HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skall man fylla stativen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  08:46:00  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Har hört diverse olika teorier.. en del anser att man inte skall fylla stativen för att dom skall ha en "klang", andra säger att det skall vara sand eller blyhagel.

Någon som testat och jämfört?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/17 :  08:51:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har man möjlighet så tycker jag man ska göra det, har lite svårt att förstå hur det skulle vara bra med ett stativ som självsvänger ??? Meningen är väll att stativet ska bilda en stabil grund som högtalaren ska stå på, inte nått rangligt och vibrerande ???

Blästersand är bra med väldigt lättflyktigt, så man bör ha det i nån plastpåse i stativet...
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/11/17 :  09:04:09  Show Profile Send erik a Private Message
Jag hade en gång ett par Epos 11, en kanonhögtalare, med originalstativ. Stativen var lätta och ringde då man slog på dem. Eftersom det gick att fylla dem via spikeshålen så gjorde jag det. Blästersand var tungt och bra och det tog ett par timmar att fylla pga de små hålen. Det förväntansfulla leendet förbyttes snabbt mot svår besvikelse vid provlyssning. Musiken dog! Kontrollmätningar visade att högtalarna stod på millimetern lika som förr.
Efter en veckas lyssnande tömde jag bort sanden och tillbaks kom msik.

Jag sågar inte sandfyllning men var kritisk, prova och jämför.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/17 :  09:24:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul iaktagellse erik, kan tänka att man iom att du använde orginalstativ hadde kommit fram med en totallösning där högtalare och stativ skulle fungera på ett sätt ihop.. Många orginalstativ går ju inte ens att fylla och det är nog pga av att dom är bäst så. Men köper man ett från en stativ leverantör så kan man exprimenter lite tycker jag, ibland kan man fylla till hälften och sen fylla på lite i taget till det blir bäst och på så sätt matcha in stativet till högtalaren...

Men som du sa ska man pröva och se vad som gäller för just den högtalare och stativ som man har...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/11/17 :  11:10:11  Show Profile Send poppen a Private Message
MIna blev sämre.Stal dock sanden fråmn sandlådan i Tegnerlunden i strockhgolm silade den genom en sil torka den noga så den var riktigt fin och torr. Däremot blev den bra då jag hade tunga böcker i botten på stativ platten så stativ+högtalare blev tyngre.
pröva dig fram

Lycka till
Poppen

Edited by - poppen on 2003/11/17 11:10:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000