl inte göra någon skillnad?"
>Machine
Det finns ju alltid folk som anser att det inte går att höra någon skillnad om det inte finns något inom fysiken som kan bevisa detta, men det är ju deras problem om de vill se världen i svart och vitt.
>f95toli
Visst är det väl kul att sitta och meka med sin utrustning men ibland känns det som folk är mer intresserade av att meka med grejerna än att lyssna på dem, detta tror inte jag kommer hålla hifi vid liv.
>Sony
Tror också att många har en dålig uppställning vilket gör att det bara blir ett bakrundsljud. Har haft kompisar som blivit mycket förvånade när man ställt om deras högtalarae.

Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:51:42  Show Profile Send Freahl a Private Message
Lepra: Du får i fortsättningen säga att du köpte lite hifi-produkter på fyllan, då förstår alla;-)

Sker:
Jag håller inte med dig när du menar att hemmabio är "fiende" till stereo. Det är samma bransch. Visst, många har ju köpt sig en hemmabio istället för en ny stereo, men det betyder inte att de inte är intresserade av musik. Man vill bara ha möjligheten att njuta av båda formaten.
Istället för att bygga murar, öppna upp för broar!

Drar en parallell till cykelbranschen. I slutet av 80-talet kom mountainbiken. ALLA skulle cykla mountainbike vilket fick till följd att alla som cykla racer(bockstyre) slutade eller hoppade på mtb-tåget. Man trodde att racer skulle försvinna. Men vad ser vi idag? Jo, fler och fler söker till tillbaka till racercyklarna igen. Men man slänger inte den gamla mtb, utan man har den kvar för att kunna njuta av både i skogen och på landsvägen. Det här betyder att cykelintresset ökar för alla inriktningar och sporten som helhet blir större.

Jag tror att samma utveckling är att vänta inom hifi-branschen också.
Dom som har hemmabio och märker att dom inte ser så mycket på film utan lyssnar mer på musik, kommer när ny annläggning ska köpas, överväga att köpa en stereo istället.

"Fienden" till musiklyssnandet ser jag istället skivbranschen. Det kan verka konstigt, men tänk dig in i en normal familj, ung kille/tjej etc, har man råd att köpa skivor för 200 kr styck om man lever på en begränsad budget?
Och vill man köpa massproducerade skitskivor med Britney Spears, "Fame Factory-artister", Backstreet Boys etc, om man inte är tjej och 13,14 år?

Att människor inte köper skivor är skivbolagens fel. Att säga det är kris i branschen är skitsnack. Det är faktiskt så(som alla vet) att skivbolagen "tvingade" på oss ett nytt format(CD) på 80-90-talet. Alltså, dom har tagit betalt för samma skiva 2(!) gånger.

Vad får man då när man köper en skiva? Ett tråkigt konvolut(?) och en silvrig skiva. That´s it! Det finns inget mer värde för en vanlig människa.
Det här greppet en rap-artist gjort med sin nysläppta skiva är ett steg i rätt riktning. I några av albumen fanns det med en lapp som det stod på att innehavaren av skivan skulle få konsertbiljetter eller liknanade. Nån som kan historien exakt? Men det är ett steg i rätt riktning!

Jag förstår dom som hellre laddar ner några gratis filmer på nätet och kollar med polarna/familjen på.

/Fredrik

"Mindre är mer"

Edited by - Freahl on 2003/11/18 13:25:20
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:15:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
sker: Men då får du nog definiera vad du menar med hifi. Att vara hifi-intresserad innbär ju (enligt mig) att man inte bara intresserar sig för musiken utan också hur musiken reproduceras i sin stereo. Om man sätter likhetstecken mellan hifi-intresse och att äga en bra stereo så har ju mängden hifi-intresserade människor ökat enromt de senaste 25 åren tack vare billigare teknik.

Jag ska kanske påpeka att jag med "meka" även menade fundera på förbättringar, läsa tidningar och delta i diskussioner osv, alltså inte bara att man tycker det är kul med DIY.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/18 :  14:16:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Lasse78 säger"Har varit rocknörd i ca 20 år (är 25 år)."

