Author |
Topic |
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 18:02:10
|
Jag har funderat lite över framtiden för hifi. Tror tyvärr att det ser lite mörkt ut. Som alla hobbys så behövs det en nyrekrering det måste fyllas på underifrån. Jag är själv 45 ,för 30 år sedan var det väldigt många grabbars dröm en häftig anläggning. Många av oss viste vad som var bra, vi hade drömmar om HK JBL Marantz osv. Det var det eller/och moppe som gällde. Nu är det nog mobil/dator som är nummer ett. Hifi har tappat mark. Tycker inte jag ser några drägglande tonåringar i affären längre. För att få en nyrekrering så måste nog vi äldre bli bättre på att föra fram det ROLIGA med hobbyn och försöka föra budskapet vidare. Gör vi inte det blir det en hög gubbar som sitter och kliar varandra på ryggen. Kul föresten att en ung kille startade denna tråd. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 18:05:55
|
skulle vara kul att ha en ålderomröstning här på forumet! |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 18:38:45
|
Hej!
Eftersom att jag säkert är en av de yngre på forumet (-87:a) så ville jag säga att det mycket riktigt är så att det är fler ungdomar som vill ha en grym hembio med baslåda som skakar huset än en HiFi-anläggning (Bra ljud stavas oftast: Extrem-fetbas). "Välljudet" är mindre prioriterat bland de flesta.
Jag själv är både HiFi och hembio-intresserad. Men pengarna, är ju som oftast det som begränsar! Ungdomar har ju inte alls råd på samma sätt som vuxna eftersom att de, i så få fall, lyckas få något jobb som ger bra betalt. Jag hade i alla fall turen att under de två gångna somrarna jobba, och princip alla pengar gick till anläggningen, DVD'er och CD's. Min anläggning består nu av:
- Högtalare: Front: QLN 606, Center: QLN 500, Sur: QLN 601
- Förstärkare: H/K 4500 DVD: H/K DVD25
- Subwoofer: DIY Peerless 12" XLS + Slav
Anläggningen fungerar bra till både akustisk musik (spelar själv så jag har referenser) som "Star Wars"-filmer. Men så klart så smider man nya planer under vintern på vad som ska hända härnäst...
Men trots allt så skulle jag nog vilja säga att än finns det lite hopp för oss ungdomar!
//Kalle |
Stereo Audio |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 18:57:51
|
Stereo Audio!! quote: Högtalare: Front: QLN 606, Center: QLN 500, Sur: QLN 601
Mycket trevliga högtalare du har Har samma frontar och 600 centern. Skickar ett Pm till dig |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 19:48:50
|
Stereo Audio: Visst är det många unga som vill ha en fet hemmabio. Det här tycker jag bara är positivt då många ofta upptäcker hifi genom det. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 21:09:33
|
Det där är lite snobberi, Hifi börjar på en ganska blygsam nivå över kompaktanläggningen.
Från denna låga HiFi Nivå kan man sedan flytta sig uppåt i kvalitet och eller pris.
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 21:09:46
|
HiFi nörden är ett utrotningshotat släkte och det är ingen garanti heller om man skaffar många barn heller. Jag har själv två pojkar men ingen är ljudintresserad däremot musikaliska. Vi får gå till regeringen och FN för att få status utrotningshotad minoritetsgrupp i samhället. Man kanske får pengar då....i såfall kanske man kan köpa någon ny häftig pryl.
gcs |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 00:09:36
|
En yngre! Jipiiiii, varmt välkommen, skoj helt klart.
Var inte orolig "Stereo Audio", i början har man inte råd med så mycket, även vi gamla stötar har börjat lågt och arbet4at oss uppåt så att säga. Det är ju faktiskt en del av tjusningen om intresset hänger kvar att allt är inte en gång för alla fix och färdigt. |
Bravo |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 00:17:38
|
Bravo: Det är fler som är unga här! dock kanske inte riktigt lika unga som "Stereo Audio" Han innehar nog nästan rekord! =) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 01:10:09
|
Jag vet att det finns en hel del yngre, tack och lov. "Stereo Audio" måste dock definitivt betraktas som en man för framtiden. |
Bravo |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 01:22:35
|
Musikintresset finns i alla fall hos de yngre , och det är nog som Stereo Audio säger att det många gånger är pengar det sitter i. Det finns mycket annat som drar och alla hobbies kostar, självklart är det attraktivt att ladda ner gratismusik från nätet istället för att lägga pengar på en anläggning. De flesta föräldrar har ju inte heller nåt hifi-intresse att föra över på sina barn. En gammal (nåja, 42...) räv som jag gläds dock åt att intresset för vinyl har kommit tillbaka. Mina tvillingdöttrar på 15 år har var sin vinylsvarv på rummet och köper gärna vinyl ,mest billig begagnad men även ny sådan. Ena flickan vill t o m ha en rullbandare , fast det är förstås mest för att det är "coolt".... |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 09:18:37
|
Det är nog som nämnt att man genom hembio kommer över till mer HiFi. Efter ett tag med ny anläggning börjar man hitta brister och fundera över uppgradering. Jag gjorde som så många andra med nyinskaffad subwoofer, i början, drog på alldeles för mycket, sedan efter ett tag börjar man sansa sig med basen, och ställa ner den så att det går bra att lyssna på musik också. Även i musik måste jag säga att subben hjälper frontarna, med frekvenserna från ca 40-45 Hz och ner. Det blir en annan "svärta" i ljudet, man hör även djupa bastoner man nästan inte lagt märke till tidigare.
Det här med pengar har ju också två sidor, egentligen skulle det inte vara så kul att ha hur mycket pengar som helst (dock ligger ju den gränsen som ni förstår ganska långt bort). Ofta tänker man (i alla fall jag): "Aahh, härligt efter den här prylen kommer jag vara nöjd ett bra tag! Och: "Om jag bara hade råd med den prylen så skulle anäggningen låta fantastiskt!" Jo tjena, sedan så börjar man efter någon vecka (eller tidigare) att planera nästa inköp! Men det är väl så det är, jag kan tänka mig att de flesta på det här forumet byter ut grejer hit och dit ganska ofta i deras system. Det är väl också det som allt här handlar om, att hela tiden förbättra, det skulle inte bli så mycket snack om alla satte sig ned och sa: "Äntligen, nu är det klart!"
Tjusningen är ju faktiskt som det stod i en ledare i (jag tror det var) Hemmabio, det stod ungefär att det roliga är att sätta ihop en anläggning och se vad man kan åstadkomma med en begränsad budget (förhoppningsvis dock inte alltför begränsad, enligt mig)!
//Kalle |
Stereo Audio |
|
|
Topic |
|