Vi har ett underbarn på forumet!!

gcs
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:06:16  Show Profile Send sker a Private Message
>Freahl
Har inte läst ditt inlägg än kommer med svar snart.
>f95toli
Med hifi-intresserad så menar jag just som du säger en som är så pass intresserad av musik att han/hon(finns det några på forumet?) lägger även ner pengar på det man lyssnar på, det vill säga sin stereo. Någon gräns för vad man lägger ner kan inte jag säga men ofta kan man väl skilja den intresserade med den ointresserade genom att den intresserade uppgraderar sin stereo på olika sätt för att nå bättre resultat.

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:59:20  Show Profile Send sker a Private Message
>Freahl
Visst är det samma bransch men eftersom en hemmabio har så många fler komponeneter så stannar ofta hemmabio system vid att bli halv dåliga hifi system, när man använder dem till det (mer är mindre). I jämförelse så kan man få ett mycket bättre hifi system för samma pengar. Därför tycker jag att ett system bestående av både musik återgivning och filmåtergivning blir en dålig kombination. Det blir bara halvdant på båda punkterna. Jag tror därför att folk som är intresserade av musik kommer tillbaks till hifi när det inser hemmabions brister och svagheter, vad det gäller musikåtergivning. På det sättet har du rätt i att hemmabio inte är någon "fiende" till hifi. Hotet tycker jag är att det alltid finns en grupp som vill ha den senaste tekniken och det som är lite inne och häftigt. Denna grupp anser jag till stor del ha flyttats över från hifi till hemmabio. Hotet med detta är inte att jag på något sätt blir arg på att folk väljer något annat än det jag anser vara bra eller intressant utan att folk köper mindre hifi-produkter vilket i sin tur leder till att hifi-företagen inte får tillräckligt med pengar att utveckla sina hifi-produkter eller att vissa företag anser att sverige är en för lite marknad osv.
Vad det gäller din parallell med cyklar så anser jag att MTB var en "fluga" som inte hade någon större funktion eftersom det inte fanns några fördelar med att cykla på en MTB i stadsmiljö, vilket flertalet gjorde. Då anser jag att hemmabio är en "fluga" som fyller lika liten funktion för den som vill lyssna på musik, som för den som cyklade på MTB i stadsmiljö. Visst finns det alltid undantag, men i detta fall tror jag att det är lika få som de som köpte en MTB för att cykla i bergen med.
Vad det gäller musikindustrin så håller jag med dig men jag tror inte det bara beror på priserna utan att musikindustrin var så dumma att det inte hoppade på hela internet-musik grejen, vilket är försent nu och därför har de en anledning att höja priserna.

Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:09:27  Show Profile Send Freahl a Private Message
sker: Kommer med ett inlägg imorgon, plugga nu.

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:50:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan inte nog hålla med dig "Freahl", när det gäller skivbolagens roll som dessutom har ett nytänkande som är lika med noll.

Likväl tror jag att för svensson så kommer hemmabio och musikåtergivning att gå hand i hand, de flesta har inte plats eller råd med två anläggningar. I de flesta familjer är det nog dessutom så att det är lättare att motivera en anläggning som kan kombineras med TV-tittandet, och på så sätt fylla två funktioner. Man får hoppas att folk i gemen tröttnar på det dåliga musikljudet och att den delen förbättras.
Av samma orsak tror jag på en gemensam ljud- och bild- skiva som ersätter dagens olika format, flera olika blir för krångligt och ointressant.
Det gäller då för hifidelen att fylla formatet med välljud och få fram multiformat för hifientusiasterna. Dessa kan säkert se annorlunda ut med t.ex. en spetsad tvåkanal och tvåkanalsspår på skivorna till ett utvecklat och genomtänkt multiformat.
Standarden däremot, dvs. mediet, sätts av massmarknaden där de stora pengarna finns.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000